Normalisering Een nieuwe lente of herfsttij voor de ambtenarij?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrijheid van meningsuiting van ambtenaren:
Advertisements

Open normen in wetgeving
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Motivering van het ontslag
Normalisatie rechtspositie ambtenaren: een logische keuze
ARBEIDSRECHT MED DUAAL 3e jaar LES 3
Wetsvoorstel Werk en Zekerheid Enkele hoofdpunten Ondernemerspunt Hoogeveen Bijeenkomst 15 januari 2014.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Wetsvoorstel stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Technische briefing OCW 25 april 2013 KB Den Haag.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Bye bye, ambtenaar? 7 oktober 2011 Rijksvakbonden J.L.A. Helmer.
Wet werk en zekerheid en het bijzonder onderwijs
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
IPR Belangrijkste vragen van IPR
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Boek II: ambtenarenrecht
Arbeidsmarkt en rechtspositie ambtenaren
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
ARBEIDSRECHT HRM-DT 1e JAAR LES 1
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Systeem van het recht Rechtsbron Interpretatie Objectief recht
Systeem rechtsbescherming
Bestuursrecht Klas MED1 LES
EFFECTIEVE MEDEZEGGEN- SCHAP Vereniging voor Pensioenrecht 6 juni 2006 Mr. R.J.G. Veugelers.
Leeftijdsonderscheid in het pensioenakkoord ? Inleiding op de bijeenkomst van de Vereniging voor Pensioenrecht 6 december 2011.
11. Collectief arbeidsrecht en staking
Reorganisaties binnen de overheid: de individuele benadering Dr. mr
1 8 april 2014 mevrouw mr. M.J.J. Rutten Payrolling ?
Sandra van Ginneken, Adviseur DHW
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
De gemeente als werkgever
WETSWIJZIGINGEN IN HET ARBEIDSRECHT
Masterclass Arbeidsrecht mr. drs. Arno van Beurden mr. Laura Kiebert
Draagvlak CAO Niels Jansen 18 juni 2014 Opening door Hans Bo Het belang van collectieve arbeidsvoorwaardenvorming ‘ Mijn stellige overtuiging is dat.
Wijzigingen ontslag- en flexrecht door nieuwe Wwz
Werk in uitvoering nieuw ontslagrecht 21 oktober 2014 mr. L.P. Wille.
Wijzigingen (arbeids-) wetgeving
Het Nederlandse ontslagrecht
Staatsrecht van het Koninkrijk
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Schokland 3.0 Politiek-juridische dimensie
Nieuwe wetgeving: Ziet uw OR door de bomen nog het bos?
Het nieuwe arbeidsrecht 2015
Normalisering Ambtelijke Rechtspositie Renate Bos Beleidsadviseur Rijk & Normalisatie Presentatie voor CAB Versie 2 november 2012.
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
Werken in het huishouden: geen baan als alle andere ! Eva Cremers.
Ambtenaren verliezen rechtszekerheid mr. Ernst van Win 4 februari 2016.
Wetswijzigingen in vogelvlucht
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Talent behouden bij ontslagrondes mr. Rick van Herk 4 februari 2016.
Persoonsgegevens en de Wbp
Aanvullingswet bodem Afscheid van de Wbb: Overgangsrecht.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Nieuwe ontwikkelingen in het bestuursrecht 1 door Jaap IJdema.
Normalisering rechtspositie ambtenaren 1 Bas de Moor Björn de Smit.
WET WERK EN ZEKERHEID & DE UITZEND-CAO’S 22 MAART 2014.
NISZ studiemiddag 10 maart 2017 Recht op scholing
Recht in Gedwongen Kader
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
De grondwet Paragraaf 4 politiek.
“Het nieuwe ambtenarenrecht”
Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra)
WET NORMALISERING RECHTSPOSITIE AMBTENAREN (WNRA)
Waar staan we met de Wnra?
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Transcript van de presentatie:

