SG-LVB Behandeling EFP, Den Dolder Teunis van den Hazel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Advertisements

De (on)gezonde leerling?
Casus M orthopedagogisch bekeken
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Hogescholen in Dialoog
Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Een aanzet tot deeltijdbehandeling
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Begeleidingsplannen GGZ
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
DE PJ-RAPPORTEUR ALS KETENPARTNER
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
‘Ouders als behandelaars’
het risk - needs - responsivity principe
NAH en dan.. Cliënt met hersenletsel en zijn relaties, hoe loopt de communicatie?
E health binnen Ingrid van Vuuren en Petra Tamis december 2013.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
The survival of the fittest
Multidisciplinaire richtlijn Preventie, signalering, diagnostiek en behandeling van excessief huilen bij baby’s Auteurs Drs. W. La Haye, Dr. A.C. Engelberts,
Kinderen over geweld Aandachtspunten voor het perspectief van kinderen in de uitwerking van indicatoren voor het recht op bescherming tegen geweld. Dr.
FPA De Boog in balans. Succes? it’s not always what you see!!
Dossier Empowerment.
Pedagogische interventie PEP-poli
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
17 november 2010 Een complex probleem Passende zorg voor verslaafde justitiabelen met co-morbide psychiatrische problematiek en een lichte verstandelijke.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
De Ruyterkade 112 C 1011AB Amsterdam Woonzorgwijzer OTB/Platform31 Wooncongres 2015 Kees Leidelmeijer.
De domeinen & Niveau bij ABB.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Landelijke studiedag Ypsilon 14 november 2015 Het succes van goed wonen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Ingewikkelde puzzels Een lichte verstandelijke beperking en woonoverlast ??? LVB ???
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Communicatie met LVB-ers, maatwerk!
Risk Need Responsivity Prncipes
Visie op Forensische Verslavingszorg
ACT CASUS CONCEPTUALISATIE
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
DE ONZICHTBARE GEVOLGEN VAN HERSENLETSEL
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Transcript van de presentatie:

SG-LVB Behandeling EFP, Den Dolder 12-12-2013 Teunis van den Hazel Klinisch psycholoog & Psychotherapeut Trajectum

De SG-LVB behandelvoorziening als “Last Resort” De SG-LVB behandelkliniek Als niet meer helpt Als Laatste redmiddel Borg sleutelwoorden en kernbegrippen: Bejegenen = vanuit de relatie Behandelen Beveiligen = begrenzen Last resort als laatste stap. Ik mag het hopen van niet. Fase toevoegen: wat is er na de kliniek. Op nieuw vastlopen in een ingewikkeld maatschappij? Zijn er mogelijkheden om in de kliniek al meer risico te lopen I

Cliënten met 3 - 4 vraagstellingen in de SG-LVB behandeling: LVB + psychiatrie + verslaving + delict • Zorg voor verstandelijk beperkten: - te veel agressie en geweld - te veel psychiatrie - te veel ontregeling naar anderen • GGZ: - onvoldoende cognitieve mogelijkheden tot een behandeling over te gaan - overvraging - onvoldoende grond voor een Rechterlijke Maatregel • Justitie - preventie van recidive centraal, maar straffen helpt niet Laatste toevluchtsoord Als niets meer helpt Drang = keuze tussen detentie of kliniek Dwang = vanuit een strafrechtelijke maatregel = of vanuit een BOPZ maatregel

Behandelen door middel van een therapeutisch milieu 1e Afgeschermd milieu Prikkelselectie Rust Ruimte om te leren Géén afwijzing Géén uitstoting Géén keuzevrijheid Géén gedrag zonder gevolg 2e Op stabilisatie en ontwikkeling gericht milieu = een therapeutisch milieu

5 5

Model voor behandelen: R.N.R.-model (Andrews & Bonta) Risk Duur en intensiteit afhankelijk van het risico Need – Behoefte Aansluiten op wat nodig is, delictgerelateerde factoren Responsiviteit Rekening houden met specifieke kenmerken van de persoon Motivatie, cognitieve kenmerken

Bejegenen, Behandelen, Beveiligen… Hoe doe je dat bij? … beperkt tot geen zelfinzicht … beperkt tot geen ziekte-inzicht … gebrek aan motivatie … verzet tegen behandelen Een beschermend kader helpt om ‘vast te houden en door te zetten’ Beschermend kader: GGZ, BOPZ schieten tekort in het afgeven van een machtiging tot behandelen Bestwil principe mag niet gelden Afwenden van gevaar voor zichzelf of anderen Bij een cliënt die verbaal vaardig is, zichzelf overschat, zichzelf vanuit een bedacht en niet en presenteert,

Eerste fase in de behandeling: stabiliseren tot een eerste evenwicht (homeostase)komen beeldvorming en diagnostiek begrenzen van gedrag de tijd…. Hoe lang duurt het voor er behandeleffect = gedragsverbetering optreedt? Je moet niks Maar je moet wel blijven

Motiverende gespreksvoering: “Wie is je vader, wie is je moeder”? Wie ben je?, vertel je verhaal… Hoe noem je wat je hebt? Waarom vinden anderen dat je in behandeling moet… Wat wil je echt? (waarden en doelen) … ben je bereid oude gedragspatronen los te laten? … ben je bereid in beweging te komen? Door middel van: • aansluiten, betrokkenheid tonen • begrip en empathie • heldere therapeutische relatie Bejegenen

