Bestuur Plaatselijke Besturen - Gesubsidieerde Werken 18 maart 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Rentetoelage Hinder Openbare Werken Agentschap Ondernemen.
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Ontmoetingscentra voor verenigingen van vrijzinnigen Procedure voor subsidies.
Infrastructuurvereisten FAVV Quality Days 28/04/2011
Procedure werken met derden.
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
Subsidiëring in het kader van het Kunstendecreet: Projectsubsidies: - Voor kunstenorganisaties, kunsteducatieve en sociaal-artistieke organisaties - Periodieke.
Vooraankondiging van principes en afspraken in afwachting van de wettelijke regeling.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
FONDS OP MAAT Interdistrictsraad Gouw Limburg 27 maart 2010.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Provinciaal Bibliotheekcentrum Vrieselhof Schildesteenweg 99 | 2520 Ranst | T | S ubsidiereglement voor bibliotheekinnovatie.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Subsidies Sociale Economie Presentatie door de POD Maatschappelijke Integratie Werkgroep sociale economie 27 januari 2014.
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
1 Klassieke procedure. 2 SLO + goedkeuring MP/TFP SSL Gunning Gunning 1° opdracht < 240 dagen na betrokken SSL (i.g.v. overmacht: termijn verlengbaar)
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
IPC Shore Support. Doel van de regeling Gericht op MKB’ers die gezamenlijk willen innoveren Innovatie bewerkstelligen door kennis van buiten naar binnen.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Transitie De overgang naar het nieuwe decreet wat betekent dat voor mij? 22 november 2013.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Centrumontwikkeling Stein
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Platformbijeenkomst 5 juli 2011 ESF Actie E Sociale innovatie, vitale bedrijven.
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Afkoppelen in Kortrijk: het beleid. INHOUD Kader Historiek Subsidies Rol afkoppelingsadviseur.
Workshop programmaties. Procedure programmaties Omzendbrief SO 61: Programmatie, omvorming, overheveling en afbouw in het voltijds secundair onderwijs.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Registreren. Informatie rond registratie 1. Voorwaarden 1.1. EU – burgers 1.2. Niet EU – burgers 2. Voorwaarden oké? 2.1. Registreren 2.2. Bijkomend element.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Informatieavond Waterdonken 26 februari 2013
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Dematerialisatie, toegang tot info en versturen van digitale rapporten Marie VERKAEREN Afdeling Milieupolitie en Bodems Departement Identificatie van verontreinigde.
Subsidiëring in het kader van het Kunstendecreet: Projectsubsidies: - Voor kunstenorganisaties, kunsteducatieve en sociaal-artistieke organisaties -Voor.
Welkom Informatieavond subsidies.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Algemene bepalingen Team Implantaten.
LAUWE Rekkemstraat - Menenstraat K. Astridlaan INFOVERGADERING 15 maart 2010 Bureau Cnockaert.
Informatiebijeenkomst subsidie cultuur 2013 – 2016 , 3e tender Raymond Tassenaar adviseur subsidieverlening 8 oktober 2014.
De Hoge Raad voor het Handhavingsbeleid. 1. Opdrachten Hoge Raad -Bindend advies HV CBS / SI -Niet-bindend advies rechter HV vóór Bindend.
27/11/2014 Algemene Statutaire vergadering. Goedkeuring van het verslag van de Algemene Vergadering van
Visum en overheidsopdrachten
“ met Demotte aan tafel ” ?! JP Matthijs Rita Cuypers.
Bestek 2014/HFB/00/31576 : technisch beheer, onderhoud en totale waarborg van de technische installaties van en prestaties op afroep voor Dossin, Goswin.
Informatie –vergadering 15/01/2015
Projectoproep bedrijventerrein- management 26 februari 2016 VAC Leuven.
Inspiratiedag Natuur Op School Welkom!. Inspiratiedag Natuur Op School Programma:  Toelichting bij het provinciaal subsidiereglement  Getuigenis de.
Infomoment Brandveiligheidstraject jeugdwerkinfrastructuur Gemeentebestuur Heusden-Zolder.
Inhoud  Waarom een dak isoleren?  De Vlaamse dakisolatienorm  Hoe kan men een dak isoleren?  Het Sociaal Dak isolatie Project (SDIP): Wat en voor.
Doortocht Itegem - Aanleg riolering en wegenis - Voorstelling bewonersvergadering 25 april 2013.
Project K : Rioleringswerken Wortel kolonie Voorstelling bewonersvergadering 4 september 2013.
Beheer van rioleringen Zoneringsplan Centraal gebied Collectief te saneren gebied Individueel te saneren gebied Beheer grachten en waterlopen Wijkoverleg.
VOORSTELLING SUBSIDIEREGLEMENT INFRASTRUCTUURWERKEN VZW’S VOOR NIET-STEDELIJKE INFRASTRUCTUUR Burgemeester en schepencollege Veerle Heeren, 13 december.
1 Gemeente Rijkevorsel: K : Wegen- en rioleringswerken in Looi – Looiweg - Smeel 14/06/2016.
WELKOM Werkgroep Activering 28 juni 2016
Twee basisvoorwaarden Vier uitgangspunten
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Hervorming medefinanciering
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Transcript van de presentatie:

