Behandelplan PTD -Inleiding (drie smaken) -Richtlijn in vogelvlucht -Wanneer reisorganisator; wanneer ATA?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 juni 2005 Vereniging voor Pensioenrecht Henriëtte de Lange
Advertisements

De zin en onzin van escrow
De rol van RI&E/ARBO begeleide duik (3* duiker)
Werkgeversaansprakelijkheid
Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
1 Opening Presentatie Symposium ZRN 11 juni 2010 mr. N.A. de Leeuw.
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Welkom bij de informatieavond buitenlandse reizen Havo-4 en Vwo-5.
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
GfG ® Ook uw gemoedsrust verdient vakantie! Voyages réservés, voyages assurés !
DE WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN (Wvg)
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Sociaal Recht Deel 5.
De rechtsbijstandverzekering, enkele deontologische aspecten Permanente vorming Vlaams pleitgenootschap 16 november 2001.
WELKOM.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Business Economics Handels –en financiële technieken
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Aanbesteding of Subsidie
Risico’s en gevaren van techniek
De vrijwilligerswet in een notendop! VSVw vzw 2009.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
De Patiëntenrichtlijn
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 14 april 2010.
Nieuw in België Exclusief via ADMB
Onafhankelijkheid en Loyauteit Deontologie E. Boydens en E. Nieuwdorp.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
KREDIETVERLENING.
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
door Mr. Nicolette Schaapsmeerders
De juridische context van de digitale factuur.
E-Government binnen de sociale zekerheid
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Presentatie titel Transportrecht Rotterdam, 00 januari 2007
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transportrecht Rotterdam, november 2013.
Blok 4verbintenissen.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Ontwikkeling en vaststelling Regeling Verschuivingsvergoeding 2008/Piet Wesdorp/Going Concern.
KKROVA goes KRAKAW RV ten laatste op do 06 Okt om 1800Hr tot zo 09 Okt na het ontbijt Boutique L'otel Oberża Sąsiadów.
Participatiewet: Wat betekent het voor de inkomenspositie van mensen? Evelien Meester.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Welkom Europese richtlijn pakketreizen voor dummies 28 oktober
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Maarten Peeters 6Handel
Juridische aspecten van een webshop
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
DESKUNDIG, FLEXIBEL EN ONAFHANKELIJK
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Behandelplan PTD -Inleiding (drie smaken) -Richtlijn in vogelvlucht -Wanneer reisorganisator; wanneer ATA?

Drie smaken: • Single reisdienst (stand-alone); • Geassisteerd reisarrangement (Assisted Travel Arrangement: ATA); • Pakketreis.

Alleenstaande, op zichzelf staande reisdienst Niet onder PTD, dus geen PTD-aansprakelijkheid voor het product, geen PTD (financiële) garantie: Deze richtlijn is niet van toepassing op afzonderlijke overeenkomsten voor een op zichzelf staande reisdienst.

Geassisteerd reisarrangement (ATA) Beperkte aansprakelijkheid van de doorverkoper voor het product. Doorverkoper: verkoper van pakketreizen of de facilitator van reisdiensten onderdeel van een ATA. Aansprakelijkheid van doorverkoper van een ATA in geval van insolventie. Zij moeten zekerheid stellen voor een effectieve en snelle terugbetaling van reeds vooruitbetaalde bedragen en (bij vervoer) voor repatriëring.

(2) ATA doorverkoper (artikel 17) moet de consument vóór de overeenkomst is gesloten hebben geïnformeerd dat: • afzonderlijke leveranciers aansprakelijk zijn voor de nakoming; • de reiziger niet valt onder bescherming van de PTD, maar alleen bij faillissement van of de doorverkoper of de leverancier wel recht heeft op terugbetaling en/of repatriëring.

