Rotterdam The Hague Airport, 10 februari 2010 Rotterdam The Hague Airport werd op 1 oktober 1956 als ‘gemeentelijke luchthaven Rotterdam’ geopend. Directe.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Roel van Dijk Project manager openbaar groen
Advertisements

Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Senegal Senegal.
Ruimtecreatie/ruimtevraag
Advies Commissie Ruimtelijke Ontwikkeling Luchthavens januari 2009
Het buitenlands beleid leerdoelen • Weten tegen welke achtergrond de Amerikaanse regering de Monroedoctrine afkondigde; • Kunnen aangeven waaom.
Stadserf over Erfpacht Eigen grond voor iedereen Thom van der Boon Schiedams ondernemer.
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
Stadswandeling (1) Wandeling in Zevenbergen (gemeente Moerdijk)
De tijd van de wereldoorlogen
Ondernemersfondsen in Nederland
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
ROTTERDAM WORLDPORTREGION Opgaven en netwerken
Grootste luchthavens 2003 aantal Wereld nr. 1: Atlanta 79 mln
Gemaakt door Bhanu & Nitesh
Uitbreiding Lelystad Airport Voortgang 26 november 2008.
Uitbreiding Lelystad Airport Voortgang 3 december 2008.
De arbeidsmarkt verandert en Joulz ook
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
Hst 3: De wereld van de stad
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Planning: Startopdracht Uitleg paragraaf 3.4 Verwerkingsopdracht
Strategie Ontwikkeling Zuidvleugel
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 5 oktober 2010.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
2/9 - Hoe werkt een gemeente ? - Voor- en nadelen van een burgemeestersreferendum - René van Diessen - Jan Waaijer - Uit het nieuws.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Formulier om het heilig avondmaal te vieren (4)
Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 1: Introductie en algemene staatsinrichting.
Zakelijk Zeist Stellingen bij het politiek debat van Figi, 1 maart 2010.
JEUGD EN ALCOHOL 5 februari Enkele Feiten ≤13 jaar 60% al alcohol 22% regelmatig ≤16 jaar 86% al alcohol 71% regelmatig ≤12 jaar 11% meer dan 1.
Welkom.
Opening en voorstelronde. Terugblik: - Oktober 2014: duidelijk dat Schoorl Klopt in de gewenste vorm niet uitgevoerd kan worden - Oktober 2014 – februari.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Social work Week 2.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Een gezegende sabbat!. Wat kunt u de komende periode verwachten?
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
Een gezegende sabbat!. Wij, Zevendedags-Adventisten van Rotterdam Noord willen, geleid door de Heilige Geest, Jezus Christus navolgen. Dit doen we door.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Een gezegende sabbat!. Wij, Zevendedags-Adventisten van Rotterdam Noord, willen geleid door de Heilige Geest, Jezus Christus navolgen. Dit doen we door.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Begin 1900 ontwikkelden Professor Max Weber en meester Jan Pannekoek het plan om een Imkersvereniging in Eerbeek op te richten. Prof. Max Webermeester.
L.A. Springer en het groen op de Oostwal. Leonard Adriaan Springer ( )  Leonard Adriaan Springer was een vooraanstaand tuinarchitect die voor.
Terugblik & stand van zaken Vluchtelingenopvang Amersfoort
Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi
Regenten en vorsten 3.2 Nederland en Europa
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
SPREEKVAARDIGHEID V6.
De wereldoorlogen 5.3 Tweede Wereldoorlog en Jodenvervolging
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Staf Depla Van Poeljelezing
BOUWEN AAN ‘DE TREIN BEWEGING’
Els Verkerk, directeur-bestuurder Stichting Opvoeden.nl
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Provincie Noord-Brabant
Regionale Ontwikkelings-maatschappij (ROM) Zuidvleugel
Structurele evaluatie voor adaptief beleid Enno Ebels, gemeente Den Haag 19 juni 2018.
“Last-mile” afvallogistiek
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

