Leren en innoveren in de regio: overwegingen bij reCoMaLab Loek Nieuwenhuis Beroepspedagogiek 6 juni 2013
Lay out 1.Veranderende omgeving –Verandering in publieke waarde –Flexibilisering van de organisatie 2.Varianten van leren in de regio – Werkplekleren en nieuwe kennisproductie – Uitdagingen voor het lectoraat
DEEL 1: VERANDERENDE OMGEVING
Publieke waardemodel MBO 4
Uitdagingen voor het MBO Drie grote opdrachten: •een startkwalificatie voor iedereen •innovatief vakmanschap •leven lang leren als nieuw perspectief Drie probleemclusters: •demotivatie, voortijdig schoolverlaten •aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt •maatwerk voor bedrijven Drie oplossingsrichtingen: •zingeving: zicht op je loopbaan •competentie-ontwikkeling via co-makership •Flexibiliteit van organisatie en personeel
Wat doet het lectoraat Duurzame Innovatie Op zoek naar de context Verbinden van binnen en buiten Leren van studenten verbinden aan leren van ondernemers Een responsieve school: “hub in de regio” Werkplekleren is slechts een onderdeel
Articulatie van leervragen door bedrijven Clustering leervragenOmschrijving Regulier initieel beroepsonderwijs• behoefte aan competente vaklieden • ter beschikkingstelling van leerplaatsen en begeleiding • reguliere BOL- of BBL-trajecten Tweede kans beroepsonderwijs• opscholing van laag opgeleid personeel (kwaliteitsbeleid en/of personeelsbeleid) • maatwerk gevraagd, toegesneden op eigen processen • kritisch op scholen, maatwerk is zeldzaam Cursussen en korte opleidingen• gerichte scholingsvraag, ondersteuning van bedrijfsstrategie • hoge kwaliteit en maatwerk • veelal private aanbieders, die zijn gespecialiseerd en flexibel Consultancy en ondersteuning• leeraspecten van veranderingstrajecten: organisatie- ontwikkeling, procesoptimalisatie, competentie-ontwikkeling • weinig aanbod dat meer biedt dan structuurverandering Management ondersteuning• inrichting van leerrijke arbeidsomgeving • ondersteuning kwaliteit van de arbeid: leerprocessen maken hier onderdeel van uit • professional moet bedrijf goed kennen Uit: Jager, Hoeve, Mittendorff & Nieuwenhuis, 2004
Een nieuwe missie: een klein voorbeeld Verandering van perspectief: de bakkerij •Vroeger: kwaliteit brood is core business •Nu: kwaliteit dienstverlening centraal •De professional (de bakker) in dienst van het proces (teamwork in de keten, van inkoper tot chauffeurs)
Een nieuwe missie: MBO en HBO Verandering van perspectief: het ROC •Vroeger: inhoud en praktijk losgekoppeld •Nu: leerloopbaan van de deelnemer centraal •Van individuele professionals naar opleidingsteam: hier begint de vernieuwing •Van initieel naar leven lang leren
plannen acties _ + Flexibele ROC’s en HBO’s?
Nieuwe rollen voor de opleiding • Initiator: aanjagen van regionale actie • Deelnemer aan regionale actie • Begeleider: expliciteren, reflecteren, afronden van leerprocessen in netwerken • Leverancier: cursussen op maat • Uitzendbureau: leerwerkopdrachten voor leerlingen en afstudeerders • Gastheer: plaats van samenkomst
Nieuwe taken voor docenten • Deelname aan regionale netwerken • Herkennen van parallelle leerprocessen • Reflectie en afronding van leerprocessen • Toegang tot informatie en kennis • Opdrachtnemer van leerwerktaken (studenten participeren in netwerken)
DEEL 2: (WERKPLEK)LEREN IN DE REGIO
© IVA Activity system volgens Engeström
Netwerkleren boundary object • Innovatie van activiteiten treedt op door externe impulsen • Netwerkleren = het organiseren van externe impulsen • Voorbeeld: een prestatieopdracht voor studenten
16 Twee rationaliteiten van leren
17 Leren van tuinders: de wereld draait door Van: Beschermde sector Lineaire R&D Bulk productie Aanbod keten Vaste prijzen Enkelvoudige modellen Volgende onderneming Naar: Globale markten Interactieve R&D Niche productie Consument keten Markt bepaalde prijzen Multipele modellen Innovatieve onderneming
Leren van ondernemers • Creatieve destructie via nieuwe combinaties van kennis • Twee soorten leren: scannen en probleemoplossen • Meervoudige probleem context • Ontwikkeling flexibele expertise: open oog voor onregelmatigheden (wereld visie II, Feltovitch c.s.) • Balanceren van exploratie and exploitatie
Onderzoekend experimenteren Problemen in productieketen (proces, product, markt) Zoeken naar oplossingen (kennisnetwerken) Shoppen in W+T-aanbod (kennisinstellingen) Onderzoek formaliseert en levert input Leren: open-eind zoek- en leerprocessen
Praktijk en kennisbasis
21 Onafgemaakte leerprocessen Trial and error processen Stappen overslaan (analyse, herformuleren, alternatieven, reflectie) Expertise van de ondernemer belangrijk om complexiteit te kunnen overzien Werking heeft prioriteit over leren 80-20% regel: suboptimale oplossingen
Uitdagingen voor het lectoraat Verbinden meerdere werelden Afmaken van leerprocessen Organisatie van je backoffice Nieuwe rollen voor docenten Verbindend leren voor studenten Opdracht voor participatieve evaluatie
Discussie