SG-LVB Ortho- pedagogiek Verstandelijk Gehandicapten zorg Psychiatrie Model voor diagnostiek en behandeling Integratief Inzichten bundelen uit 4 invalshoeken Forensische psychiatrie Psychiatrie

“What you see is not what you get….” LVG + Compensatie + Camouflage = streetwise Voorbeeld van compensatie - je zelfbeeld halen uit stoer doen, mee doen, meer doen Voorbeeld van camouflage; - zwart rijden omdat je niet weet hoe de OV kaart werkt, - grote mond, - Narcisitische pose Disharmonische profielen

Een LVB komt zelden alleen (over co-morbiditeiten) Bijv. Sociale en emotionele problemen op grond van de hechtingsgeschiedenis Mishandeling, misbruik, verwaarlozing Omgevingsellende? Leergeschiedenis met onvoldoende begrenzing en bescherming Ontwikkelingsstoornis (Adhd?) Psychiatrie (bi-polair?) Verslaving Gevolgen van de beperking op persoonlijkheidsontwikkeling Zelfbeeld en zelfverwachting? Levenslang afhankelijk zijn? Een positieve verwachting over de beschikbaarheid van anderen?

Integratieve diagnostiek Probleemgedrag = contact = resultaat van een ongunstige interactie tussen persoon, fysieke omgeving, sociale omgeving, en leergeschiedenis (Dosen, LKNG, 2008). Uitkomst uit de diagnostiek = een holistische theorie over ontstaan en voortbestaan van probleemgedrag in relatie tot persoon, context en leergeschiedenis (in de richting van verklaringen…) Ontwikkelingspsychologische kijk Ontwikkelingsdynamische kijk Geen DSM kijk

5 dimensies ~ verstandelijke beperking Behandelen is gebaseerd op integratieve diagnostiek van mensen met een VB Integratieve diagnostiek: = verstandelijke beperking gaat niet over IQ = sociaal aanpassingsvermogen centraal, niet de classficaties op as 1 of as 2 16

Diagnostiek bij LVB is ook gericht op • context • mate van ‘passende ondersteuning’

Diagnostiek: = handelingsgericht, = ten dienste van het perspectief van de cliënt 5 velden van het AAIDD-model voor verstandelijke beperking handelingsgericht maken door onderzoek naar: - Executieve functies: plannen en organiseren van gedrag Sociale cognitie Emotionele ontwikkeling

“Oefenen met grenzen” (M.Mulder, 2013)

Emotionele ontwikkeling Begrijpen van gedrag = onderscheid maken tussen: • kunnen en aankunnen, zien en overzien • denken en voelen • onderliggende behoefte en zichtbaar probleemgedrag • onderliggende onzekerheid, angst, … • maar al te vaak leidt een woede-uitbarsting tot contactbreuk Een driftbui komt niet voort uit een tekort aan IQ Aan onderliggende beleving Tekortschietende coping

Maatschappelijk verantwoord behandelen Rust en regelmaat (van een externe naar een interne structuur) Controle (er zijn nl. grenzen)

Paradox 1 Prikkelselectie, controle, (strikte) structuur beschermt èn roept juist verzet op….

= controle ~ angst voor ontregeling = controle ~ bescherming Paradox 2 Therapeutisch milieu = zeer intern gericht = controle ~ angst voor ontregeling = controle ~ bescherming = angst voor ontregeling = de realiteit is erg ver weg, ieder risico wordt uitgesloten (Hummelen, 2011, 2013) Adequaat gedrag op de afdeling is nog geen adequaat gedrag in de samenleving

Op Boschoord geen reclame voor opwindende erotiekbeurzen Geen dance feesten met alcohol, pillen en opwinding Zelfs geen bushalte Koffieshop 3 uur 45 minuten lopen Wel structuur Medicatie Gedragstherapie

= eigen keuzes centraal = gericht op participeren Realiteit dichtbij “Burgerschap” “Inclusie” “Community care” = eigen keuzes centraal = gericht op participeren in gewone woningen in de samenleving Grenzeloos, onvoldoende beschermend (M.Teeuwen, 2012) Jaren ’90 Jaren 2013 Participatie 26

Behandelen, met welk perspectief?

Context inbrengen in de behandeling • Systeem nodig als vertegenwoordigers van de context Toekomst inbrengen in de behandeling • Blijvende beperkingen = blijvende ondersteuning Citaat: “Vanaf het moment dat er meer zelfstandigheid gevraagd wordt gaat het minder goed met hem…” • Risico op overschatting • Risicotaxatie!

Uitstroom uit de SG-LVB behandelvoorziening: 62% 24 uurs woonvoorziening 4% dagelijks contact 10% wekelijks 8% géén contact, geen vervolgvoorziening (Hesper en Drieschner, 2013)

Laatste fase in de behandeling: = bouwen aan het model voor passende ondersteuning = meer een orthopedagogisch kader 1977

Met dank voor uw aandacht tvandenhazel@trajectum.info