WAP:Integratie van de pensioen- en solidariteitsinstellingen in het netwerk van de sociale zekerheid Colloquium 31 mei 2005 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De E-government strategie van de federale overheid Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Advertisements

Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Evolutie van de dienstverlening van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Infosessie BVPI KSZ-BCSS 03/02/2005 Patrick Laureyns Programmaleider
Integratie van de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk in het netwerk van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid KSZ-BCSS 17/02/2005.
Werking en structuur van de Belgische sociale zekerheid
Zelfstandige activiteit OCMW- begunstigden Werkgroep activering 7 juli 2012.
Willebroekkaai, 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Afschaffing van de SIS-kaart.
EGovernment in de sociale en gezondheidssector: waar staan we en waar gaan we naartoe ? Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
E-government in de sociale sector: de multifunctionele aangifte
RSZ-ONSS Studiedag DMFA - 11 maart DMFA-ondersteuning via Internet R. Van Lerberge, SmalS-MvM.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
E-government in de sociale sector en bescherming van de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd.
Voorstel van methode voor de verlaging van de administratieve lasten in de Nederlandse sociale sector door een rationeel informatiebeheer, gebaseerd op.
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
20 jaar veilige elektronische gegevensuitwisseling in de sociale sector met respect voor de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal.
Overzicht van de bestaande situatie inzake E-government in de sociale sector.
Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor voor elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank.
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Capelo Carrière publique électronique - Elektronische Loopbaan Overheid November 2009.
7 december 2011 Aangifte van adreswijziging via “mijn dossier”. Stand van zaken op 31/10/2011.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
22/10/2002Dimona - niet-elektronische instellingen1 DIMONA.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Dia 1 Productencatalogus Samen beter informeren. dia 2 Wat is Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Smals KSZ-BCSS Enkele kritische succesfactoren voor een geslaagde evolutie van een papieren naar een digitale omgeving Frank Robben Administrateur-generaal.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
Internetdag Journée Internet E-government Wordt het een succes in België?
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Christiane Rouma
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
E-Government binnen de sociale zekerheid
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Toetreding van de OCMW’s tot het netwerk van de sociale zekerheid Stand van zaken KSZ-BCSS OCMW’s - KSZ – 31/03/2003.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
ICTAL programma 2003 –2005 in samenhang naar voorzieningen voor administratieve lastenverlichting architectuur en migratieplanning 28 oktober 2003 BBR.
Elektronische kennisgeving van geboorte
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
Balans en perspectieven na drie jaar
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor van elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur generaal Kruispuntbank.
Daniëlla Pierreux 28 juni 2018
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Bevoegdheden IVC – kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid
Transcript van de presentatie:

WAP:Integratie van de pensioen- en solidariteitsinstellingen in het netwerk van de sociale zekerheid Colloquium 31 mei 2005 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Patrick Laureyns Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Tel:

2 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 1. Evolutie van de rol van de KSZ (1/5) De KSZ is de motor van e-government in de sociale sector, d.w.z. n zij zet de actoren in de Belgische sociale sector aan tot en ondersteunt ze bij -een effectieve en efficiënte dienstverlening met een minimum aan administratieve lasten en kosten voor alle betrokkenen, en waar mogelijk op eigen initiatief van de actoren -op een wijze die optimaal afgestemd is op de verschillende eindgebruikers van de diensten -door de permanente verbetering van hun (onderlinge) processen en relaties m.b.v. nieuwe technologieën (e-government) -vanuit een gemeenschappelijke, onderling overlegde visie n zij bevordert de informatieveiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer door de actoren in de Belgische sociale sector, zodat alle betrokkenen terecht vertrouwen kunnen hebben n zij stelt geïntegreerde, sectoroverschrijdende beleidsondersteunende gegevens ter beschikking van de beleidsvoerders en de onderzoekers

3 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 1. Evolutie van de rol van de KSZ (2/5) Actoren in de Belgische sociale sector n in de eerste plaats instanties actief bij het beheer, de uitvoering of de toekenning van -de sociale verzekeringen in alle stelsels (zowel inning van bijdragen als toekenning van rechten) -de sociale bijstand -de aanvullende voordelen voorzien in CAO’s n maar ook instanties actief bij het beheer, de uitvoering of toekenning van bijvoorbeeld -de aanvullende pensioenen (tweede pijler) -de sociale voordelen voorzien door andere overheidsniveaus dan de federale overheid -de afgeleide rechten toegekend op basis van het sociaal statuut van de begunstigde

