OPLOSSEN VAN CONFLICTEN IN EEN SCHOOL- GEMEENSCHAP VIA BEMIDDELING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Het secundair onderwijs
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Edushock leerfestival
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Bemiddeling bij bouwconflicten Mr ing. J.J. van de Vijver 16 maart 2005.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Verkoop- en debiteurenproces
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Beoordelen van docenten loont de moeite!
DE NOTARIS EN BEMIDDELING: 10 jaar later 20 mei 2009.
Inhoudsproblematiek Dominique Berrier projectleider VDAB
Passie - Verrijzenis Arcabas
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Betrouwbaarheidstypologie
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Onderwijsconferentie
1 Korinthe Wordt mijn navolgers… 2 32 Geeft noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan de gemeente Gods aanstoot; 33 zoals ook ik allen.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 2
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Vragenlijst ketencoördinatoren
IVRK Een inleiding Een aanzet tot toepassing Een reflectie-instrument.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Klachtenregeling Qliq primair onderwijs 27 april 2011 mr Loulène Boersma juridisch adviseur bond KBO.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap

Functiegesprekken in de praktijk.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
De gezonde school en genotmiddelen
BEMIDDELING en RUIMTELIJKE ORDENING
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
coördinator gezondheidsrecht KNMG
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
ZijActief Koningslust
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Transcript van de presentatie:

OPLOSSEN VAN CONFLICTEN IN EEN SCHOOL- GEMEENSCHAP VIA BEMIDDELING

1. CONFLICTEN 2. BEMIDDELEN ALS ONDERDEEL VAN CONFLICTENMANAGEMENT 3. KLACHTENMANAGEMENT

1. CONFLICTEN “Botsing van waarheden die niet in één verhaal passen.”

Vaststelling: in onze samenleving stijgt het aantal conflicten Ook in school nemen de conflicten toe.

Partijen Schoolbestuur/directeur Directeur/één of meerdere personeelsleden Directeur/collega directeur Tussen afdelingen en personeelsteams Directeur&leraar/ouders&leerling

Soorten conflicten Taakinhoudelijke conflicten Sociaal-emotionele conflicten

Reactie bij conflicten Negeer- en vermijdingsgedrag Ontstaan van negatieve rolpatronen. Alles wordt herleid tot de probleemsituatie Partijvorming rond de direct betrokkenen (voor- en tegenstanders) Sfeer wordt verziekt

Escalatie van een conflict

Hoe uit conflict geraken? Directeur speelt ook hier een belangrijke rol Statutaire vaste benoeming heeft specifieke gevolgen! Grijpt terug naar gekende instrumenten, nl. tucht- of evaluatieprocedure, preventieve schorsing

Waaruit bestaat het huidig conflictmanagement van een school? SB: het voeren van een tucht- of van een evaluatieprocedure. WN: het neerleggen van een klacht in kader van de pestwet. FORMELE PROCEDURES!!

Regelgeving inzake tucht Tekortkoming aan plichten (zie DRP 27/3/1991, Hfdst. II, art.9-15)

Sancties (zie DRP, Hfdst. IX) Blaam Afhouding wedde Schorsing TBS Terugzetting rang/tijdelijk regime Ontslag.

Procedure 1ste aanleg: SB Beroep: KvB (*) Paritair samengesteld orgaan (WG/WN) onder voorzitterschap jurist

EVALUATIE Disfunctioneren op pedagogisch-didactisch vlak Zie DRP, hfdst. V bis en V ter

Verschillende stappen Functiebeschrijving Functioneringsgesprekken Evaluatie

Gevolgen op statutair vlak 2 X Evaluatie Onvoldoende = ONTSLAG

BEROEPSMOGELIJKHEID College van Beroep (*) (*) paritair samengesteld orgaan (WG-WN) onder voorzitterschap van een jurist

Pesterijen op het werk W. 2002, gewzd 2007 WG is verplicht beleid te ontwikkelen om WN’s te beschermen tegen pesterijen Personeelslid dat meent voorwerp te zijn van pesterijen op werk kan klacht neerleggen

2. BEMIDDELEN

Interesse voor ADR groeit (EU) W. 25 februari 2005 “Bemiddeling is een proces van vrijwillig overleg tussen conflicterende partijen, geleid door een onafhankelijke derde die de communicatie vergemakkelijkt en tracht partijen ertoe te brengen zelf tot een oplossing te komen.”

Krachtlijnen Bemiddelaar is geen rechter noch arbiter Bemiddelaar treedt proceduredirectief op, niet inhoudsdirectief. Hij vergemakkelijkt en structureert de communicatie Bemiddelaar waakt over het goede verloop van het traject. Hij neemt hierin de leiding.

Bemiddeling vereist van de partijen: Verantwoordelijkheid Vrijwilligheid Vertrouwelijkheid Gezamenlijkheid

Van een bemiddelaar wordt geëist dat hij: Transparant is; Partijen waardenvrij kan benaderen; Respectvol met p. kan omgaan; Feiten, gevoelens, wensen, belangen van beiden boven tafel krijgt; Ondersteunend is bij het vinden van gemeenschappelijke belangen; Adequaat kan invoegen; Weet om te gaan met macht en onmacht.

Meerzijdige partijdigheid Is verschillend van “neutraliteit” Veronderstelt een wisselende betrokkenheid op de verschillende partijen

Voordelen van bemiddeling Materiële voordelen: - kostprijs, risico,… Immateriële voordelen: Geen winnaar noch verliezer! Meer garantie op daadwerkelijk nakomen van afspraken Grote slaagkans om uit het conflict te geraken

3. KLACHTENMANAGEMENT “Voorkomen is beter dan genezen.”

Instrument ter bevordering van de kwaliteit en van het kwaliteitsbeleid op school Signalerende functie

Twee onderscheiden regelingen: 1° Externen (Ouders&llen) 2° Internen (SB, directies, personeelsleden)

Een klachtenregeling onderscheidt 3 fasen: 1° het voortraject, 2° de (daadwerkelijke) behandeling van de klacht, 3° het natraject

Voordelen van een regeling Bewuster omgaan met wrevel, onvrede, ongenoegen; Vermijden van improvisatie; Vroege detectie; Garandeert een objectieve behandeling; Vermijden van escalatie (schade); Vermijden van formele klachten

Informeren en sensibiliseren rond communicatie en bemiddeling Directies& schoolbesturen Personeelsverantwoordelijken (H.O.) Adviseurs koepels,vakbonden en ouderverenigingen Pedagogisch adviseurs CLB-medewerkers contactpersonen

Aanduiden en opleiden van contactpersonen Minimum één contactpersoon per schoolbestuur of per scholengemeenschap Opleiding in detecteren en omgaan met een (dreigend) conflict.

Beatrijs Pletinck Erkend bemiddelaar soc. zaken juridienst@vsko.be