Richtlijn in vogelvlucht

Pakketreis (reisorganisator) 1.Pré-contractuele informatieplicht (4.1); 2.Naam, adres, telefoonnummers en internetadres reisorganisator; 3.Totaalprijs inclusief belasting + alle overige vergoedingen, toeslagen of kosten; 4.Betalingsregeling, waarborgsommen etc.; 5.Minimum aantal deelnemers + ten einde 20 dagen van tevoren bericht of de reis wel/niet doorgaat; 6.Algemene informatie met betrekking tot paspoort; visa, zoals de termijn die ongeveer nodig is om visa aan te vragen; 7.Bevestiging dat pakket = pakket.

Als de informatie is verstrekt met betrekking tot de reisbestemming, routes, verblijfsperiodes, vervoersmiddelen met kenmerk en categorieën plaatsen, data & tijdstippen van vertrek en terugkeer, ligging van de accommodatie, bezoeken en excursies, taal (talen) etc., dan mag dat niet meer veranderen tenzij de organisator zich dit recht heeft voorbehouden en duidelijk heeft gecommuniceerd vóórdat de overeenkomst is gesloten (artikel 5.1). Kopie meegeven (sturen) van de overeenkomst is verplicht (artikel 5.3).

Daarnaast is de organisator verplicht om in de overeenkomst te vermelden: 1.De bijzondere wensen van de reiziger als de organisator die honoreert; 2.Dat hij aansprakelijk is voor de correcte uitvoering van het hele pakket; 3.Dat hij hulp en bijstand zal verrichten als dat nodig is; 4.Dat hij financiële garantie geeft bij faillissement en de contactgegevens van die instelling (SGR); 5.Adres waar ter plaatse geklaagd kan worden, naam van de plaatselijke vertegenwoordiger of noodnummer; 6.Dat de reiziger altijd de overeenkomst mag opzeggen vóór aanvang van de reis met de verplichting annuleringskosten (standaard) te betalen; 7.Informatie speciaal voor minderjarigen waardoor contact met deze mogelijk is; 8.Informatie over geschillenregeling (ook online).

Indeplaatsstelling nagenoeg ongewijzigd (artikel 7)

Prijswijzigingen (artikel 8) • Recht op verhoging kan worden voorbehouden, maar dan ook verplichting tot verlaging wanneer dat is geïndiceerd; • Kan bij verhoging: brandstofkosten; belastingen; landingsrechten; wisselkoersen. Maximaal 10% van de pakketreis tot uiterlijk 20 dagen voor vertrek met motivering + berekening.

Overige wijzigingen (artikel 9) • Kleine wijzigingen kan de organisator zich voorbehouden als hij de reiziger daarvan duidelijk en op opvallende wijze op heeft gewezen; • Belangrijke wijzigingen bij noodzaak reisorganisator moeten worden gemeld en reiziger kan altijd opzeggen binnen bepaalde termijn, anders heeft hij de wijzigingen aanvaard. • Binnen 14 dagen terugbetaling + eventueel (artikel 9 lid 4) recht op vergoeding; • Als de reis minder wordt, heeft reiziger recht op prijsreductie (artikel 9.3).

Opzegging door reiziger (artikel 10.1) • Lid 1: absoluut opzeggingsrecht van de reiziger Met betaling van een (redelijke) standaardvergoeding, bepaald op basis van het tijdstip van opzegging en de normale (?) kostenbesparingen en inkomsten uit alternatief gebruik van de reisdienst. • Lid 2: Kosteloos opzegging door reiziger als sprake is van buitengewone en onvermijdbare omstandigheden die aanzienlijke gevolgen hebben voor de reis.

Opzegging door organisator (artikel 10.2) • Minimum aantal deelnemers, mits dat is overeengekomen en tot 20 dagen voor vertrek; • Bij onvermijdbare en buitengewone omstandigheden en tot uiterlijk voor aanvang reis + reiziger daarvan in kennis stellen. Binnen 14 dagen alle bedragen terugbetalen (artikel 10.4).

