Mathias Bienstman Beleidsmedewerker klimaat Bond Beter Leefmilieu
De klimaatuitdaging in een notendop
Evolutie concentratie CO2 in atmosfeer
Ankerpunt klimaatbeleid: 2 graden doel (UNFCCC COP 16 Cancun 2010)
EU reductiedoelstelling 2050: % Voor 2020 “ ” 20% minder broeikasgassen in vergelijking met % hernieuwbare energie 20% energiebesparing ?Quid 2030?
Hoe en wat?
Vereenvoudigd stappenplan 1.Belang van het dossier beoordelen 2.Opbouw dossierkennis 3.Bepalen doelstelling 4.Inzicht in het besluitvormingsproces 5.Strategische analyse 6.Uitvoering Lobbytraject: • Positiebepaling + argumenten • Lobbygesprekken / mediawerk / opbouw draagvlak / acties • Uitkomst?
• Legt beleid vast voor een decennium > belangrijkste EU klimaatdossier van komende jaren • Inzet is minstens 4* de totale jaarlijkse emissies van België • Van belang voor internationale klimaatonderhandelingen BELANGRIJK? JA! 1. Belang van 2030 doelstellingen?
• Basics: kennis over huidig klimaat- en energiebeleid • Toegang tot relevante bronnen (EC, administratie, int. Instellingen, gerenommeerde onderzoeksinstellingen, academici, lijsten, onderzoeksopdrachten…) +NIET GEPUBLICEERDE INFO • Inzet van het debat anticiperen (vb. ‘energieprijzen’, ‘competitiviteit’, ‘voorloper’,…) 2. opbouw dossierkennis: inhoud 30-40% tijd
• Wie volgt het dossier op bij de administratie + positie/gevoeligheden • Welke ministers beslissen mee, wie binnen de kabinetten volgt het op + positie/gevoeligheden • Welke organisaties gaan lobbyen? Met welke insteek? • Wie zijn (onverwachte) bondgenoten of tegenstanders in parlement, opiniemakers, enz. DIT WERK GEBEURT OP VERSCHILLENDE BELEIDSNIVEAU’S Opbouw dossierkennis: hoofdrolspelers en posities
Eerste Krachtveldanalyse (binnen Vlaamse regering) INVLOED + HOUDING + Kabinet Bourgois Kabinet Peeters Kabinet Vandenbossche
Wat willen we? Vastgelegd op EU niveau in overleg tussen grote milieu en ontwikkelingsorganisaties 55% reductie/ 45% Hernieuwbare Energie / 40% energiebesparing in 2030 Wat is inzet van de strijd/ Wat kunnen we uit de brand slepen? Debat EC: 35 % tot 45% reducties / Vlaanderen : idem Tussentijds doel : bodem onder ambitieniveau 3. Bepalen doelstelling
Publicatie witboek Europese Commissie 22 januari Coördinatievergadering voor vastleggen Belgische positie 11 februari Raden van Europese milieu, energie ministers en regeringsleiders 3,4 en 22-23maart 4.Inzicht in besluitvormingsproces Slechts 20 dagen!!!
DoelBelgië in kopgroep binnen EU Vlaanderen voor -40%, liefst meer CD&V voor -40%, liefst meer N-Va voor -40%, liefst meer StrategieFocussen op positie van N-Va Tactiek en actiemiddelenLobby gesprekken Medestanders mobiliseren (Pers- en communicatiewerk) (Gezamenlijke positie middenveld) (Symbolische Acties) AanknopingspuntenImpactstudie van de Europese Commissie Partijprogramma’s 5. Strategische analyse
Wat is de motivatie voor een positie? Onder wiens druk zal men bewegen? • Druk vanuit chemische industrie? • Druk vanuit partijtop/ parlementsleden, collega’s op andere kabinetten? • Inhoudelijk overtuigd? • Druk vanuit regeringspartner? =kritisch pad
• players (doelwit, (mogelijke) medestanders, neutralen, tegenstanders => aanspreken, overtuigen, onder druk zetten ) • power (wie heeft macht, waar komt de macht vandaan, waarom zou ze veranderen?) • processes ( beslissingsmomenten identificeren, waar kun je tussenkomen?) Krachtveld + kritisch pad = 3P
Tweede Krachtveldanalyse (binnen Vlaamse regering) INVLOED + HOUDING + Kabinet Bourgois Kabinet Peeters Kabinet Vandenbossche Essencia Andere CD&V kabinetten N-Va parlementsleden jongerenvertegen woordiger
• Gesprekken • Mediawerk • Verbreding draagvlak • Acties Uitvoering lobbycampagne
Opvolging van de afspraken met beleidsmakers Klein team voor contacten met beleidsmakers (1/2 max 1/3 ) Duidelijke en beknopte positie Positieve attitude Permanente evaluatie en bijsturing Aandachtspunten voor lobbycampagne
• Verwerking van veel informatie • Correct, +/- objectief • Bruikbaar, actueel, haalbaar Beleidsbeïnvloeding: to the point argumenten die doelwit aanspreken
Hoe omgaan met media? Media hebben belangrijke invloed. Maar voor mediaruimte moet je nieuws maken > conflict, schandaal, iets bijzonders… Of …analyse via opiniepagina’s, edito, columns, vragen journalist Media kunnen een lobbycampagne ondersteunen door draagvlak voor standpunten te creëren. MAAR. Veel moelijker om te “landen” in een gepolariseerd dossier met schijnwerpers van media. Media aandacht kan een dossier ook doen kelderen.
Opinie: trachten dominante analyse te brengen
Actie: druk zetten op doelwit
Draagvlak zoeken voor eigen positie
Mogelijke redenen = -Niet uit de toon vallen tegenover andere West- Europese landen -Sterke voorbereiding administratie, gewicht van posities uit het verleden -Inhoudelijk overtuigd -Profileringsdrang voor de verkiezingen op groene thema’s -Belangen in tegengestelde richting deels geneutraliseerd door compromis -… Resultaat: ramp afgewend…
• Lobbykracht neemt toe met economische macht • Beleidsmakers wordt rechtstreeks geïnformeerd >maar administraties, academici en adviesraden doen dat ook Uitsmijter: Lobbying vs kracht van de stem
EU-lobbyisten in Brussel
*EU transparantie register: bestaat al, maar kan versterkt worden *Waken over evenwichtige samenstelling expertgroepen, adviesgroepen enz. *gedragscodes voor carrièreswitch van toppolitici en ambtenaren Enz. zie Aanbevelingen…
Meer info: Mathias Bienstman T GSM Volg het nieuws van de beleidsploeg van BBL, schrijf u in op onze beleidsbabbel. beleidsbabbel.