Leren en innoveren in de regio: overwegingen bij reCoMaLab Loek Nieuwenhuis Beroepspedagogiek 6 juni 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herontwerp PDG-opleiding
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Valorisatie Programma Rotterdam
Loopbaancentrum Zwolle
VTB Technasium Vakcollege
Hans Everhardt – MBO Groningen
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
de werkgever van de toekomst
HET HAN-VALORISATIEGEN
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Online Plusonderwijs Ontstaan vanuit behoefte plusonderwijs: - structuur en registratie pluswerk - flexibele werkomgeving.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
HRL - Tb Department | 02/10/2013 | © Robert Bosch GmbH / Bosch Transmission Technology B.V All rights reserved, also regarding any disposal, exploitation,
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Opleiden in school 22 juni 2004
Het potentieel van werkplekleren
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
Vernieuwend vakmanschap
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Symposium Beroepsonderwijs 1 april STADSKANAAL VMBO en MBO TECHNIEK ZAKELIJKE DIENSTVERLENING GEZONDHEIDSZORG EN WELZIJN.
School als loopbaancentrum
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Competentiegericht leren vmbo
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Samen werken in Greenport Venlo Regio
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Grote veranderingen in de technische installatiebranche Peter Smulders.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Startbijeenkomst HAN project Werkplekleren Loek FM Nieuwenhuis en collega’s Lectoraat beroepspedagogiek.
Ontwerpen met Werkplekleren: vernieuwing deeltijd (en voltijd)
Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer,
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Met Minder Meer en Beter
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Leiding geven aan school ontwikkeling
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Welkom op het Saenredam College
Samen broeden: MBO Barneveld en de beroepspraktijk
Doorstroom naar (echt) werk
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Onderzoeksproject Service’
Transcript van de presentatie:

Leren en innoveren in de regio: overwegingen bij reCoMaLab Loek Nieuwenhuis Beroepspedagogiek 6 juni 2013

Lay out 1.Veranderende omgeving –Verandering in publieke waarde –Flexibilisering van de organisatie 2.Varianten van leren in de regio – Werkplekleren en nieuwe kennisproductie – Uitdagingen voor het lectoraat

DEEL 1: VERANDERENDE OMGEVING

Publieke waardemodel MBO 4

Uitdagingen voor het MBO Drie grote opdrachten: •een startkwalificatie voor iedereen •innovatief vakmanschap •leven lang leren als nieuw perspectief Drie probleemclusters: •demotivatie, voortijdig schoolverlaten •aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt •maatwerk voor bedrijven Drie oplossingsrichtingen: •zingeving: zicht op je loopbaan •competentie-ontwikkeling via co-makership •Flexibiliteit van organisatie en personeel

Wat doet het lectoraat Duurzame Innovatie  Op zoek naar de context  Verbinden van binnen en buiten  Leren van studenten verbinden aan leren van ondernemers  Een responsieve school: “hub in de regio”  Werkplekleren is slechts een onderdeel

Articulatie van leervragen door bedrijven Clustering leervragenOmschrijving Regulier initieel beroepsonderwijs• behoefte aan competente vaklieden • ter beschikkingstelling van leerplaatsen en begeleiding • reguliere BOL- of BBL-trajecten Tweede kans beroepsonderwijs• opscholing van laag opgeleid personeel (kwaliteitsbeleid en/of personeelsbeleid) • maatwerk gevraagd, toegesneden op eigen processen • kritisch op scholen, maatwerk is zeldzaam Cursussen en korte opleidingen• gerichte scholingsvraag, ondersteuning van bedrijfsstrategie • hoge kwaliteit en maatwerk • veelal private aanbieders, die zijn gespecialiseerd en flexibel Consultancy en ondersteuning• leeraspecten van veranderingstrajecten: organisatie- ontwikkeling, procesoptimalisatie, competentie-ontwikkeling • weinig aanbod dat meer biedt dan structuurverandering Management ondersteuning• inrichting van leerrijke arbeidsomgeving • ondersteuning kwaliteit van de arbeid: leerprocessen maken hier onderdeel van uit • professional moet bedrijf goed kennen Uit: Jager, Hoeve, Mittendorff & Nieuwenhuis, 2004

Een nieuwe missie: een klein voorbeeld Verandering van perspectief: de bakkerij •Vroeger: kwaliteit brood is core business •Nu: kwaliteit dienstverlening centraal •De professional (de bakker) in dienst van het proces (teamwork in de keten, van inkoper tot chauffeurs)

Een nieuwe missie: MBO en HBO Verandering van perspectief: het ROC •Vroeger: inhoud en praktijk losgekoppeld •Nu: leerloopbaan van de deelnemer centraal •Van individuele professionals naar opleidingsteam: hier begint de vernieuwing •Van initieel naar leven lang leren

plannen acties _ + Flexibele ROC’s en HBO’s?

Nieuwe rollen voor de opleiding • Initiator: aanjagen van regionale actie • Deelnemer aan regionale actie • Begeleider: expliciteren, reflecteren, afronden van leerprocessen in netwerken • Leverancier: cursussen op maat • Uitzendbureau: leerwerkopdrachten voor leerlingen en afstudeerders • Gastheer: plaats van samenkomst

Nieuwe taken voor docenten • Deelname aan regionale netwerken • Herkennen van parallelle leerprocessen • Reflectie en afronding van leerprocessen • Toegang tot informatie en kennis • Opdrachtnemer van leerwerktaken (studenten participeren in netwerken)

DEEL 2: (WERKPLEK)LEREN IN DE REGIO

© IVA Activity system volgens Engeström

Netwerkleren boundary object • Innovatie van activiteiten treedt op door externe impulsen • Netwerkleren = het organiseren van externe impulsen • Voorbeeld: een prestatieopdracht voor studenten

16 Twee rationaliteiten van leren

17 Leren van tuinders: de wereld draait door Van:  Beschermde sector  Lineaire R&D  Bulk productie  Aanbod keten  Vaste prijzen  Enkelvoudige modellen  Volgende onderneming Naar:  Globale markten  Interactieve R&D  Niche productie  Consument keten  Markt bepaalde prijzen  Multipele modellen  Innovatieve onderneming

Leren van ondernemers • Creatieve destructie via nieuwe combinaties van kennis • Twee soorten leren: scannen en probleemoplossen • Meervoudige probleem context • Ontwikkeling flexibele expertise: open oog voor onregelmatigheden (wereld visie II, Feltovitch c.s.) • Balanceren van exploratie and exploitatie

Onderzoekend experimenteren Problemen in productieketen (proces, product, markt) Zoeken naar oplossingen (kennisnetwerken) Shoppen in W+T-aanbod (kennisinstellingen) Onderzoek formaliseert en levert input Leren: open-eind zoek- en leerprocessen

Praktijk en kennisbasis

21 Onafgemaakte leerprocessen  Trial and error processen  Stappen overslaan (analyse, herformuleren, alternatieven, reflectie)  Expertise van de ondernemer belangrijk om complexiteit te kunnen overzien  Werking heeft prioriteit over leren  80-20% regel: suboptimale oplossingen

Uitdagingen voor het lectoraat  Verbinden meerdere werelden  Afmaken van leerprocessen  Organisatie van je backoffice  Nieuwe rollen voor docenten  Verbindend leren voor studenten  Opdracht voor participatieve evaluatie

Discussie