INSTITUTIONALISERING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Staatsinrichting 1 Veranderingen herkennen/ beschrijven die in 1848 werden doorgevoerd in het kiesrecht door de liberalen o.l.v. Thorbecke.
... Molenwaard via naar… BESTUURSKUNDIGE WETMATIGHEDEN
Risico’s en gevaren van techniek
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Publieke en private sfeer
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Politiek-ambtelijke verhoudingen
Management van hybride organisaties
Waarom doen wij wat we doen ! Toekomst visie Observatie systeem AchterAchter KantKant Uw Adviseur Dienstverlening Aan u als consument Uw Adviseur Back-office.
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Inleiding politieke sensitiviteit
ERRY STOOVÉ.
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
6 pijlers van de code in beeld
Het Politiek Systeem 2 Beleid Politieke Cultuur
Gedrag in organisaties, 9e editie
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Gedrag in organisaties, 10e editie
Smart Specialisation: Social Innovation 28 maart 2013 Prof.dr. Roel in ‘t Veld.
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Rechtvaardigheid, conflict en emancipatie
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
Begrotingsinfrastructuur, beginselen
Governance, control en vrijheid
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Risico-samenleving en verkeersveiligheid Symposium 27 november 2013 door roel in ‘t veld
“De valkuil(en) van een richtlijn in de praktijk”
Beroepsgeheim Kris Stas.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
De sociale werking van het recht
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Een kwestie van kiezen Samenwerken op basis van … Vertrouwen blauw Contracten roze.
VERANDEREN EN VERANDERMANAGAMENT Week 6 Organisatie en beheer.
Verschillende rollen en stijlen
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Hoogwater Beschermings Programma Contract Spagaat voor risico’s Kabels en Leidingen Hennes de Ridder.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
10 jaar VCO Cor Jan Dasselaar - voorzitter VCO. Trust is a Must 10 jaar VCO Ontwikkeling Compliance functie Belastingbetalers houden financiële instellingen.
GOVERNANCE AS THE GOVERNING OF THE COMMONS
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Leiding geven aan school ontwikkeling
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
Opgaven in het sociale domein
Transcript van de presentatie:

INSTITUTIONALISERING Derde HOORCOLLEGE INLEIDENDE CURSUS GOVERNANCE

1 Begrip institutie 2. staatsvorming. 3. beleidsdynamiek. 4 1 Begrip institutie 2 staatsvorming 3 beleidsdynamiek 4 markt/overheid / pps 5 trauma’s en crisis  verkokering 5 interactieve beleidsontwikkeling  interdep ontw

Begrip institutie Zingevend arrangement Waarden in het geding Kan samenvallen met organisatie maar hoeft niet Ook regelsysteem kan institutie zijn Solide, niet vluchtig, gestold Kent endogene en exogene dynamiek

staatsvorming gevangenendilemma. Jan. ontwapenen. bewapenen. ontw. 4,4 staatsvorming gevangenendilemma Jan ontwapenen bewapenen ontw 4,4 0,6 Piet bew 6,0 2,2 sanctionering afspraken nodig geweldsmonopolie

Leidt vrijwilligheid tot productie collectieve goederen? Collectieve goederen  ondeelbaarheid  consumptie niet uitsluitbaar In egocentrische samenleving bestaat het dilemma In altruïstische samenleving bestaat het dilemma niet Anarchisten: de staat is een prothese voor deugdzaamheid, want vervangt de plicht tot morele verheffing door het geweldsmonopolie

Cultuur van Cultuur van de publiek domein markt Geen winstbejag salaris is genoeg eer is belangrijk het dienen van het algemeen belang staat centraal deceive for the sake of the task zorg dat je niet op onwaarheid bent te betrappen pessimisme is normaal zorg voor fatalistische blik Winststreven is driving force rentabiliteit is belangrijk gaan voor je eigenbelang is legitiem contract = contract wees betrouwbaar tegenover duurza-me relaties calculeer risico’s optimisme is “must” maakbaarheid is verondersteld

Besluitvorming publieke sector . pluricentrisch  Besluitvorming publieke sector  pluricentrisch  macht -georiënteerd  beheerst door onderling strijdige overwegingen  trauma’s  verhoudingen

Macht oriëntatie  regulerende gedragsmotieven politici Macht oriëntatie  regulerende gedragsmotieven politici  stemmenmaximalisatie  coalitie = middel  interne partijhiërarchie  regulerende gedragsmotieven ambtenaren  budget maximalisatie  burocratic climbers (leiderschap)  goal displacement  solution driven (probleem = afgeleide)  succes = centraal