4 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 1. Evolutie van de rol van de KSZ (3/5) n extranet = netwerk gebruik makend van de protocols gebruikt in het internet, maar beperkt tot een gesloten groep gebruikers n functies extranet van de sociale zekerheid -mail -internettoegang -website hosting -file transfer -toegang tot de basisdiensten van het socialezekerheidsportaal -toegang tot de transacties beschikbaar op het socialezekerheidsportaal -toegang tot de eWorkspace van de sociale zekerheid -mogelijkheid tot gestructureerd berichtenverkeer met instanties extern aan de sociale zekerheid (gemeenten, werkgevers, sociaal verzekerden, …) via koppeling van het extranet van de sociale zekerheid met andere private netwerken of met internet via beveiligde protocols

5 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 1. Evolutie van de rol van de KSZ (4/5) Portaal van de sociale zekerheid: 3 doelgroepen n sociaal verzekerden -informatie over de hele sociale zekerheid via een vraag- antwoordsysteem -webwijzer naar de instellingen van sociale zekerheid -transactie voor de raadpleging van de stand van zaken van het dossier bij het FSO voor de slachtoffers van de sluiting van een onderneming n ondernemingen -geharmoniseerde informatie, instructies, glossaria, XML-schema’s, demo-versies en testscenario’s voor de multifunctionele aangifte van loon- en arbeidstijdgegevens en de aangiften van sociale risico’s -27 transacties (o.a. DMFA en ASR) -persoonlijke pagina voor elke werkgever n professionals van de sociale sector

6 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 1. Evolutie van de rol van de KSZ (5/5) Portaal van de sociale zekerheid: basisdiensten n geïntegreerd systeem voor user management tussen portaal van de sociale zekerheid en federaal portaal -systeem voor beheer van de identificatie en authentisering van ondernemingen en hun vertegenwoordigers en aangestelden is uitgewerkt door sociale zekerheid en wordt ook gebruikt door federaal portaal -systeem voor beheer van de identificatie en authentisering van burgers, ambtenaren en medewerkers van de instellingen van sociale zekerheid is uitgewerkt in overleg met FEDICT en wordt gebruikt door portaal van de sociale zekerheid -geïntegreerd toegangsmachtigingssysteem

7 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 2. Rol KSZ in wijzigende context tweede pensioenpijler n regulering van de tweede pensioenpijler n nieuwe actoren worden betrokken bij de uitvoering van het sociaal beleid n moeilijkheid voor sommige sectoren om één uniek knooppunt met de KSZ aan te duiden n kostprijs mag geen toegangsdrempel zijn om administratief beheer van WAP maximaal te ondersteunen vanuit het netwerk van de sociale zekerheid

8 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 3. Aanpassingen op juridisch vlak (1/6) n Wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (zie n Opbouw historisch rond 3 centrale thema’s: -wie? instellingen van sociale zekerheid -wat? verwerking sociale gegevens -waarvoor? toepassing sociale zekerheid n Conclusie: aanvankelijk nadruk sociale zekerheid

9 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 3. Aanpassingen op juridisch vlak (2/6) n Veralgemening van gebruik KSZ-diensten: bvb. art.11bis Kruispuntbankwet voor instanties die aanvullende rechten toekennen, bvb. -de sociale voordelen voorzien door andere overheidsniveaus dan de federale overheid, -de aanvullende rechten toegekend op basis van het sociaal statuut van de begunstigde n Progressieve veralgemening van het gebruik van het Rijksregisternummer n Voor sectorale pensioenfondsen: art.113bis WAP 1.laat toegang tot het Rijksregister toe en 2.geeft toelating om het Rijksregisternummer als identificatiesleutel te gebruiken!