Rotterdam The Hague Airport, 10 februari 2010 Rotterdam The Hague Airport werd op 1 oktober 1956 als ‘gemeentelijke luchthaven Rotterdam’ geopend. Directe voorganger van de luchthaven die werd gevestigd in de tussen Rotterdam en Den Haag gelegen polder ‘Zestienhoven’ waren de luchthaven Waalhaven – gevestigd aan de zuidzijde van de Maas – en het in 1953 geopende heliport. De heliport lag in het centrum van Rotterdam, dat toen nog grotendeels braak lag als gevolg van de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog. Het vliegveld Waalhaven werd in 1940 gebombardeerd en daarna nooit meer in gebruik genomen. Markant feit in het kader van de huidige naamswijziging is dat al in de vroege jaren van de vorige eeuw gesproken werd over een luchthaven halverwege Rotterdam en Den Haag. Vandaag wordt die lang gekoesterde wens op een voor ieder zichtbare wijze vervuld. De naamswijziging van de luchthaven is een eerste resultaat van de samenwerking tussen Rotterdam en Den Haag. Beide steden werken onder de noemer Metropoolregio Rotterdam Den Haag samen, onder meer om het internationaal vestigingsklimaat te versterken. Met de naam Rotterdam The Hague Airport wordt de Metropoolregio internationaal beter op de kaart gezet. Een sterkere internationale profilering geeft een impuls aan het vestigingsklimaat in de regio en daarmee aan welvaart en werkgelegenheid. Met de nieuwe naam Rotterdam The Hague Airport wordt het ook voor reizigers die vanuit het buitenland naar onze regio komen duidelijk dat Den Haag een luchthaven heeft en dat de stad en omgeving dus uitstekend vanuit het buitenland bereikbaar zijn. Een dubbele naam is voor luchthavens niet ongewoon. In Europa zijn vele voorbeelden te vinden luchthavens die de naam van twee of zelfs meer steden dragen, zoals bijvoorbeeld Maastricht Aachen Airport, Keulen Bonn, Leeds Bradford, Münster Osnabrück of Basel Mulhouse Fribourg. Rotterdam Airport maakt sinds 1990 deel uit van Schiphol Group. Als gevolg van een zich vele jaren voortslepende discussie over het al dan niet voortbestaan van de luchthaven Rotterdam op de bestaande locatie, maakte het vliegveld een aantal moeilijke jaren door. door. In 1998 werd definitief besloten dat Rotterdam Airport op de bestaande locatie te handhaven. Daarna is het vluchtaanbod uitgebreid, met als gevolg een snelle passagiersgroei. Een uiterst resultaatgericht en consequent ten uitvoer gebracht milieu beleid heeft er in de afgelopen jaren toe geleid dat de luchthaven zich mag verheugen in een zeer breed en gedegen politiek maatschappelijk draagvlak. Ook de naamswijziging past in dit kader. Door bijvoorbeeld de inzet van de nieuwste en daardoor steeds stillere generaties vliegtuigtypes heeft het genoemd milieubeleid ertoe geleid dat met name geluidsklachten – ondanks toename van het aantal vliegtuigbewegingen – een constant dalende tendens te zien hebben gegeven. In de daarvoor gaande jaren vormden vooral geluidsklachten de voornaamste reden tot discussie over de exploitatie van Rotterdam Airport. Zowel op milieutechnisch gebied als op commercieel- en marketing gebied werd Rotterdam Airport in de afgelopen jaren meermaals (inter)nationaal gelauwerd.

Rotterdam The Hague Airport richt zich voornamelijk op het aanbieden van interessante bestemmingen voor reizigers met zakelijk reismotief – bedrijfsleven, (overheids-) instellingen en organisaties etc. Daarom is het de ambitie van de luchthaven om, binnen de geldende geluidscontour, het lijndienstaanbod de komende jaren uit te breiden naar steden zoals München, Kopenhagen, Aberdeen en Berlijn uit te breiden. Daarnaast fungeert de luchthaven als regeringsluchthaven en is het de thuisbasis voor trauma- en politiehelicopters die de regio Zuidwest Nederland bedienen. Ook worden vanaf Rotterdam The Hague Airport vakantievluchten uitgevoerd. Het belang dat Rotterdam en Den haag aan de luchthaven hechten wordt niet alleen gesymboliseerd door de nieuwe naam op het dak van de terminal, maar ook door de shuttleverbinding die in december van dit jaar zal rijden tussen Randstadrailhalte Meijersplein en de terminal van de luchthaven. Daarmee is Rotterdam The Hague Airport straks ook met het openbaar vervoer uitstekend bereikbaar vanuit beide steden. De nieuwe naam van de luchthaven werd op 10 februari 2010 een feit nadat de wethouders Huffnagel (Den Haag) en Bolsius (Rotterdam) de nieuw aangebrachte belettering Rotterdam The Hague Airport onthulden. De burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Aartsen (Den Haag) doopten bij die gelegenheid één van de nieuwste Next Generation Boeings van transavia.com. Dit toestel draagt eveneens de naam Rotterdam The Hague Airport. Daarmee krijgt Rotterdam The Hague Airport ook in Europa letterlijk en figuurlijk vleugels. Noot voor de redactie Achtergrond informatie over de luchtvaarthistorie in Zuidwest Nederland is te vinden in het ter gelegenheid van het 50 jarig jubileum van Rotterdam Airport uitgegeven boek ‘Woorden en Daden in de geschiedenis van de Rotterdamse luchthaven’ van de hand van luchtvaarthistoricus J.W. de Wijn.