Normalisering Een nieuwe lente of herfsttij voor de ambtenarij? Lunchcollege Albeda-leerstoel 6 maart 2014, CAOP prof.mr. B. Barentsen

Normaliseringstendens Een kwestie van ‘framing’: werknemer is de norm alleen afwijken van de norm als bijzondere positie overheid dat noodzakelijk maakt Voorbeelden: Stakingsrecht Medezeggenschap (WOR) Werknemersverzekeringen (OOW) Ziekteverzuim (Wvp) Ongelukkig voorbeeld:Sectorenmodel/ “overheids-cao’s” Hoe eenzijdig is ambtelijke aanstelling nog?

Wetsvoorstel 32550 Artikel I Artikel IIa en IIb Artikel III Ambtenarenwet 201. (17?, 18?) Nieuwe definitie ambtenaar Hernummering Titel III Ambtenarenwet 1929 Overgangsrecht Artikel IIa en IIb Aanvulling Politiewet/Militaire ambtenarenwet tbv politieambtenaren/burgerpersoneel defensie Artikel III Intrekking art. 7:615 BW Artikel X en XI Geen instemmingsvereiste/inwerkingtreding

Uitzonderingen (art. 3) Overheidswerkgever sluit geen arbeidsovereenkomsten met: Eenhoofdige bestuursorganen, leden organen/colleges publieke rechtspersonen O.a. politieke ambtsdragers, leden Hoge Colleges van Staat, bestuur ZBO’s ± art. 2 AW 1929 Rechterlijke ambtenaren (rechters, OM) Politieambtenaren Militaire en burgerlijke ambtenaren defensie

Positie ‘blijfambtenaren’ Rechters c.a. en militairen: houden eigen wet Politie Grondslag/plicht nadere regels (art. 125 AW 1929) naar art. 47 Politiewet Materiële bepalingen AW 201. van toepassing Burgerpersoneel defensie Grondslag/plicht nadere regels (art. 125 AW 1929) naar art. 12o MAW Expliciet stakingsrecht (12o lid 4 MAW) Aanstelling berust op art. 12o MAW

Wie zijn er NIET uitgezonderd? Belastingambtenaren Inspecteurs, douane Cipiers (Medewerkers DJI) BOA’s (vgl. TAR 2014/8) Niet-rechterlijke ambtenaren bij de gerechten Medewerkers Raad van State/Hoge Colleges Medewerkers AIVD Griffier Kamer, Provinciale Staten, Raadsgriffier

Maar: er komen ambtenaren bij! Art. 1 lid 1 Ambtenarenwet 201. Ambtenaar in de zin van deze wet is degene die krachtens een arbeidsovereenkomst met een overheidswerkgever werkzaam is. Overheidswerkgever: Staat, provincie, gemeente, waterschap Overige krachtens publiekrecht ingestelde rechtspersonen Niet-publiekrechtelijke rechtspersoon bekleed met openbaar gezag met gezagsuitoefening als kernactiviteit

Nieuwe overheidswerkgevers: voorbeelden Hun werknemers gaan onder AW vallen Uwv en Svb SER en publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie TNO, Staatsbosbeheer Stichting Afm, DNB N.V. , Stichting CBR Private instelling met gezag als kerntaak Niet alle bestuursorganen Niet alle door overheid ‘beheerste’ private instellingen (vgl. Blijdorp, TAR 2007/196)

Voor alle duidelijkheid… Zonder arbeidsovereenkomst met overheidswerkgever GEEN ambtenaarschap! Vrijwilligers/stagiairs (TAR 2013/53) Uitzendkrachten Gedetacheerden Payrollkrachten Pas op: soms wordt wél arbeidsovereenkomst met overheidswerkgever aangenomen (schijnconstructies JAR 2013/95 en 144)

