Briefconventies 6 januari 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

Maken van een sollicitatiebrief.
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Een kijkje in de schatkist…
Normen specifiek voor brieven
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Mijn gegevens op het web!?
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Opmaak brief.
Groetjes van onze Kenny ….
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
KOMMAGEBRUIK.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Zakelijk lezen Nederlands.
Het Potlood.
Efficiënter omgaan met
solliciteren indeling sollicitatiebrief fasen sollicitatiegesprek
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Escribir una carta Carta informal Carta formal.
Eindexamen Nederlands klas 4 KB & 4 BB
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
Motivatiebrief Stage Regels en tips.
De dag van het solliciteren Blok 1
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatting Havo 5.
Leren Solliciteren Zelfverkenning Arbeidsmarktverkenning Het CV
CHINESE HOROSCOOP ONGELOOFLIJK PRECIES!.
Paragraaf schrijven h2 Zakelijke brief.
Zakelijke communicatie
Solliciteren! Een vak op zich.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
SLC21 : Solliciteren Solliciteren 1 : De sollicitatie-brief
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Rapporteren en Formuleren
De zakelijke (formele) brief
Hoofdstuk 8 Brieven en s Deel 6: Schrijven Hoofdstuk 8 Brieven en s 1.
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
Sollicitatie tips Belangrijke zaken Tips&tops 1. Indeling: Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief inhoud Sollicitatiebrief.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
TAAL BIJ TOETSEN Extra uitleg bij een aantal lastige kwesties.
Centraal Examen Nederlands
Examenvoorbereiding schrijfexamen.
SCHRIJVEN 1.5 ZAKELIJKE EN PERSOONLIJKE BRIEF. VERSCHILLEN ZAKELIJKE BRIEF Officiële brief Verzoek Klacht Mededeling Gericht aan een persoon die je niet.
Schrijven V – 2011 periode Afzender plus adres gegevens 2. Dagtekening: plaats, datum 3. Geadresseerde plus (post-)adres 4. Betreft-regel.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE BRIEF. WAT GA JE LEREN? Wat een zakelijke brief is. Hoe een zakelijke brief is ingedeeld: briefconventies. Hoe je een zakelijke brief.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE . WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.
De vraag is je beste vriend
Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie
Standaard briefmodel (briefconventies)
Sollicitatiebrief schrijven!
Informeel taalgebruik
Standaard briefmodel (briefconventies)
Hoofdstuk 3 Grammatica en spelling
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
De zakelijke brief.
Principes van digitale communicatie
Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig
Schrijven Zakelijke brief.
Les 1 – formeel en informeel taalgebruik
English S3 6 November 2018 Mural in Glasgow.
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Een brief schrijven.
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
Transcript van de presentatie:

Briefconventies 6 januari 2014 VMBO klas 4 Briefconventies 6 januari 2014

Do’s and don’ts zakelijke e-mails Als de ontvanger nog onbekend is, stel jezelf dan kort voor in je inleiding voordat je direct met je verzoek komt. Bespreek geen persoonlijke/privézaken per mail. Op het moment dat je boos bent, stel de mail dan nog even uit! Gebruik geen onnodige leestekens en smileys (de uitroepteken is een veel gebruikt onnodig leesteken en niet altijd even netjes). Gebruik zo min mogelijk/geen afkortingen. Gebruik de ‘reply all’-functie alleen als het echt nodig is. Niemand zit op zoveel spammail te wachten waar hij of zij eigenlijk niks aan heeft…

Do’s & Don’ts Algemeen Een zakelijke brief is een visitekaartje (van het bedrijf waar je werkt). Kies een toon die past bij de relatie! Dus geen joviaal of corrigerend toontje tegen klanten of een hogergeplaatste of een bevelende toon tegen een ondergeschikte. Alle regels beginnen met een hoofdletter in deze brief. Alinea’s worden gescheiden door een witregel. Een zakelijke brief is kort (maximaal 2 A4).

De zakelijke brief begint met je eigen contactgegevens/het adres van je kantoor. Vaak hoef je dit niet zelf te typen omdat veel bedrijven werken met voorgedrukt briefpapier. Daar staat het al op. Na het adres volgt een witregel, waarna je telefoonnummer en e-mailadres vermeldt van de afzender (degene die de brief verstuurd). Na een witregel zijn de contactgegevens van de geadresseerde (degene die de brief ontvangt) aan de beurt. Beschrijf eerst de naam van de organisatie, daarna die van de afdeling (als je dit weet). Als je niet zeker weet of je naar een meneer of mevrouw schrijft, noteer dan De heer/Mevrouw F.N.M. Jansen. Noem de volledige achternaam. Wanneer je de voorletters niet weet en de achternaam begint met bijvoorbeeld de, van, het, enz. gebruik dan een hoofdletter. Dus: ‘Mevrouw De Waard’

Academische titels (dr. drs Academische titels (dr. drs.) schrijf je met kleine letters, behalve: MA, BA of RA. Ken je de academische titels van de geadresseerde? Noem deze dan ook. Na een witregel noteer je plaats en datum voluit. Na de plaats komt een komma.

Na nog een witregel noteer je kenmerken en onderwerp Na nog een witregel noteer je kenmerken en onderwerp. De kenmerken zijn bijvoorbeeld offerte, - of briefnummers. Kenmerken maken een zakelijke brief makkelijker bruikbaar en vindbaar in organisaties. Het onderwerp is kort en precies. Geachte heer Jansen is een veel gebruikte aanhef. Gebruik geen voorletters hier! Ken je iemand al en spreek je de persoon met ‘je’ aan, dan kun je ook ‘Beste … ,’ als aanhef gebruiken. Na de aanhef plaats je een komma. Als je niet weet of het een mevrouw of meneer betreft, gebruik je: ‘Geachte heer, mevrouw …, ’

Een brief mag nooit beginnen met ‘ik’ Een brief mag nooit beginnen met ‘ik’! De inhoud is verder kort, eenvoudig en netjes. Een zakelijke brief heeft een duidelijke onderwerp. Een zakelijke brief kent een duidelijke indeling: - Inleiding: de aanleiding voor het schrijven van de brief. - Kern: doel van de brief. - Slot: een afsluiting die bijvoorbeeld de afspraak of de relatie bevestigt.

De brief is positief opgesteld en stelt de geadresseerde centraal De brief is positief opgesteld en stelt de geadresseerde centraal. Zeker wanneer het een klant betreft! De slotformule ‘Met vriendelijke groet,’ is neutraal en gangbaar. De brief is altijd ondertekend. Onder de handtekening wie en met welke functie heeft getekend. Als er bijlagen bijgevoegd zijn, dan moet dat aangegeven worden.

De don’ts Zeker niet doen: Bijlagen niet toevoegen waar je naar verwijst. Dat staat wat knullig. Formeel en informeel taalgebruik door elkaar gebruiken. Dus: beginnen met ‘Geachte …, ’ en eindigen met ‘Groetjes …,’. Je en u door elkaar gebruiken. Mevrouw en/of meneer verkeerd gebruiken.

Tentamen 16 januari 2014 Zakelijke brief schrijven. Handgeschreven. Tijdsduur is 2 lesuren! Er mogen dan geen schrijffouten in de brief staan of gekras.