DE KUNST VAN HET DEBAT VERSLAG VAN HET DEBAT OP 17 MAART 2009 OP HET CLUSIUS COLLEGE IN HET KADER VAN “KIES KLEUR IN GROEN”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Handvatten voor implementatie in het examenprogramma
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
IB 1.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
ORGANISATIE Tafeltennistrainer 2
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Ouderavond Havo maart 2014 Wij gaan op werkweek
presentatie NPV 10 oktober 2012
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Presentatie Procedure naar het VO
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
Vapro -D Month Year Givaudan.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Informatieavond klas 3 Vakkenpakketkeuze en voorlichting ROC/Havo
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Uitwisselingsproject. Aanleiding puberruil (R.dam- Friesland) allochtone leerlingen erbij betrekken “zwarte school”, zoeken die mee wil participeren.
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
Welkom op de ouderavond van klas 3
Presentation Of Learning
End Year Assesment Jordi de Rijk Semester 2.
Het Debat Opbouw en inhoud.
Maatschappelijke Stages
Veel leerlingen… vinden een studiekeuze maken lastig.
Kempenhorst College OUDERAVOND 27 JANUARI Kempenhorst College Decaan: de heer R. van Gorp O P W E G N A A R H E T M B O.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
First ID project Bindelmeer College
April ’17.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Resultaten KLANKBORDGROEP Donderdag 4 juli 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Werkoverleg en Medezeggenschap
Mijn verjaardag..
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
De kubus van CSPE succesfactoren!
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Personeelsessie LOKO.
Stage bij “Het Licht”. Mijn stage bij “Het Licht” begon een beetje rommelig want ik kreeg op het laatste moment te horen dat ik mijn stage bij een ander.
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Onze doelen en visie in beeld
Hoe zelfstandig is de hedendaagse scholier?. Ons onderzoek oriënteert zich op: - Het stellen en behalen van leerdoelen door leerlingen - Het plannen van.
Bedrijfsbezoeken 2015  Groenhart, Kluster, Ruiter en Eipie.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Film Beschikbare tijd Acteurs en crue Werken aan de film tijdens de muziekles Script Storyboard Ontstaan van een film iMovie op iPad Presentaties met het.
LAGERHUIS DEBAT DEBATTEREN 1. 1.Beargumenteerd je mening geven. 2.Wat een (Lagerhuis)debat is. 3.Hoe je een debat voorbereidt en voert. 2 AAN HET EINDE.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
WELKOM Graag ouders en hun kinderen bij elkaar zitten.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Transcript van de presentatie:

DE KUNST VAN HET DEBAT VERSLAG VAN HET DEBAT OP 17 MAART 2009 OP HET CLUSIUS COLLEGE IN HET KADER VAN “KIES KLEUR IN GROEN”

STELLINGEN •1 E STELLING •2 E STELLING •3 E STELLING

VOORGESCHIEDENIS •Vraag en mogelijkheid vanuit FORUM (subsidie) en Nederlands Debat Instituut, NDI,(begeleiding) voor een Debat op het Clusius College (Groene VMBO te Castricum) Bemiddeling door Community kies Kleur in Groen •Debat in het kader van deelname Clusius aan RIGO project “kies Kleur in Groen”

VOORBEREIDING •Twee bijeenkomsten in Utrecht en Castricum •Eerste bijeenkomst met andere scholen die ook gingen debatteren en FORUM •Tweede bijeenkomst: -kennismaking met de school vanuit het NDI -Voorbereiding Debat: wat gaat er gebeuren, wat is er nodig en stellingen voorbereiden

OPZET DEBAT •Van te voren een training in debatteren voor hoogstens 30 leerlingen door trainer van NDI. Opzet: leerlingen te trainen in debatvorm. Uit deze groep zullen “aanjagers” van het debat worden gekozen. Duur: een dagdeel •Debat zelf: door de deelnemers wordt gedebatteerd over drie van te voren opgestelde stellingen olv een Debatleider vanuit het NDI Duur: anderhalf tot twee uur •Debatvorm: zaal ingedeeld in carrouselvorm met drie kanten> Een kant is voor de stelling, een kant tegen en een is neutraal als de “rechters” De laatste geven hun oordeel over de stelling door te stemmen met stemkaarten; zowel voor als na de debatronde. Na elke ronde zullen de rechters door de debatleider worden gevraagd waarom zij tot een bepaald oordeel zijn gekomen •Na elke ronde wisselen de verschillende carrouselkanten van rol, ze schuiven door •Een aparte jury beoordeeld wie er de beste debater was, de meest gepeperde uitspraak deed en de grootste uitglijder maakte

