Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

Pamela Anderson Met sex uispraken Muziek: Klein.
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Over honden en over mensen….
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Wat is geloven? Voor de één een vraag, voor de ander een weet… !
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Voorlichting studiekeuze klas 4. Aktiviteiten dit schooljaar  Onderwijsbeurs  Open dagen  Scholen- en beroepenmarkt  Keuzeformulier vervolgonderwijs.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Het is vandaag Girlsday!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Risico … hoort er nu eenmaal bij Hoe neem ik deelnemer daarin mee? mr. dr. Emilie Schols Geld voor later, 17 april 2014.
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Informatieavond m.b.t. Het Voortgezet Onderwijs
De weg naar het voortgezet onderwijs
Schilders- en Waddenbuurt Informatieavond 26 februari 2009
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
April ’17.
Welkom op deze informatie- Over groep 8 en het voortgezet onderwijs
Opbrengsten van onderwijs
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
2. Eduscrum als activerende didactiek
Welke keuze maak jij voor jezelf?
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Visie & Strategie.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
Een opkikkertje ! Muziek : Will Tura Hemelsblauw.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
Voortgezet onderwijs HELMOND
De leerling of stagiaire in beweging!
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Behandeling. Moet elke behandeling getoetst? Plausibel mechanisme: carotisbypass?
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Het is vandaag Girlsday!
Wat komt er langs? Studiekeuzes Aanmelding Intakeproces
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Innovatie in het onderwijs
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
taal speelt een rol in alle vakken
Transcript van de presentatie:

Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs

Experimenten als experiment •Gerandomiseerde experimenten –lossen problemen op –maar zijn zelf niet zonder problemen •OnderwijsBewijs is daarom een experiment met experimenten •“Experimenten zijn heel waardevol, maar geen reden om te stoppen met nadenken”

Wat gaat er mis? •Gebrek aan kennis over wat een experiment is en wat er mee kan •Slechte inbedding in het onderwijs •Onduidelijke onderzoeksvragen en onderontwikkelde interventies

Wat is er nodig? •Gebrek aan kennis over wat een experiment is en wat er mee kan •Slechte inbedding in het onderwijs •Onduidelijke onderzoeksvragen en onderontwikkelde interventies Statisticus Onderwijsveld Inhoudelijk deskundige

Deze presentatie •Waarom zijn experimenten nodig? •Waarom zijn de drie deskundigheden nodig? –Onderwijsveld –Inhoudsdeskundige –Statisticus

Wat is het belang van Latijn? •Leerlingen die Latijn hebben gehad, verdienen later gemiddeld een veel hoger inkomen dan leerlingen die geen Latijn hebben gehad •Bij geen enkel ander vak op de middelbare school is dit verschil zo groot •Dus Latijn is het belangrijkste vak om later een hoog inkomen te krijgen

Selectie •In het onderwijs maken leerlingen, docenten en scholen keuzes •De veronderstelling dat groepen die een verschillende keuze hebben gemaakt aan elkaar gelijk zijn, is daarom eigenlijk een belediging van deze leerlingen, docenten en scholen •Zelfs als ze op het eerste gezicht op elkaar lijken, zijn ze waarschijnlijk verschillend

Waarom zou een school mee doen aan een experiment? •De experimenteerder is geen vriendelijke gast •De wil om te weten wat werkt en wat niet moet daarom groot genoeg zijn, om de professionaliteit op te kunnen brengen hem aan de gang te laten gaan •Kijk op vrijdag naar “Lie to me”, RTL5

Sante februari 2010 •Speeltjes voor de spanning –“Dat seksspeeltjes de seks ook echt beter maken, blijkt uit een Amerikaans onderzoek onder ruim vrouwen en mannen. Daaruit bleek dat mensen die een vibrator gebruiken meer tevreden zijn met hun seksleven dan diegenen die geen seksspeeltjes gebruiken.”

Sante februari 2010 •Speeltjes voor de spanning –“Dat seksspeeltjes de seks ook echt beter maken, blijkt uit een Amerikaans onderzoek onder ruim vrouwen en mannen. Daaruit bleek dat mensen die een vibrator gebruiken meer tevreden zijn met hun seksleven dan diegenen die geen seksspeeltjes gebruiken.”

Sante februari 2010 •Speeltjes voor de spanning –“Dat seksspeeltjes de seks ook echt beter maken, blijkt uit een Amerikaans onderzoek onder ruim vrouwen en mannen. Daaruit bleek dat mensen die een vibrator gebruiken meer tevreden zijn met hun seksleven dan diegenen die geen seksspeeltjes gebruiken.”

Onderwijsveld •Scholen staan niet te springen om mee te doen aan onderzoek van universiteit •Interventie past vaak niet goed in beleid van school •Praktijk van de school past niet bij de plannen van het onderzoek (combiklassen, verloop, …) •Scholen die meedoen willen geen controlegroep zijn •Gaan ze hier mee door als de uitkomsten gunstig zijn?