Uitvoering reis (artikel 11) • Organisator is verantwoordelijk voor correcte uitvoering van alle onderdelen pakket; • Bij niet kunnen nakomen verplichting om alternatief aan te bieden zonder (extra)kosten voor de reiziger; • Geen (aanvaardbaar) alternatief of geen gelijkwaardig alternatief dan verplichting om gratis naar vertrekplaats te worden vervoerd en verplichting tot schadeloosstelling; • Bij buitengewone omstandigheden waardoor reiziger niet kan terugkeren dan drie dagen hotel en maximaal € 100,00 per dag; • Tenzij personen met handicap (+ begeleiders); • Alternatieven minder: dan recht op prijsverlaging + schadeloosstelling.

Schadeloosstelling + prijsverlaging (artikel 12) • Prijsverlaging bij (gedeeltelijke) niet-nakoming + recht op schadevergoeding (inclusief immaterieel) ten gevolge van de niet (volledige) nakoming; • Beperking schadevergoeding: a. op grond van internationale verdragen; b. tot driemaal de reissom, behoudens bij persoonlijk letsel of opzet/grove schuld; • Geen schadevergoeding bij: a. eigen schuld reiziger; b. door derde veroorzaakt (geen hulppersoon); c. buitengewone en onvermijdbare omstandigheden; d. ter plekke niet geklaagd; • Onverminderd rechten op grond van andere wetten, zoals DBC; • Verjaringstermijn > 1 jaar.

Verplichting hulp, bijstand en contact (artikel 13 en artikel 14) • Reiziger in moeilijkheden dan verplichting tot (beperkte?) bijstand, alleen tegen vergoeding door reiziger als de situatie het gevolg is van opzet/nalatigheid reiziger (artikel 14); • Communicatie tussen reiziger en touroperator/doorverkoper moet altijd mogelijk zijn.

Insolventiebescherming (artikel 15 en artikel 16) • Niet alleen verplichting voor (pakket)reisorganisator, ook voor ATA; • Beperkt tot het werkelijke financiële risico van de activiteit van de betrokken handelaar; • Wederzijdse erkenning garantieregelingen (artikel 16); • Centrale contactpunten.

Organisator niet in EU gevestigd dan: Doorverkoper als organisator aansprakelijk tenzij doorverkoper aantoont dat organisator voldoet aan de eisen die gelden voor organisatoren in het algemeen.

Fouten Boekingskantoor aansprakelijk voor fouten in de boeking tenzij deze fouten zijn toe te rekenen aan de reiziger of ontstaan ten gevolge van buitengewone & onvermijdbare omstandigheden (artikel 19).

Wanneer pakketreis, wanneer ATA? Pakketreis: A.Twee of meer reisdiensten verkocht door één handelaar, eventueel samengesteld op verzoek of keuze van de reiziger (Garrido-arrest gecodificeerd); B.Twee of meer reisdiensten verkocht door meer dan één aanbieder van reisdiensten als: • Gekocht in één winkel in een boekingsprocedure; • Aangeboden (gefactureerd) tegen één prijs of een totaalprijs; • Onder de term "pakket"; • Gesloten nadat er een overeenkomst (bijvoorbeeld vervoer) is gesloten en de handelaar de reiziger vervolgens de keus geeft uit een selectie (?); • Gekocht van verschillende handelaars via verbonden online boekingsprocedure waarbij naam en andere gegevens nodig voor de boeking worden uitgewisseld tussen de handelaars, ten laatste wanneer de boeking van de eerste dienst wordt bevestigd.

Geassisteerd reisarrangement (ATA) Combinatie van verschillende reisdiensten voor dezelfde reis (vakantie), geen pakketreis opleverend volgens de definitie van pakketreis, en waarvoor afzonderlijke overeenkomsten worden gesloten met verschillende aanbieders en door doorverkoper wordt gefaciliteerd: A.Op basis van afzonderlijke boekingen (tijdens één bezoek of contact moment); B.Door middel van gerichte aankoop van aanvullende reisdiensten van een andere handelaar via verbonden online boekingsprocedures en ten laatste wanneer de boeking van de eerste dienst wordt bevestigd.

Vragen?