De grote verandering Awb niet langer van toepassing Interne ‘voorprocedure’ kan ook in cao zijn vastgelegd Bestuursrechter niet meer bevoegd ‘Verambtelijkt’ civiel ontslagrecht Nieuw ontslagrecht per 1 juli 2015 Gesloten stelsel ontslaggronden Toestemming UWV bij reorgansatie-ontslag en ziekte-ontslag Ontbinding via kantonrechter bij ‘persoonlijke’ ontslagredenen Transitievergoeding ipv ontslagvergoeding

Wat blijft het zelfde? Materiële bepalingen AW 1929 gehandhaafd, maar hernummerd § 2 t/m 4 AW 201. Voeren integriteitsbeleid Ambtseed Plichtsvervulling & goed ambtenaarschap Beperking grondrechten nevenfuncties, geheimhouding, vrijheid van meningsuiting/vereniging, visitatie, vetrouwensfunctie, reisverbod

Individuele positie ‘nieuwe ambtenaar’ Art. 14 AW 201. ‘Big bang’: omzetting aanstelling in arbeidsovereenkomst Inclusief ‘bestaande beslissingen, afspraken en toezeggingen’ In ieder geval m.b.t.: duur dienstverband, bezoldiging, werktijden & rooster, verlof, faciliteiten functie-uitoefening en studie Lopende procedures: Awb en bestuursrechter (art. 16 lid 2 AW 201.)

Rechtspositieregeling (art. 17 AW 201.) Krachtens AW 1929 vastgestelde voorschriften vervallen Blijven van kracht bij uitblijven cao voor welke regeling komt cao in de plaats? Blijven van kracht ‘als waren zij cao’ Uitzonderingen: bepalingen in strijd met AW 201. en dwingend burgerlijk recht wetsgeschiedenis: ontslagrecht, verval vakantie-uren, boetes, schadevergoeding maar: is afwijken hoofdregels BW per se ‘in strijd met’ die regels? voorbeeld: extra ontslagbescherming 35-minners, VWNW-traject uit Hoofdstuk 10d CAR/UWO

Nieuwe overheidscao’s Vrijheid van collectief onderhandelen geen onderhandelingsplicht, geen overeenstemmingsvereiste cao-afspraken over procedure en partijen mogelijk Géén automatische binding ambtenaren Lidmaatschap cao-partij vereist Incorporatiebeding in marktsector gebruikelijk, maar bij ambtenaren onbekend telt verwijzing naar rechtspositieregeling in aanstellingsbesluit als incorporatie rechtsopvolger? Aanbod en aanvaarding toepassen cao kan dat ook stilzwijgend?

Gaat het er van komen? Voorstanders Tweede Kamer hebben ruime meerderheid in Eerste Kamer (56 zetels) Maar: constitutionele argumenten wegen mogelijk zwaarder voor Eerste Kamer Maar: onzekere politieke tijden

Art. X: uitschakeling overeenstemmingsvereiste overlegregels m.b.t. arbeidsvoorwaarden (125 lid 1, onder n AW 1929) n.v.t.: bij totstandkoming en inwerkingtreding wet normalisering bij aanpassing andere wetten en lagere regels aan de wet normalisering en treffen van voorzieningen ter uitvoering van deze wet ratio: wetgever gaat over kader (± BW), werkgever & werknemer over materiële arbeidsvoorwaarden (± cao)

Overeenstemmingsproblemen Verbodsactie contraseign minister Plaats van de rechter en de bonden in het Staatsbestel beperkt kansen hiervan Onderscheid materiële en formele arbeidsvoorwaarden diffuus Bijv: cao-afspraken over ontslagvolgorde en ontslagvoorwaarden Onderscheid ook niet zo duidelijk gemaakt bij opstellen ‘overlegregels’ (KB 1997)

Werk aan de winkel! Aanpassen ambtenarenreglementen CAO-onderhandelingen Verduidelijken individuele rechtspositie (incorporatie?) Voortbestaan bezwaaradviescommissies en andere rechtspositionele gremia (disciplinaire zaken, functiewaardering) Voortbestaan overlegstructuren (incl. advies en arbitrage)