Welkom nieuwe leerlingen!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond Leerlingenzorg.
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Informatieavond 22 april 2013
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Realisatie kindcentrum
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
 Pilot Handelingsgericht Arrangeren  Koppeling Ondersteuningsvragen en inzet AB  School Ondersteunings Profiel  Taken en Functies  Lijsten Personele.
Welkom.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Welkom collega’s!.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
de ouderbetrokkenheid vergroten
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Informatieavond 31 mei 2012 Welkom. Agenda Verbreding van de school en stand van zaken schooltijdentraject Terugkoppeling resultaten oudertevredenheidspeiling.
Oog voor slimme kinderen?!
1zorg-route.
Voorlichtingsavond groep 3
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Nieuwe normen Cito.
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
De gezonde school en genotmiddelen
Pass’t Montessorionderwijs ?
Visie: rapport en portfolio
Basisschool ‘t Heuvelke
PLUSKLAS.
Welkom! Informatieavond groep
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Een kijkje in de keuken…..
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Zorgstructuur op basisschool Pius X
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Welkom.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Bij de informatieavond van groep 1/2
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
WELKOM OP ‘T ATRIUM mavo / havo / vwo
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Welkom in groep 1.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Drempelonderzoek en Nio en (voormalig) LWOO en PrO-procedures.
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
PO VO traject in vogelvlucht
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Welkom nieuwe leerlingen! Voor wie? Waar? Wat? Wanneer? Hoe lang?

bijna 3 % van school- populatie is hoog- begaafd

Plaatsing in deze groep: Leerlingen van groep 5 t/m 7 TIQ ≥ 130 Vragenlijsten leerkracht, ouders en leerling Doortoetsen tot B- niveau op rekenen, spelling en begrijpend lezen→ voorsprong van 6-12 maanden of meer Niet te zware bijkomende problemen Extra leerstofaanbod op school Aanmelding dossier door IB- er bij PCL Gescreend en geplaatst door coördinator

De meest voorkomende problemen bij HB- leerlingen op de basisschool Onderpresteren (relatief en absoluut) Verveling Faalangst Perfectionisme Sociaal- emotionele problemen Ieder kind moet zichzelf kunnen zijn..

Wat zijn de doelstellingen? Rijk of waardevol onderwijsaanbod, afgestemd op de leerling, Hierbij drie mogelijke doelen: leren leren, leren denken, en leren communiceren. Verwerven van kennis en ontwikkelen van vaardigheden Verrijkingsmaterialen en middelen Evalueren en beoordelen van werkelijke opbrengsten of producten.

Verrijken of rijk worden….? onderzoeken ontdekken observeren bronnen raadplegen nadenken filosoferen overleggen presenteren luisteren leiding geven volgen vragen stellen slim spelen organiseren structureren

Wanneer en hoe lang? Iedere woensdagochtend Van 8.45 uur – 12.15 uur In twee periodes: tot aan de meivakantie en van de meivakantie – zomervakantie.

Uit de praktijk blijkt dat: Leerlingen, ouders en leerkrachten een HB- groep of plusaanbod als zeer waardevol ervaren Het niet vanzelfsprekend is dat opgedane expertise van dit traject geborgen wordt in de zorgcultuur van scholen Structurele begeleiding en aandacht (één op één) van de leerling van elementaire betekenis is Omgang met ontwikkelingsgelijken erg belangrijk is Terugkoppeling nodig is naar leerkracht/IB-er Uitwerking van protocol HB mbt signaleren, diagnosticeren en handelen moet groeien.