Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Sollicitatiegesprek.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Johari venster & feedback
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
1. Levensbeschouwing en communicatie
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Gespreksvaardig-heden
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Handvatten voor coaching
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 7e les.
Communicatie 3e les.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Burgerschap Samenwerkend leren
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Samenwerken en communicatie
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Coachtraining DOEN?! DAG 2
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Communicatie 3e les.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Loopbaan en burgerschap les 3
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Communicatie 6e les.
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
gesprekstechnieken Les 2
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2 Docent: drs. Caroline Heijmans

Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les, kun je: de coachee richten op bewustwording d.m.v. feedback; effectief feedback geven tijdens het coachgesprek; op een juiste manier feedback ontvangen; de feedbackregels toepassen; op een effectieve manier complimenten geven; het model van kernkwadranten uitleggen; het model van kernkwadranten op jezelf toepassen; het model van kernkwadranten in een coachgesprek samenstellen. Leerdoelen (les 4 & 5) ©drs. Caroline Heijmans

Programma Terugblik op thuisles (LSD) Feedback geven en ontvangen Oefening ‘Ik zie, ik denk, ik voel’ Regels voor feedback Pauze Feedback geven Belang van effectieve feedback in coachingsgesprek Oefening ‘Effectieve feedback geven en confronteren’ Lunchpauze Programma ©drs. Caroline Heijmans

programma Kernkwadranten Pauze Het compliment Afsluiting en evalutie Kwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie Opdracht: kernkwadrant maken Pauze Vervolg opdracht: kernkwadranten maken Het compliment Afsluiting en evalutie programma ©drs. Caroline Heijmans

LSD Luisteren, samenvatten en doorvragen Wat is actief luisteren? Hoe doe je dat? Wat is het belang van actief luisteren tijdens coaching? Wat versta je onder ‘samenvatten’ in een gesprek? Waarom is samenvatten belangrijk? Wat is het effect van samenvatten? Geef de kenmerken van ‘gesloten’ en ‘open vragen’. Wat wordt bedoeld met ‘doorvragen’? LSD ©drs. Caroline Heijmans

LSD In hoeverre maak je bewust gebruik van LSD? Waar sta je nu? Waar streef je naar? LSD 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ©drs. Caroline Heijmans

Johari-venster Johari-venster gedragsgebieden Bekend aan mezelf Onbekend aan mezelf Bekend aan anderen A. Vrije ruimte C. Blinde vlek Onbekend aan anderen B. Privé-persoon D. Onbekend ©drs. Caroline Heijmans

Oefening Feedback geven en ontvangen Formeer 2 gelijke groepen (coaches en coachees) Coaches: maak een checklist met max. 10 punten die kunnen helpen bij het geven van constructieve en confronterende feedback. Coachees: maak een checklist voor feedback krijgen Noteer de punten kernachtig op de kaartjes. N.B.: er moet in de groep overeenstemming zijn over de punten! Plak de kaartjes vervolgens in volgorde van belangrijkheid op het flapovervel. Oefening ©drs. Caroline Heijmans

Feedback-regels Feedback geven Geef feedback in de ik-vorm. De feedback is beschrijvend en niet evaluerend, veroordelend, interpreterend of naar motieven zoekend. bijvoorbeeld: “Als je me niet aankijkt, heb ik het gevoel dat je niet naar me luistert”. In plaats van: ”Je hebt geen aandacht voor anderen”. De feedback is concreet en specifiek, dit in tegenstelling tot globaal en algemeen. bijvoorbeeld: Op dat moment luisterde je niet naar hem, ipv je luistert nooit. ©drs. Caroline Heijmans

Feedback-regels Ga uit van het hier en nu. Geef feedback op het juiste moment. Houd rekening met de behoefte van zowel de ontvanger als de gever. Geef liever gewenste feedback. Feedback is het meest zinvol wanneer de ontvanger zelf de vraag geformuleerd heeft, waarop de observator hem antwoord geeft. Feedback-regels ©drs. Caroline Heijmans

Geef subjectiviteit aan en suggereer geen objectiviteit Geef subjectiviteit aan en suggereer geen objectiviteit. Dus: geef duidelijk aan dat het jouw idee, visie, gevoel is (ik vind, het kom zo bij me over…). Het is goed om feedback te checken (herken je dat…?). Geef bij feedback aan wat het effect is van het gedrag van die ander op jou. (Geef dus ook jezelf bloot…). Geef eventueel alternatieve ‘gedragingen’ (alleen als men alternatieven wil horen…). Wees realistisch in je verwachtingen m.b.t. de veranderingen in het gedrag. De ander heeft tijd nodig om benoemde gedrag bij zichzelf te herkennen en de feedback te verwerken. Feedback-regels ©drs. Caroline Heijmans

Feedback-regels Feedback ontvangen Ga ervan uit dat je zo veel mogelijk je voordeel kunt doen met de ontvangen feedback. Luister goed en stel vragen ter verduidelijking. Bijvoorbeeld: Waaruit blijkt dat? Hoelang weet je dit al? Zorg ervoor dat de feedback voor jou concreet genoeg is, zodat je weet om welk gedrag het gaat. Geef aan of je het beschreven gedrag herkent. Zo niet, meld dit dan aan de ander. Verklaar het gedrag niet. Dat komt verdedigend over. Bepaal zelf wat je met de feedback gaat doen. Denk daar rustig over na. Alleen jij weet welk belang en welke functie de feedback voor jou heeft. Ga gerust terug naar de feedbackgever als je wilt terugkomen op zijn opmerkingen. Feedback-regels ©drs. Caroline Heijmans

Ik zie… Nummer 1: vertel wat je bij de ander ziet Ik zie… Nummer 1: vertel wat je bij de ander ziet. Beschrijf het gehele uiterlijk zonder interpretaties! De ander mag niet reageren. Elke zin begint met “Ik zie...” Ik denk… Na 1 of 2 minuten vertel je wat je denkt als je de ander ziet. Alles wat in je opkomt, mag je vertellen. De ander reageert niet. Elke zin begint met “Ik denk...” Ik voel… Na 1 of 2 minuten vertel je wat je voelt als je de ander ziet. Alles wat in je opkomt, mag je vertellen. De ander reageert niet. Elke zin begint met “Ik voel...” Feedback Als laatste combineer je de drie stappen. Bijvoorbeeld: “Ik zie dat jij je wenkbrauwen fronst, ik denk dat je het niet eens bent met wat ik net zei en nu voel ik mij zenuwachtig worden.” Oefening Ik zie, ik denk, ik voel… vorm drietallen nummer 1 – start nummer 2 – luistert nummer 3 - observeert ©drs. Caroline Heijmans

Oefening Feedback geven Formeer weer subgroepjes. Bedenk samen een situatie waarin je feedback geeft als coach. Bedenk samen op welke manier je het best de feedback kunt geven. Speel dit na in een kort rollenspelletje. Oefening ©drs. Caroline Heijmans

lunchpauze ©drs. Caroline Heijmans

kernkwadranten kernkwaliteit Valkuil allergie uitdaging schiet door ervaart als uitdaging ervaart als lastig goede aanvulling schiet door ©drs. Caroline Heijmans

Kernkwadrant ©drs. Caroline Heijmans

Compliment geven ©drs. Caroline Heijmans