10 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 3. Aanpassingen op juridisch vlak (3/6) n art.2,1° Kruispuntbankwet geeft voor de uitvoering en toepassing ervan definitie van « sociale zekerheid » n art.2,2° « instellingen van sociale zekerheid » -> aanvullende pensioenen vallen NIET onder de sociale zekerheid n art.18 Kruispuntbankwet: Koning kan, bij in Ministerraad overlegd K.B., het geheel of een deel van de rechten en plichten voortvloeiende uit de wet en haar uitvoeringsmaatregelen uitbreiden tot andere personen dan de instellingen van sociale zekerheid

11 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 3. Aanpassingen op juridisch vlak (4/6) n Voor sectorale pensioenfondsen : K.B – B.S erratum B.S gelijkschakeling van de sectorale pensioenfondsen met instellingen van sociale zekerheid in de zin van de Kruispuntbankwet ->: o.a. volgende art. toepasselijk -art.6 : KSZ houdt personenrepertorium bij, dat per persoon aangeeft welke types van sociale gegevens van persoonlijke aard waar in het netwerk worden bewaard -art.8 : bij verwerking gegevens uitsluitend als identificatiemiddel gebruik maken van Rijksregisternummer (cfr.supra) of KSZ-nummer (vrij gebruik)

12 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 3. Aanpassingen op juridisch vlak (5/6) -art.15 : principiële machtiging van het Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid voor elke mededeling van sociale gegevens van persoonlijke aard door de KSZ of door de instellingen van sociale zekerheid -art.23 : finaliteits- en proportionaliteitsprincipe (uitsluitende aanwending van gegevens voor vervullen van wettelijke verplichtingen) -art : veiligheidsaspecten -art. 34 : zetel in het Algemeen Coördinatiecomité van de KSZ

13 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 3. Aanpassingen op juridisch vlak (6/6) n Kruispuntbank als sectorale multisectoraal verwijzingsrepertorium: expliciet in K.B gewijzigd door art.1 K.B (B.S ): -regelt werking netwerk -bespreekt rol KSZ

14 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 4. KSZ als multisectoraal verwijzingsrepertorium (1/7) n KSZ als ‘multisectoraal verwijzingsrepertorium’ voor -sectorale pensioenfondsen -fondsen voor bestaanszekerheid -externe preventiediensten -… n generiek concept n eerste toepassing: fonds voor bestaanszekerheid van ANPCB 218

15 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 4. KSZ als multisectoraal verwijzingsrepertorium (2/7) n basisprincipes -mogelijkheid tot initialisatie van dossiers op basis van DIMONA - DMFA - werkgeversrepertorium -KSZ moet over minimaal instrumentarium beschikken om verdeling van gegevens naar juiste instelling binnen sector te kunnen doen •paritair comité en werkgeverscategorie •ad hoc zone in DMFA •werkgeversrepertorium -mededeling van sociale persoonsgegevens aan instellingen met naleving van het finaliteitsbeginsel -doelstelling van wederkerigheid bij gegevensuitwisseling (op termijn): vb. datawarehouse arbeid / pensioenen pensioenkadaster individuele rekening

16 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 4. KSZ als multisectoraal verwijzingsrepertorium (3/7) n basis voor de organisatie van de elektronische gegevens- uitwisseling is het verwijzingsrepertorium n bestaat uit drie onderling gerelateerde tabellen -de wie-waar-hoe-wanneer-tabel (personenrepertorium) •geeft aan welke personen in welke hoedanigheden dossiers bezitten bij welke actoren in de sociale sector m.b.t. welke periodes -de wat-waar-tabel (gegevensbeschikbaarheidstabel) •geeft aan welke gegevens beschikbaar zijn bij de onderscheiden soorten actoren in de sociale sector m.b.t. de verschillende soorten dossiers -de wie-krijgt-wat-tabel (toegangsmachtigingstabel) •geeft aan welke gegevens de onderscheiden soorten actoren in de sociale sector mogen verkrijgen m.b.t. de verschillende soorten dossiers n klassieke functionaliteiten -routering -toegangscontrole -automatische mededeling van gegevens

17 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 4. KSZ als multisectoraal verwijzingsrepertorium (4/7) n ondersteuning voor sectorale pensioenfondsen, fondsen voor bestaanszekerheid, externe preventiediensten, … -consultancy bij behoeftenonderzoek -begeleiding van opstellen en indienen machtigingsaanvraag Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid -beheer sectoraal verwijzingsrepertorium -initialiseren van dossier voor aangesloten instellingen -overmaken van noodzakelijke gegevens via 2 modi - pull - push -helpdesk

