Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Implementatie van de UNCO-MOB
Leiderschap bij verandering
Professioneel sturen.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Respectvolle bejegening
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
De Methode Integrale Jeugdbescherming
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Huren met zorg Prof.dr. Guy Widdershoven
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Ethiek.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Aanvaarding en tolerantie
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Werkveldconferentie 13 november 2014
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Kom je ook modderworstelen? Waterinfodag 2016 ‘s-Hertogenbosch, 31 maart 2016.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
EMGO Institute for Health and Care Research Ethiek van de zorg voor kwetsbare ouderen Het zelfgekozen levenseinde bij dementie en de rol van de arts: een.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Mariël Kanne Docent ethiek 30 maart 2016 Dilemmabesprekingen als hulpmiddel bij het (leren) klinisch redeneren.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Mondzorg - persoonsgericht
Procesverbetering in de Zorg
Anders kijken, anders doen
Draagvlak vergroten bij collega’s
Identiteit en Zelfregie
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Het 7-stappenplan.
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
EHBO-lessen.
Passend onderwijs.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Behavior Based Safety Warehousing
Ethiek in de branche social work
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Stap 1 Stap 10 Stap 2 Stap 9 Stap 3 Stap 8 Stap 4 Stap 7 Stap 5 Stap 6
Intervisie voor loopbaanprofessionals
“Besmettingspreventie in risicovolle ruimtes”
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk MOREEL BERAAD Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk Bert Molewijk, RN/PhD Programmaleider Moreel Beraad GGNet (Zutphen) & VUmc Amsterdam

OUTLINE WORKSHOP Inleiding Wat is Moreel Beraad (niet)? Relatie Moreel Beraad en veiligheid Subgroep Samen een Moreel Beraad doen (adhv Dilemmamethode) Plenaire terugkoppeling Inhoudelijke lessen over ‘veiligheid’ Ervaringen met/ vragen over moreel beraad (projecten)

Moreel Beraad: ingrediënten “Dialogisch gelijkwaardig onderzoek naar morele vraag” Gezamenlijke bespreking van 90-120 min. 1 vraag in 1 casus per bespreking Voorbeeld uit concrete zorg praktijk Zijn/haar morele uitgangsvraag Een gespreksmethode (afhankelijk van doel & doelgroep) Ervaring deelnemers centraal (handeling, oordeel, gevoel) Een gekwalificeerd gespreksleider (geen adviseur) Proces en uitkomst doelen Incidenteel, serie (bv veiligheidsproject), structureel Wel niet thematisch agenderen

Voorbeelden casuïstiek Wanneer gaat respect voor autonomie over in verwaarlozing? Hoeveel kansen moet een medewerker krijgen voor ik hem ontsla? Wanneer heb ik voldoende informatie voor een beslissing? Is persoonlijke (on)veiligheidsbeleving een grond voor separatie? Wanneer werkt aandacht voor veiligheid averechts?

Redenen voor & doelen van Moreel Beraad Casus oplossen (besluitvorming) Meerdere inzichten over casus delen Teambuilding & kritische constructieve communicatie Zelfzorg & motivatie en passie voor werk Inzichten voor beleidsontwikkeling Beleid vormgeven en ‘implementeren’ Verbeteren professionele omgang met morele vragen Cultuur verander trajecten (bv. dwang & drang)

Relatie Moreel Beraad & Veiligheid ‘Veiligheid(sbeleid)’ heeft geen eenduidige betekenis In moreel beraad onderzoek je concrete betekenissen & ervaringen ‘Veiligheid’ is geen eenduidige norm In moreel beraad onderzoek je vooronderstellingen en consequenties van de norm ‘Veiligheid’ als norm kan botsen met andere normen/waarden In moreel beraad weeg je dat af met andere normen/waarden Moreel beraad is geen top-down implementatie van normen Paradox: door kritisch en oprecht ‘veiligheid’ te onderzoeken wordt het draagvlak soms groter (ook bij dis-sensus) Veiligheid geef je samen vorm In een moreel beraad is sprake van gelijkwaardig en kritisch onderzoek

Subgroep oefening: dilemma methode Vorm subgroepen van 6 tot 10 personen Een persoon is gespreksleider/procesbewaker Kijk wie een kort, pregnant, oprecht en concreet dilemma heeft ervaren mbt het thema veiligheid Zorg dat de feiten uit de casus kort als filmpje duidelijk worden Help de casus inbrenger met het (voorlopig) formuleren van zijn/haar dilemma en vermijd abstracte termen in het dilemma: “Moet/mag/behoor ik a of b te doen?” Verplaats je in de situatie van de voorbeeldgever Help elkaar om ieder voor zich kort het waarden/normen schema in te vullen (gerelateerd aan dilemmaformulering); stel vragen, probeer de ander te begrijpen (niet te overtuigen) Kijk waar verschillen en overeenkomsten in denken zitten

Plenaire terugkoppeling Wat hebben we inhoudelijk over ‘veiligheid’ en ‘veiligheid als norm’ geleerd? Ervaringen met de oefening/methode Vragen over inzet/gebruik moreel beraad