Inhoudsdeskundige •Zonder goede basale theorie heeft uitproberen geen zin •Interventies zijn soms nog niet uitontwikkeld •Wat is de juiste vraag? –Wat is de juiste controlegroep? –Interventie is vaak duurder dan de controle-situatie –Als een interventie meerdere cruciale aspecten kent, kunnen die ook afzonderlijk gevarieerd worden

Statisticus •Hardnekkige misverstanden over experimenten •Power •Substitutie-effecten en “care as usual” •Is randomisatie mogelijk?

Voorbeelden •Dit kun je niet maken (hebben mensen eten nodig?) –Doe dan iets kleiners (wat gebeurt er als mensen iets minder eten?) •Alles hangt met alles samen (vroege selectie) –Onderzoek dan deelaspecten (wat gebeurt er als een aantal leerlingen met een VMBO-advies wordt toegelaten voor HAVO/VWO?) •Ik kan mensen niet dwingen de treatment te volgen (goed gesprek met de studiedecaan) –Het is genoeg om de kans te vergroten dan men de treatment volgt (geef een random sample een voucher of een indringend advies om naar de decaan te gaan) –Zie policy Sudoko’s op

Voorbeelden •Dit kun je niet maken (hebben mensen eten nodig?) –Doe dan iets kleiners (wat gebeurt er als mensen iets minder eten?) •Alles hangt met alles samen (vroege selectie) –Onderzoek dan deelaspecten (wat gebeurt er als een aantal leerlingen met een VMBO-advies wordt toegelaten voor HAVO/VWO?) •Ik kan mensen niet dwingen de treatment te volgen (goed gesprek met de studiedecaan) –Het is genoeg om de kans te vergroten dan men de treatment volgt (geef een random sample een voucher of een indringend advies om naar de decaan te gaan) –Zie policy Sudoko’s op

Voorbeelden •Dit kun je niet maken (hebben mensen eten nodig?) –Doe dan iets kleiners (wat gebeurt er als mensen iets minder eten?) •Alles hangt met alles samen (vroege selectie) –Onderzoek dan deelaspecten (wat gebeurt er als een aantal leerlingen met een VMBO-advies wordt toegelaten voor HAVO/VWO?) •Ik kan mensen niet dwingen de treatment te volgen (goed gesprek met de studiedecaan) –Het is genoeg om de kans te vergroten dan men de treatment volgt (geef een random sample een voucher of een indringend advies om naar de decaan te gaan) –Zie policy Sudoko’s op

Voorbeelden •Dit kun je niet maken (hebben mensen eten nodig?) –Doe dan iets kleiners (wat gebeurt er als mensen iets minder eten?) •Alles hangt met alles samen (vroege selectie) –Onderzoek dan deelaspecten (wat gebeurt er als een aantal leerlingen met een VMBO-advies wordt toegelaten voor HAVO/VWO?) •Ik kan mensen niet dwingen de treatment te volgen (goed gesprek met de studiedecaan) –Het is genoeg om de kans te vergroten dan men de treatment volgt (geef een random sample een voucher of een indringend advies om naar de decaan te gaan) –Zie policy Sudoko’s op

Voorbeelden •Dit kun je niet maken (hebben mensen eten nodig?) –Doe dan iets kleiners (wat gebeurt er als mensen iets minder eten?) •Alles hangt met alles samen (vroege selectie) –Onderzoek dan deelaspecten (wat gebeurt er als een aantal leerlingen met een VMBO-advies wordt toegelaten voor HAVO/VWO?) •Ik kan mensen niet dwingen de treatment te volgen (goed gesprek met de studiedecaan) –Het is genoeg om de kans te vergroten dan men de treatment volgt (geef een random sample een voucher of een indringend advies om naar de decaan te gaan) –Zie policy Sudoko’s op

Voorbeelden •Dit kun je niet maken (hebben mensen eten nodig?) –Doe dan iets kleiners (wat gebeurt er als mensen iets minder eten?) •Alles hangt met alles samen (vroege selectie) –Onderzoek dan deelaspecten (wat gebeurt er als een aantal leerlingen met een VMBO-advies wordt toegelaten voor HAVO/VWO?) •Ik kan mensen niet dwingen de treatment te volgen (goed gesprek met de studiedecaan) –Het is genoeg om de kans te vergroten dan men de treatment volgt (geef een random sample een voucher of een indringend advies om naar de decaan te gaan) –Zie policy Sudoko’s op

Conclusie •Neem de ervaringen van docenten en scholen zeer serieus •Experimenteer met zaken die er redelijkerwijs ook toe kunnen doen •Denk goed na over het design –Als het niet lijkt te kunnen, denk dat langer na