Bestuur Plaatselijke Besturen - Gesubsidieerde Werken 18 maart 2013

Wie zijn we?

Onze missie Verlenen aan de gemeenten via de subsidiëring van investeringen.

Onze plicht Instaan voor het naleven van de wettelijke en reglementaire bases voorgeschreven in het kader van de driejaarlijkse investerings- en ontwikkelingsdotaties.

De Ordonnantie van 16 juli 1998 regelt het merendeel van de investeringssubsidies bestemd voor de lokale besturen. Andere gelijkaardige teksten hebben hiernaast bestaan … (scholen, kinderdagverblijven, sociale woningen, …) En bestaan misschien nog hiernaast… Welke reglementering voor welke subsidie?

Vandaag hebben we het over de Ordonnantie van betreffende de toekenning van subsidies om investeringen van openbaar nut aan te moedigen!!!

Welke werken zijn subsidieerbaar uit hoofde van deze Ordonnantie? •Openbare ruimten (art. 16) •Gebouwen (art. 17) •Saneringswerken (art. 18) Minimum ,00 € BTW inbegrepen (behalve studies) •Studies noodzakelijk voor deze projecten (art. 19)

Van idee tot subsidie Scharniermomenten met het oog op het bekomen van de subsidie : Formuleren van zijn ideeën Instemmen met het principe (Beslissing van het Gewest) Goedkeuren van de subsidietoekenning (Beslissing van het Gewest) Informeren over de bestelling en bekomen van een voorschot van 20% Tonen van de realisatie Eindafrekening D.I.P. P.A.T.S. T.S. B.O. & S.V. V.O. E.A.

1. Formuleren van zijn ideeën (D.I.P.) Hoe ? Via een Driejarig Investeringsprogramma (D.I.P.) Dat alle projecten herneemt die u wenst te realiseren (u bent niet verplicht om deze uit te voeren!)

Alle modaliteiten zijn toegelicht in de Ordonnantie of de uitvoeringsbesluiten! - Aan wie het D.I.P. richten? - Hoe opstellen? - Welke inhoud? - … 1. Formuleren van zijn ideeën (D.I.P.)

Nuttig om weten: -Een D.I.P. mag worden gewijzigd tijdens de driejarige periode, - Enkel de projecten opgenomen in het D.I.P. zijn subsidieerbaar. 1. Formuleren van zijn ideeën (D.I.P.)

2. Instemmen met het principe (P.A.T.S.) Wanneer de ideeën uitgeschreven zijn, kan een PrinciepsAkkoord voor de Toekenning van een Subsidie (P.A.T.S.) worden gevraagd, en dit voor elk project afzonderlijk ! (VERPLICHT voor het vervolg van de procedure!)

Wanneer kan een P.A.T.S. worden aangevraagd? •Ten vroegste: voor de gemeenten de dag van indiening van het D.I.P., en 180 dagen erna voor de andere instanties bedoeld door de Ordonnantie (o.m. de intercommunales, … de aanvraag van het O.C.M.W. gebeurt via de gemeente) •Ten laatste: 50 dagen voor het einde van de driejarige periode, en dus ten laatste op dinsdag 10 november Instemmen met het principe (P.A.T.S.)