 Staat.  overheid.  politiek.  ambtenaar anders dan bedrijfsleven  Staat  overheid  politiek  ambtenaar anders dan bedrijfsleven ???????? Waarom een staat?  collectieve goederen  externalities  verdelende rechtvaardigheid

beleidsdynamiek Ieder beleidssysteem brengt onbedoelde en onvoorziene effecten met zich De beleidsontwikkeling was gericht op optimalisering van bedoelde effecten Ontwikkelwereld is optimistische wereld, gevuld met blije mensen Succes is geboekt met aanvaarding van beleidsontwerp

Tragiek van de uitvoering Onbedoelde onvoorziene effecten treden op als gevolg van reflexiviteit van het sociale systeem waarop het beleid was gericht Reflexiviteit komt tot uitdrukking in leerprocessen We onderscheiden vier gelaagde categorieën leerprocessen

leerprocessen 1: slimme ontwijking, ontduiking, sabotage, verzet bij constante waarden 2: veranderingen, aanpassingen van waarden betreffende beleidsdomein 3: veranderingen van waarden betreffende de omgeving 4: veranderingen van waarden over hoe de wereld er uit behoort te zien

Voorbeelden leerprocessen 1: belastingontwijking 2: verzet tegen marktwerking onderwijs 3: verzet tegen marktwerking algemeen 4: omverwerping democratie of sovjetunie

Wet afnemende effectiviteit beleid Naarmate een beleidsysteem langer functioneert, heeft het de neiging afnemend effectief te worden als gevolg van 1e orde-leerprocessen: bestuurden gebruiken reflexiviteit om hun situatie te herstellen/ verbeteren, waardoor onbedoelde effecten vermeerderen

Wet beleidsaccumulatie Bestuurden reageren op afnemende effectiviteit karakteristiek: Opvoeren controle, handhaving, sanctionering Verfijnen onderscheid in doelgroepen Ze hebben geen keus: voor iets anders is geen momentum

Spiraal naar crisis Beide wetmatigheden leiden via een spiraal naar crisis Crisis bestaat uit gepercipieerde extreme ondoelmatigheid Pas dan is er momentum voor fundamentele verandering van het beleidssysteem

Verelendung? Is het voorafgaande altijd waar? Nee, mogelijk zullen leerprocessen van hogere orde de effectiviteit herstellen; voorbeeld: wetgeving op kinderarbeid geleidelijk effectiever door 2e orde leerprocessen ten gunste van de beleidsnorm Grensgeval: het beleid wordt overbodig, want de gewenste toestand vestigt zich vanzelf

Dynamiek De wet van de afnemende effectiviteit en de wet van de beidsaccumulatie behelzen endogene dynamiek Daarnaast bestaat exogene dynamiek: van buiten komende veranderingen vragen om aanpassingen in het beleidssysteem maar dit is gestold

Volatiliteit te ondersteunen systeem is politiek gevoelig.  waarom Volatiliteit te ondersteunen systeem is politiek gevoelig  waarom?  In welk opzicht? IT systeem ondersteunt  zelf politiek gevoelig?  Relatie tot politieke gevoeligheid

pluricentrisch  democratie  coalities  stemmenruil  checks &balances  steeds meer actoren  ook onderlinge relaties steeds wisselend

overwegingen  politiek:. honoreren maat-. schappelijke. dynamiek overwegingen  politiek: honoreren maat- schappelijke dynamiek Πάντά ρέι discontinuïteit  ambtenaar: ondersteunt politiek  bedrijfsvoering publieke sector: doelmatigheid pol/ambt continuïteit PERMANENTE STRIJDIGHEID OVERWEGINGEN

Trauma’s politiek ambtelijke actoren Budgetover schrijding geen goedkeurende verklaring parlementaire nederlaag effectiviteits/ integriteits schandaal obsoleet beleid doelmatigheidschandaal FEZ ACC dienst/FEZ SG/DG/beleidsdirecties beleidsdirecties/DG diffuus uitvoerings-organisatie

verantwoording. immuniseren. scapegoating verantwoording immuniseren scapegoating uitstraling WAARVOOR WORD IK GEBRUIKT DOOR WIE?

adviseur  Opdrachtgever van wie? Actoren  opdracht = opdracht ? Inhoud  grenzen aan meebewegen ? Dynamiek  risico - aanvaarding - beheersing Positie  resultaten: -product -proces -posities outcomes  achter de horizon actoranalyse  andere adviseurs actor analyse

wie is opdrachtgever. 2e kamer. minister. SG. DIR. APL  infostromen wie is opdrachtgever ? 2e kamer minister SG DIR APL  infostromen?  Beslislijnen?  Verhouding tussen beide?