18 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 4. KSZ als multisectoraal verwijzingsrepertorium (5/7) n mogelijke informatie -identificatiegegevens sociaal verzekerde (RR, KSZ-registers) -identificatiegegevens werkgever (werkgeversrepertorium, Kruispuntbank Ondernemingen) -begin en einde van tewerkstelling (DIMONA) -gegevensblok rond lonen en prestaties (DmfA) -gegevensblok rond ‘gelijkstellingen’ (arbeidsongeschiktheid, tijdelijke werkloosheid, beroepsziekte, arbeidsongeval, jaarlijkse vakantie) -…

19 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 4. KSZ als multisectoraal verwijzingsrepertorium (6/7) Multisectoraal verwijzingsrep. KSZ nv verzekeringsmij verz.mij 1 als piverz.mij 1 als si ovv Onderlinge vereniging 2 VSI Fonds bestaanszek 1 PI SI Fonds bestaanszek 2 enkel si Fonds bestaanszek. vzw Pensioenfonds Fonds bestaanszek PISI

20 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 5. Scenario 1: Inning door de RSZ (1/6) n noodzaak gegevensstromen -controle op bedragen die RSZ doorstort geïndividualiseerd -bijhouden individuele rekening aanvullende pensioenen en opmaak individuele pensioenfiche n verschillende tijdstippen en frequenties mogelijk -éénmalig: bvb.door consultatie ‘aggregaten’ bij CIMIRe •september J+1 (in functie van fiche) •incidenteel: bij uitdiensttreding of bij overlijden -parallel met mutaties DmfA en aangevuld met punctuele consultaties

21 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 5. Scenario 1: inning door RSZ (2/6) werkwijze: n werkgever deelt in DmfA-aangifte met RSZ vooraf afgesproken codes inzake inningspercentage mee n deze codes worden meegedeeld in gegevensgroep ‘Worker Contribution’ op hetzelfde niveau van de ‘Occupation’ binnen de werknemerslijn n cfr. RSZ-afspraak met voedingsindustrie: werkgever vult als Werknemerskengetal bijdrage 825 in (= supplementaire bijdrage; bijdrage sectoraal pensioenfonds) en als Type bijdrage als mogelijke waarden 8 (vrijgestelde werkgevers), 2 ‘opting out’ of 0: aanvullend sectoraal pensioenplan

22 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 5. Scenario 1: inning door RSZ (3/6) n RSZ hanteert verdelingscode in DmfA-mutatie A820 waarmee aangeduid wordt dat attest bestemd is voor aanvullende sectorpensioenen n KSZ integreert in zijn multisectoraal verwijzingsrepertorium en verdeelt (op basis van wat met inrichter beslist is) voor bevoegde instelling n KSZ werkt trimestrieel op basis van DmfA-mutaties repertorium voor aanvullende sectorpensioenen bij n PI/SI kunnen desgewenst gegevens uit het netwerk betrekken (bvb.mutaties RR, DIMONA out,…)

23 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 5. Scenario 2: inning niet door RSZ (4/6) n noodzaak gegevensstromen -beschikken over loongegevens dienstig voor premieberekening -bijhouden individuele rekening aanvullende pensioenen en opmaak individuele pensioenfiche n tijdstip en frequentie gegevensstromen -parallel met gewenst tijdstip inning (trimester, jaar,…) -incidenteel bij uitdiensttreding, overlijden,.. -stromen afzonderlijk (mutaties/consultaties) of consultatie aggregaten CIMIRe

24 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 5. Scenario 2: inning niet door RSZ (5/6) n minder eenvoudig voor de werkgever n werkgever deelt bij DmfA-aangifte mee dat hij behoort tot een sector met een aanvullend sectorpensioen + een aanduiding onder welke sector hij ressorteert n RSZ laat DmfA-glossarium aanpassen in die zin n RSZ voert geen controle uit op optionele zone en hanteert evenmin verdelingscode n KSZ integreert voor sector aanvullende sectorpensioenen

