Beroepsverhalen van leraren en het verweer van onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
Informatieavond 22 april 2013
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
een didactiek voor opleiden op school
Het verweer van de leraar m/v Thom Geurts. Indeling • Om te beginnen • Symptoom: verwering van onderwijs • Diagnose: verzakelijking van de samenleving.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Agenda vanavond Welkom Presentatie OB (20 minuten) Koffie (15 minuten)
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Werken naar onderwijsbehoeften
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Studiedag Carmel 8 maart 2012
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
De weg naar de competente docent
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Vraagt onderwijsvernieuwing om gedragsverandering? 11 januari 2014 Marcel Kamp en Herman Schalk.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
TOM keurmerk Marius Berendse.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
LOB De VO-school als regisseur
Het opleidingsprofiel:
Van zorgstructuur naar begeleidingscultuur
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Een project van de Korengroep
Succesfactoren voor Top Teams
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Samenwerken aan praktijkonderzoek in de academische opleidingsschool Anje Ros, Lector Fontys Hogeschool Kind en Educatie Linda van den Bergh, onderzoeker.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
Als je nog geen idee hebt …
Kernwaarden in beeld De kernwaarden van het openbaar onderwijs.
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Ouderinformatie avond
School in Verbinding voor alle scholen
Toekomstgericht personeelsbeleid
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Samenlevingsschool / KC
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Presentatie VMBO Trivium College
Heb jij ballen voor scrummen?
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Beroepsverhalen van leraren en het verweer van onderwijs

Overzicht 1.Motivatieverlies in onderwijs: verwering van het lerarenberoep 2.Beroepsverhalen en de weerstand van leraren 3.De pedagogische relatie: kern van het lerarenberoep 4.Waardevol teambeleid 5.Teambeleid en repedagogisering van onderwijs

1. Motivatieverlies in onderwijs •Waslander (RUG): motivatiecrisis bij leraren •Analyse van deze motivatiecrisis –De pedagogische ambitie van leraren –Motiverende beroepskern (Sleegers, Klaassen RUN) –Druk op pedagogische ambitie •Schaalvergroting •Verzakelijking •Technocratie •Schoolleiderschap in de fuik van verzakelijking •Pedagogisch isolement van leraren (stoplap voor pedagogische verlegenheid in de samenleving (Motivaction, De grenzeloze generatie))

2. Beroepsverhalen en de weerstand van leraren •Research naar onderwijsvernieuwing (Van den Berg): praktijkexpertise van de leraar •Onderwijskunde (Kelchtermans, Leuven): beroepservaringen als bron van praktijkexpertise •Persoonlijkheidspsychologie (H. Hermans): waarderen als basis van persoonlijkheid •Schoolontwikkeling (C. Hermans, C. Bakker): scholen opbouwen als gemeenschap vanuit waardevolle beroepservaringen van leraren

3. De pedagogische relatie: kern van het lerarenberoep •Het nieuwe leren –Fundering op nieuwsgierigheid –Waarderen als basis voor nieuwsgierigheid •Pedagogie van waarderen –Pedagogie in de school: waarderen en kennisontwikkeling –De pedagogische relatie •Waardegericht •Ongelijkwaardig •Gericht op ontwikkeling •Interactief •Delen van beroepsherinneringen uit pedagogische situaties: oriëntatie voor ontwikkeling van pedagogische waardegemeenschappen in teams

4. Waardevol teambeleid •De valkuil van teams •Het team als pedagogische waardegemeenschap –Pedagogie als basis van beleid –Delen van waardevolle beroepsherinneringen –Opbouwen van pedagogisch framework –De vier kernwaarden van het Maartens pedagogiseren •Initiatief nemen •Succes ervaren •Respect tonen •Verantwoordelijkheid nemen

5. Teambeleid en repedagogisering van onderwijs •Teambeleid afstemmen op ontwikkelingsfase van de leerlingen van het team •Ontwikkelingslijnen in pedagogisch beleid van de teams: Teamverbindend pedagogisch beleid •De vier kernwaarden in de verschillende fasen van pedagogisch handelen •Pedagogische knelpunten voor een school met internationale pretenties: Achterhuis, Barbel, Klein, Lemaire, muren en hekken …