UITVOERING •Debat op het Clusius bestemd voor het derde jaar GL en Kader leerweg in overleg met management •Voorbereiding door twee docenten; checklist, taakverdeling, persberichten; hulp qua geluidstechniek en Active Board van collega’s •Overal in de school uitspraken als “teasers”opgehangen •Stellingen en Debat: informatie geven en voorbereiden met docenten 3 e jaar en leerlingen tijdens lessen Maatschappijleer •Selectie leerlingen die deelnemen aan training op basis van inzet en cijfers Maatschappijleer •School aula de hele dag gereserveerd plus lokaal voor de training •Derden uitgenodigd voor bijwonen Debat: ministerie van Landbouw, gemeente Castricum, plaatselijke pers, collega’s, belangstellenden vanuit Community, FORUM •Samenstelling Jury: oud leerling, docent Maatschappijleer, deskundige van buiten school •Ongeveer 30 leerlingen nemen deel aan de training s’ochtends; 160 aan debat s’middags

•debat

WAT ER GOED GING •Onderlinge samenwerking en taakverdeling op het Clusius zelf, genoeg hulp, voldoende informatie naar derden •Goede samenwerking in de voorbereiding met het NDI, voorbereidende bespreking, draaiboek, afstemming •Debat training zeer goed ontvangen door leerlingen; professioneel aangepakt; waardevol ook voor toekijkende docenten •Debat zelf op een aantal punten prima: meer dan de helft leerlingen enthousiast, goed geleid door het NDI, ruimte en techniek goed, overwegend positieve reacties derden

WAT ER NIET GOED GING •Voorbereiding gedaan met een andere debatleider dan diegene die uiteindelijk kwam: stellingen die waren voorbereid, ideeën over de uitvoering (bv stemmen met elektronische stemkastjes) leverden daardoor problemen op •Persberichten eerder de deur uit; achterna bellen •Veel “derden”die hadden toegezegd te komen kwamen op het laatste moment niet; rekening hiermee houden •Debat zelf: wat ons betreft hadden er meer mensen een actieve rol mogen spelen dan alleen de aanjagers, nu kon de rest van de leerlingen eigenlijk alleen luisteren en joelen of klappen •Groep was erg groot; te weinig toezicht; collega docenten lieten het qua aanwezigheid afweten

CONCLUSIES •Door alle betrokkenen wordt het nut van debatteren bevestigd; ofwel als evenement ofwel als onderdeel van lesstof bij bv Mens en Maatschappij en Maatschappijleer •Debatvorm kan zeker bijdragen tot het bespreekbaar maken van de komst van leerlingen met een allochtone achtergrond op een overwegend zeer witte school •Clusius en berokken docenten gaan zich inspannen om deze vorm van debattraining elk jaar te laten terugkomen; dit vergt het nodige qua organisatie, tijd en het vinden van de benodigde financiën

STELLINGEN •1 E STELLING IEDEREEN VOELT ZICH THUIS OP DEZE BOERENSCHOOL •2 E STELLING HET IS TERECHT DAT HET CLUSIUS OP 1 SEPTEMBER ROOKVRIJ WORDT •3 E STELLING IEDEREEN MOET ALLES KUNNEN ZEGGEN

TEASERS •VRIJHEID VAN MENINGSUITING:JA MAAR NIET TIJDENS HET ZOENEN GRAAG •EIGEN BOEREN EERST •MIJ BELEDIG JE NIET •ZEG IK WAT IK VIND IS HET NOG NIET GOED •KOM WAT LATER THUIS MAM. BEN EVEN MIJN VRIENDJE AAN HET HERKANSEN •MET MINDERHEDEN MEER TOEKOMST