25 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 5. Scenario 2: inning niet door RSZ (6/6) n KSZ controleert DmfA-mutatie A820 en haalt uit relationele tabel de bevoegde ‘pensioeninstelling’ en ‘solidariteitsinstelling n KSZ integreert in zijn multisectoraal verwijzingsrepertorium voor de bevoegde instelling en verdeelt het attest n KSZ werkt op basis van DmfA-mutaties trimestrieel het repertorium bij n PI en SI kunnen mutaties ontvangen of consultaties verrichten voor de bij hen geïntegreerde dossiers

26 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 6. Alternatieve scenario’s voor opstart dossier/integratie (pro memorie) n integratie dossiers door pensioen- en/of solidariteitsinstellingen zelf n elektronische opstart van het dossier vanuit DIMONA PC momenteel enkel significant aanwezig in -DIMONA voor PC 124 (bouw), 140 (transport) en 322 (interim) -veralgemening opgave PC in DIMONA niet haalbaar wegens risico fouten en vertraging aangifte

27 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 7. Stroomscenario - grafisch (1/4) RSZ DmfA KSZ (MS VWR) Inrichter stap 1distributie PI SI PI/SI

28 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 7. Stroomscenario - grafisch (2/4) stap 2 KSZ (MS VWR) KSZRR KSZ bisregister RSZ dimona RSZ wgr RSZ personeels bestand consultatie van basisgegevens InrichterPI SI PI/SI

29 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 7. Stroomscenario – grafisch (3/4) stap 3 PI/SI KSZ (MS VWR) KSZ RSZ dmfa RJV RVA NIC FAO FBZ Consultatie lonen, prestaties en gelijkgestelde periodes SI PI Inrichter CIMIRE

30 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 7. Stroomscenario - grafisch (4/4) stap 4 RRKSZ (MS VWR) PI/SI RVP PK CIMIRe KSZ mutatie distributie bij pensionering Inrichter PI/SI SI PI PI/SI SI PI KSZ (MS VWR)

31 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 8. Timing KSZ als multisectoraal verwijzingsrepertorium Doorgave van gegevens kan opgestart worden vanaf het tweede kwartaal volgend op het kwartaal waarin de beslissing door de sectorale inrichter is meegedeeld aan de RSZ/KSZ -Voorbeeld: beslissing meegedeeld op15 mei > doorgave van gegevens kan vanaf vierde kwartaal, dus voor gegevens vanaf het derde kwartaal 2005

32 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 9. Financiering KSZ als multisectoraal verwijzingsrepertorium (1/2) n integratie van dossiers in multisectoraal verwijzingsrepertorium is gratis ofwel automatische integratie op basis van DMFA-informatie ofwel integratie van dossiers door fonds voor bestaanszekerheid, sectoraal pensioenfonds n implementatie door fondsen voor bestaanszekerheid, sectorale pensioenfondsen, … van noodzakelijke toepassingen voor gebruik van gegevensstromen volgens KSZ-standaarden (XML-berichten, geen client-server toepassing) is te hunnen laste n Gegevensuitwisseling is gratis voor de instellingen van sociale zekerheid (art.16 Kruispuntbankwet)(oa fondsen voor bestaanszekerheid als pensioeninstelling (overgangsfase), solidariteitsinstelling, inrichter van sectoraal pensioenstelsel) n In andere gevallen betalend (€ 0,0137 per verwerkt bericht in 2005)

33 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 9. Financiering KSZ als multisectoraal verwijzingsrepertorium (2/2) n mogelijkheid tot nieuwe akkoorden in kader van bestuursovereenkomst van de KSZ gesloten met de federale overheid n ad hoc ontwikkelingen moeten voorwerp uitmaken van voorafgaand bilateraal overleg inzake planning en eventuele facturatie n bijkomende diensten (helpdesk,…): modaliteiten te overleggen

34 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 10. Gewenste samenwerking met VSI n maximaal belang voor het netwerk van de Sociale Zekerheid dat de VSI zo representatief mogelijk is voor het geheel van de Fondsen voor Bestaanszekerheid en de sectorale pensioenfondsen n behoefteninzameling en functionele beschrijving van de specifieke kenmerken eigen aan de sectorale instellingen n deelname van de VSI aan alle werkgroepen binnen de KSZ n ondersteuning en helpdesk voor sectorale instellingen

35 KSZ-BCSS 31/05/2005 Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Voor meer informatie n portaal van de sociale zekerheid - n website Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid -

u voor uw aandacht ! Vragen ? KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid