Deradicalisering goedschiks en kwaadschiks

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Module B: De ‘Whole School Approach’
Advertisements

Communicatie en draagvlak
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
VCA HOOFDSTUK 3 ONGEVAL.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Preventief Verzuimmanagement
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Nieuwe Wmo – Platform VO
Leren voor en door het werk
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Methodisch handelen bij intake screeningsinstrument re-integratie WWB SZW Extra dagen Marieke Blommesteijn Gejo Duinkerken Roeland van Geuns.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Synthese: “Zorg voor verslaafde dak- en thuislozen in Utrecht.”
Veiligheid Niels Veryepe.
CURSUS ONDERLUITENANT Lesgever: Lt De Groeve Luk
Functionalisme: basiskenmerken
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Organisatiestructuur en
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Gedrag in organisaties, 10e editie
Begeleidingsplannen GGZ
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
LILA psychiatrische ZORG IN DE THUISSITUATIE
Een theoretische verkenning
The survival of the fittest
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
RISICO-INVENTARISATIE EN EVALUATIE
Jihadisme de risico’s en integrale aanpak
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Wis meso.
Vier vormen van betekenisgeving
Hanteren van ziektebeeldgerelateerde agressie
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Radicaal, orthodox of extremist?
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Drinkgedrag van jongeren Persoonlijke gevolgen Maatschappelijke kosten Drinkmotieven Proximale factoren Bron: Menselijk lichaam,2015.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
30 mei 2016 Transitie jeugdzorg, sturing gemeente, bijdrage GGD Paul vd velpen Directeur GGD Amsterdam.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Reiner Brink Regionaal Coördinatiepunt Fraudebestrijding Zuidoost Nederland.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
Ouderavond over pesten op de basisschool
ViaVia Info-presentatie
Coping.
Radicalisering onder jongeren
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Werken in een woningcorporatie
Team radicalisering in de kering Stad Gent
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Het BPSZ model: tijd voor een paradigma shift?
Doorstroom naar (echt) werk
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Deradicalisering goedschiks en kwaadschiks Jaap van Donselaar Universiteit Leiden Anne Frank Stichting

www.monitorracisme.nl

Radicalisering Benadering door de Nederlandse overheid: “Een proces van groeiende bereidheid om niet-democratische middelen te gebruiken om politieke of godsdienstige opvattingen aan anderen op te leggen”

Radicalisering Wetenschappelijke benadering, volgens Ehud Sprinzak: Radicalisering is een proces van gefaseerde“delegitimering”: vertrouwenscrisis legitimiteitsconflict legitimiteitscrisis

Proces van delegitimering vertrouwenscrisis legitimiteitsconflict legitimiteitscrisis

Radicalisering Dynamiek en verandering: kans op “doorradicaliseren” politiek en/of racistisch geweld terrorisme? terugtrekking, enclavevorming kans op stationaire toestand kans op deradicalisering

Deradicalisering Begripsafbakening: verandering van radicaal naar minder radicaal geradicaliseerde uit zich minder radicaal

Deradicalisering Begripsafbakening: verandering van radicaal naar minder radicaal geradicaliseerde uit zich minder radicaal

Deradicalisering Begripsafbakening: verandering van radicaal naar minder radicaal geradicaliseerde uit zich minder radicaal

Deradicalisering Begripsafbakening: verandering van radicaal naar minder radicaal geradicaliseerde uit zich minder radicaal

Deradicalisering Bevorderen & remmen: Waardoor wordt deradicalisering bevorderd? Waardoor wordt deradicalisering geremd?

Deradicalisering Bevorderd door: interne factoren (in radicale groep): teleurstelling, falen, spanningen, conflicten externe factoren: repressie van overheden nadelige gevolgen (repressie, toekomstperspectief) sociale sancties (brandende schepen en bruggen)

Deradicalisering Geremd door: interne factoren (in radicale groep): sociale afhankelijkheid (veiligheid) individuele factoren (onder andere: psychische aandoeningen, verslaving) externe factoren: nadelige gevolgen van repressie geen toekomstperspectief sociale sancties: verbrande schepen en bruggen

Deradicalisering Langs diverse lijnen: spontaan, van binnenuit: andere oriëntatie belemmeringen hanteerbaar gemaakt gestimuleerd, van buitenaf: vanuit omgeving betrokkene beleidsmatig: twee soorten persoonsgerichte aanpak

Gestimuleerde deradicalisering Twee sporen van persoonsgerichte aanpak: gericht op de harde kern gericht op de schil

Gestimuleerde deradicalisering Twee sporen van persoonsgerichte aanpak: gericht op de harde kern: “kwaadschiks” opvoeren van repressie hinderlijk volgen verstoring wig drijven tussen kern en schil gericht op de schil: “goedschiks” belemmeringen wegnemen hulp bij doorbreking isolement hulp bij alternatieven: scholing, werk

Gestimuleerde deradicalisering Paradox van de persoonsgerichte aanpak: Deïsoleren Isoleren

Gestimuleerde deradicalisering Essentieel voor de persoonsgerichte aanpak: Informatiepositie over radicale groep en afzonderlijke leden om persoongerichte aanpak te richten: wie behoren tot de harde kern? en wie tot de schil? ter voorkoming van vergissingen: “goedschiks” jegens de kern “kwaadschiks” jegens de schil

Gestimuleerde deradicalisering Bij voorbeeld… een Nederlandse tak van Blood and Honour

Gestimuleerde deradicalisering Hoekstenen voor beleidsontwikkeling: informatiepositie harde kern isoleren de schil deïsoleren

Deradicaliseringsbeleid? informatiepositie harde kern isoleren de schil deïsoleren Wie? Wat? Waar? Wanneer? Welke wijze? Wanneer geslaagd?

Deradicaliseringsbeleid? Wie? Wat? Waar? Wanneer? Welke wijze? Wanneer geslaagd?

Deradicaliseringsbeleid? Hoofdbrekens: Doelstelling: de mate van deradicalisering wanneer is deradicalisering geslaagd? Capaciteitsproblematiek informatiepositie Expertise? Prioriteitsstelling? Organisatie en regie?

Proces van radicalisering vertrouwenscrisis legitimiteitsconflict legitimiteitscrisis

Proces van deradicalisering vertrouwenscrisis legitimiteitsconflict legitimiteitscrisis

??? ???

Deradicaliseringsbeleid? Hoofdbrekens: Doelstelling: de mate van deradicalisering wanneer is deradicalisering geslaagd? Capaciteitsproblematiek informatiepositie Expertise? Prioriteitsstelling? Organisatie en regie?