Wanneer moet een P.A.T.S. worden aangevraagd? •NA het bekomen van alle gewestelijke vergunningen noodzakelijk voor de uitvoering van de werking (o.m. voorstel van de voorwaarden van de opdracht voorgelegd aan het Toezicht, stedenbouwkundige vergunning, milieuvergunning, …) & •VOOR het starten van de concretisering van het project (uitspelen van de marktconcurrentie, verwerven van het goed,…) 2. Instemmen met het principe (P.A.T.S.)

Eenmaal de P.A.T.S. bekomen, dient de principiële instemming in praktijk te worden omgezet en dit met het oog op het bekomen van de goedkeuring van de Toekenning van de Subsidie (T.S.). Hoe? Meedelen aan de Administratie van de eerste fases van het project: Voorstel tot aanwijzing van de aannemer, ontwerp van verwervingsakte, enz. 3. Goedkeuren van het Principe (T.S.)

Eenmaal de subsidie goedgekeurd (T.S.), kunnen de bestelling worden geplaatst, de officiële documenten worden ondertekend, ….Ze worden aan de Administratie meegedeeld via een Betekening van de Opdracht (B.O.). Na ontvangst van deze betekening en van een volgens de voorschriften opgestelde schuldvordering (S.V.) wordt 20% van de subsidie uitbetaald. 4. Informeren over de bestelling (B.O.)& bekomen van een voorschot van 20% (S.V.)

Voor investeringen van meer dan € en waarvan de kostprijs van de uitgevoerde werken reeds 60% van de totale kostprijs bedraagt, kan de uitbetaling van een tussenschijf van 40% van de subsidie worden aangevraagd. Nuttig om weten!

Eenmaal de gesubsidieerde werken beëindigd, dient een Voorlopige Oplevering (V.O.) te worden voorzien om de conforme uitvoering van de werken die het voorwerp uitmaken van de subsidie na te gaan. De Administratie dient hiervan ten minste 15 dagen op voorhand te worden verwittigd, zoniet  5. Tonen van de realisatie (V.O.)

Binnen de 180 dagen volgend op de V.O. deelt de aanvrager aan de Administratie zijn EindAfrekening (E.A.) mee. Indien de aanvrager en de aannemer het niet eens zijn, kan een voorlopige eindafrekening E.A. worden opgesteld. Het saldo van de subsidie wordt uitbetaald op basis van de E.A. Het dossier wordt hierdoor afgesloten. 6. Eindafrekening (E.A.)

Samengevat,  Plannen van zijn investering over 3 jaar via een D.I.P.  Aanvraag van de principiële instemming met de subsidie (P.A.T.S.) na het bekomen van alle gewestelijke vergunningen.  Het starten kan pas gebeuren na het bekomen van de P.A.T.S.  Aanvraag van de goedkeuring van de subsidie (T.S.)  de opdracht kan worden toegewezen.  Informeren dat de werken werden besteld via het versturen van de betekening (B.O.) en indien men 20% voorschot wenst, voegt men een schuldvordering toe (S.V.)  Uitnodigen van de Administratie bij de voorlopige oplevering (V.O.) om het einde van de werken te tonen (verplicht!).  Opstellen van zijn eindafrekening (E.A.) met alle gevraagde verantwoordingsstukken. En men respecteert de opgelegde termijnen!!!

DRIEJARIGE PERIODE D.I.P. (30 dagen om te analyseren) P.A.T.S. (50 dagen om te antwoorden) (eventueel 100 dagen T.S. (50 dagen om te antwoorden) B.O. (180 dagen om 20% uit te betalen) V.O. (de Administratie 15 dagen ervoor inlichten) E.A. (180 dagen voor uitbetaling) 1X verlengbaar op voorafgaandelijke aanvraag 1X verlengbaar op voorafgaandelijke aanvraag GEEN AFWIJKING MOGELIJK

Geen paniek. Deze voorstelling evenals check-lists zullen op een USB-sleutel als geheugensteun worden uitgedeeld tijdens de individuele contacten met de dossierbeheerders. Het noorden kwijt?

Het team •Annick Vandecappelle (verantwoordelijke van de Administratieve Eenheid), •Marc Libotte (budgetbeheer), •Françoise Beirens, Thierry Henry, Olivier Khassime et Yvan Malikian (ingenieurs), •Cynthia Callewaert, Christine Frere et Charles Huon (secretariaat), … staat tot uw dienst bij eventuele vragen.

Vragen ? Reacties ?

Merci Bedankt