INTERACTION DESIGN Week 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

naamwoordelijk gezegde
Besturing van (bedrijf)processen
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Hoofdstuk 5 Detailplanning
Ken de omgeving van je school
De drie stappen van systeemontwikkeling
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
INTERACTION DESIGN Week 8.
INTERACTION DESIGN Week 4.
INTERACTION DESIGN Week 2. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Usecase vormen Bouwstenen Spelregels Briefing voor werkcolleges Q & A.
INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A.
INTERACTION DESIGN introductie. VANDAAG Even voorstellen Aansluiting Wat ga je leren 3 toetsmomenten? Q & A.
INTERACTION DESIGN Week 6.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Opdrachten Inleiding IO Elke opdracht gegeven aan het eind van een college 2010.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Marktonderzoek als proces
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Het toepassen van bruin papier voor procesbeschrijvingen in workshops
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
Implementatie Normblad 8002
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Besturing van (bedrijf)processen
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 2 november 2010 Resultaten project Draaiboek en script 2e tranche Elly Waterman.
Foutvrij Productontwerpen met IDOLLSS
Van probleem naar programma
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Fase 2 – Functioneel ontwerp
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Vanuit de overzichtspagina voor de “goals” kan je dus verschillende instellingen bekijken, voorbeeld: revenu.
Werkwoordelijk of naamwoordelijk gezegde
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Wiskunde voor Engineering
Ondernemerschap E43.
De juiste route naar het juiste doel
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
Een instructie schrijven
Welkom instructeurs!.
Om organisatiecomponenten schematisch voor te stellen
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Elk van de belangrijkste enterprisetoepassingen biedt naast het verzorgen van de dagelijkse transacties ook ondersteuning voor besluitvorming op alle niveaus.
Prioriteiten stellen.
Is testen een project op zich?
Wetenschapsbeursproject
Ontwikkeling, wij als EBS
<naam van kolonie>
Loopbaanpaden Een verkenning.
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

INTERACTION DESIGN Week 3

VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Flowchart valkuilen Voorbeelden Stappenplan Briefing voor werkcolleges Q & A

WAT HEBBEN WE.. ook al weer gedaan afgelopen week.. Afgelopen week hebben we ons verdiept in het maken van usecases

WAT HEBBEN WE.. ook al weer gedaan afgelopen week.. Belangrijk daarbij was: Dat usecases er in verschillende vormen zijn en Dat de vorm die je kiest te maken heeft met de scope, karakter en de fase van een project.

De basis van een usecase beschrijft: De actor Het systeem

VALKUILEN Bij het maken van flowcharts, liggen er veel valkuilen op de loer. De bekendste zijn: Vewarring van architectuur met proces Het niet correct uitsplitsen van processen Geen afvanging van bijzonderheden en fouten Het proces niet abstract bekijken De verkeerde symbolen gebruiken Niet alle optionele paden in kaart brengen Geen onderscheid maken tussen een linear en non-linear proces

TYPE FLOWCHARTS Er zijn drie basistypen voor een flowchart: Functionele chart: een chart die interactie beschrijft van de verschillende activiteiten binnen een organisatie. Proces flowchart: een chart die de opeenvolging en de relaties van taken van een proces beschrijven. Proces-beschrijvende flowchart: een gedetailleerde beschrijving van de taken van een proces zoals de Proces flowchart dat weergeeft. De beschrijving van een taak betreft hier bijvoorbeeld aantallen operaties nodige opslagruimte, tijdsduur etc. Deze basistypen vertonen enige overlap. Deze overlap kan onder andere onstaan, doordat het verschil tussen de taken en activiteiten op de verschillende niveaus van beschrijving niet geheel duidelijk is, of doordat de niveau's van beschrijving zelf door elkaar heen lopen.

STAPPENPLAN Stappen voor het maken van een flowchart Voorbereiding: Bepaal met wat voor type flowchart je te maken hebt. Bepaal welk niveau de flowchart moet gaan representeren. Op een lager niveau zijn meer deeltaken gespecificeerd dan op een hoger niveau. Benoem alle taken met behulp van zelfstandige naamwoorden of werkwoorden, en bepaal alle beslissingen door een ja/nee vraag te stellen. Zet de taken en beslissingen, van begin tot eind, in de juiste volgorde onder elkaar. Bepaal de modules voor elke stap, en breng ze in verband met de taken en beslissingen. Identificeer de belangrijkste overkoepelende deeltaken van het proces/de organisatie (planning, controle, verbetering etc.).

STAPPENPLAN Tekenen: Teken de flowchart met gebruikmaking van de symbolen Plaats de overkoepelende deeltaken naast elkaar bovenaan op de flowchart. Plaats de taken en beslissingen onder de overkoepelende deeltaken waartoe ze behoren in de flowchart. Gebruik pijlen om de taken en beslissingen te verbinden. Geef de flowchart een titel.

DEZE WEEK Gaan we het huiswerk van afgelopen week doornemen en Gaan we aan de gang met het maken van een gedetailleerde flowchart op basis van de fully dressed usecase

DEZE WEEK Het huiswerk wordt: het maken van een flowchart het leren van de hoofdstukken 4 t/m 7 van designing for interaction

Wat willen jullie nog weten? Q & A Wat willen jullie nog weten?

BEDANKT!