Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Identiteitsverankering
LOB ????.
Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
Evaluatie van mentorprojecten
25 maart 2010 Van Harte Welkom. Welkom
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Drama als eindexamenvak Iets voor mij?. Wie herkent zichzelf in de volgende stellingen? Ik ga later toch niet naar een toneelschool of zo, dus waarom.
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
presentatie sectorplan justitiescholen
Beleidsimplicaties van multicampusonderwijs: besparing, eenheidsworst, of opportuniteit? Ludo Melis & Irene Hermans Dag van het Onderwijs 28 november 2013.
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Leren, loopbaan en burgerschap
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Professionalisering LOB
HAN Faculteit Educatie.
Netwerk Kwaliteit in de Vlaamse Overheid. Beleidsinitiatieven Nota Vlaamse Regering van 1 juli Integriteitsbeleid.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Colloquium integrale veiligheid: Halle, 21 mei 2010
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Mentoring ontwikkelt zich wereldwijd. Waar staat Nederland?
1.Inhoud. Workshop als opwarmer Waarom evalueren Weet wat goed en fout gaat (kwaliteitsbeleid) Informeren van betrokkenen Verantwoording afleggen.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
moderniseren van het curriculum.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Competentie gericht onderwijs
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Wat komt er kijken bij het opzetten van een mentorproject?
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007

•Mentorprojecten starten omdat ‘extern geld’ beschikbaar is •Mentorprojecten voor jarige studenten, speciaal •potentiële drop outs •meisjes in technische studies (‘techno-mentoring’) •Leerlingen uit etnische minderheden (‘ethno-mentoring’) •Doelen •voorkomen van drop out en demotivatie •via het aanbieden van succesvolle ‘rolmodellen’ dan wel peer mentoring

Resultaten •Ieder project claimt grote successen, maar een goede evaluatie ontbreekt •Projecten zijn – en blijven – erg marginaal in de school •Bijna 90% van alle projecten is verdwenen binnen een jaar na het stoppen van de externe financiering (vooral: te duur)

Een duidelijke theorie over mentoring verklaart en specificeert •onder welke condities •specifieke interventies door de mentor •resulteren in een verandering in attitude, waarden en/of gedrag van de mentee Waarom ? Hypothese: omdat een duidelijke theorie over mentoring in scholen ontbreekt.

•docenten en mentoren de mentor-mentee relatie organiseren dan wel inrichten als een ‘sterke leeromgeving’ •docenten (en hun managers) mentorprojecten organiseren als een integraal onderdeel van het curriculum (i.c. van georganiseerde leerprocesssen) •managers ‘eigen geld’ stoppen in mentoring Onderzoek laat zien dat de afwezigheid van een duidelijke theorie verhindert dat:

Een (grote) meerderheid van de mentoren: •kent de doelen van het project niet •hanteert geen concrete criteria voor succes en falen •zegt dat ze onzeker zijn over wat ze precies moeten doen •voelt zich niet goed voorbereid op het starten en onderhouden van een relatie met een mentee •organiseert hun relatie met de mentee niet als een leerproces. Wat in de relatie gebeurt is voor een heel groot deel bepaald door toeval •voelt zich niet serieus genomen door de school

Een (grote) meerderheid van de docenten in mentor projecten: •voelt zich onzeker over criteria inzake een goede match tussen mentor en mentee •en gebruikt dus – zelfs binnen één mentorproject- verschillende ‘matchings criteria’ •weet niet hoe de mentor/mentee relatie te monitoren en te evalueren •weet niet hoe de resultaten van het mentorproject te vertalen in managementconcepten •weet niet hoe te communiceren met schoolmanagers •voelt zichzelf ineffectief en niet serieus genomen door school managers

Een (grote) meerderheid van de managers onder wier verantwoordelijkheid mentorprojecten draaien: •heeft geen heldere visie op hoe mentoring bijdraagt aan de realisatie van strategische doelen van de school •heeft geen heldere visie op de toekomst van de school en is – daarom – ook niet in staat om strategisch te denken •heeft geen goede redenen om ‘eigen geld’ in mentorprojecten te steken (‘mentorprojecten zijn erg duur!’) •weet niet hoe de resultaten van een mentorproject in managementconcepten te vertalen •heeft niet het gevoel dat mentorprojects effectief functioneren •voelt zichzelf niet serieus genomen door docenten

Nodig is: •NIET een visie-discussie •maar WEL - een inbedding van mentorprojecten in (studie)loop- baanbegeleiding - een continue en goede evaluatie van de resultaten van mentorprojecten - een meer-jaren investeringsplan (bij bewezen resultaten)