Van traditionele toezichthouder naar moderne handhavingsorganisatie prof. dr. Gerrit van der Wal Inspecteur-generaal voor de Gezondheidszorg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
Medisch beroepsgeheim onder druk: trend of toeval?
Antibioticaresistentie in de veehouderij
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
De rekenkamer van Venlo
Veranderingen in rol Familieraden
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Exploderende Zorguitgaven Presentatie Anne Mulder 16 september 2011.
Herbert Schilthuis IGZ
Onbedoeld onduidelijk
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
De AID, PD en VWA bouwen aan één nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit
TOEZICHT BVE IN 2009 Conferentie Btg HTVF 15 april 2009.
Stand van zaken voorschrijfbevoegdheid Drs. Th. W
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Meerwaarde van Kennis in Beleid
Collectieve Preventie
Preventie effectiever maken
Patientveiligheid: juridische aspecten
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Integrale zorg voor chronisch zieken – waar staan we?
Domotica beleid en inzet VWS
De rol van IGZ in het patiëntveiligheidsprogramma GGZ
Integraal risicomanagement
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Systeemgericht toezicht “In a nutshell”
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
11 Overlegvergadering Een kijk op de toekomst Katleen De Wilde (deskundige/inspecteur FANC)
Gezondheidsbeleid in België: uitdagingen voor de toekomst
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
De toekomst van ons vak Pieter Rodenburg.
Transitie langdurige zorg
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Een gezonder Nederland VTV-2014
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Zeggenschap voor zorgvragers
Van opvang naar ontwikkeling Almere 12 nov. ‘14 Lex Staal.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Innovaties opschalen, het kan Op dit moment > 3 miljoen apps beschikbaar, waarvan 5% in categorieën Health en Medical Bron:
tdfdsfd De rol van Actal voor gemeenten Woensdag 28 januari 2015
Veilig drinken op leeftijd Screening en behandeling van alcoholproblematiek bij ouderen in de huisartsenpraktijk Anneke Risselada, Marloes Kleinjan 12.
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’
Toezicht door de Nederlandse Zorgautoriteit Loes de Maat Goed Bestuur: een zorg? Loes de Maat, directeur Toezicht & Handhaving, NZa.
Wettelijk kader Kwaliteitswet zorginstellingen
1 “Innovatieplaats Cure” Experimenteer met minder regels.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Minder last, meer effect Zes principes van goed toezicht Presentatie Kaderstellende Visie op Toezicht
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
Toezicht: vangnet of dwangbuis ? Jan Dirk Steenbergen Hoofdinspecteur
Brancheaanpak DCMR Met inzicht meer effect Marinus Jordaan.
Gezond Vertrouwen Ronnie van Diemen. Gezond vertrouwen Arts en organisatie, 10 juni
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
DE OVERHEID & GOED WERK.
De zorg verandert, het toezicht verandert mee
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
De IGJ: audits met impact
Extramurale cliënten en hun privacy
Kwaliteitszorg les 3.
Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Wouter Dronkers (DG Migratie) Michael Kowalski (Inspectie J&V)
Transcript van de presentatie:

Van traditionele toezichthouder naar moderne handhavingsorganisatie prof. dr. Gerrit van der Wal Inspecteur-generaal voor de Gezondheidszorg

Opbouw presentatie Missie en positie Doelen Dilemma’s Handhavingskader Effecten

Missie Bevordert de volksgezondheid door effectieve handhaving kwaliteit van zorg, preventie en medische producten. Adviseert de bewindspersonen. Gebruikt bij zorgaanbieders advies, stimulans, drang en dwang. Onderzoekt en oordeelt onpartijdig, deskundig, zorgvuldig en onafhankelijk van politieke kleur of heersend zorgstelsel. Wij geven gevraagd en ongevraagd adviezen aan de minister van Volksgezondheid. We signaleren discrepanties tussen het beleid, de praktijk van de gezondheidszorg en de noden en verwachtingen van de burger. Wij trekken aan de bel als het beleid tekortschiet. De inspectie fungeert als angel en antenne. We oordelen onafhankelijk; dat wil zeggen onafhankelijk van departementaal beleid, van belangen van uitvoerders van de zorg, van de producenten van medische producten (zoals medicijnen en medische hulpmiddelen), en van verzekeraars. Verantwoorde zorg heeft twee betekenissen: Het is in de eerste plaats zorg die verantwoord is voor wat betreft het niveau van kwaliteit. In de tweede plaats moeten zorgaanbieders verantwoording afleggen aan patiënten of cliënten, aan het bevoegd gezag en aan de samenleving.

Voor gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde zorg Motto Voor gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde zorg Het motto van de inspectie is dan ook: Voor gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde zorg. Iedere burger moet erop kunnen vertrouwen dat de zorg die hij krijgt goed is en dat hij bij een zorgaanbieder in veilige handen is. NB: Kan je uitleggen waarom vertrouwen nu juist zo’n sleutelbegrip is? Als je hierin slaagt, dan gaat het motto denk ik meer leven voor de mensen. Het is de taak van de inspectie om ervoor te zorgen dat mensen dat vertrouwen met recht kunnen hebben. De inspectie doet dat door toezicht te houden op zorgaanbieders en eventuele misstanden op te sporen. Een eervolle taak, van groot maatschappelijk belang. Ik ben er trots op dat ik de uitvoering van deze taak mag aanvoeren!

De IGZ: feiten en cijfers Relatief kleine inspectiedienst (zo’n 350 fte, waarvan ongeveer 110 inspecteurs) Een greep uit ons brede toezichtveld: huisarts, ziekenhuis, apotheker, GGZ, thuiszorg, privékliniek, fabrikant geneesmiddelen en medische technologie, gehandicapteninstelling, GGD, verpleeghuis 800.000 beroepsbeoefenaren, 3000 instellingen, 60.000 adressen IGZ handhaaft 25 wetten Kosten 2 euro per burger per jaar

Positie inspectie

Verantwoordelijkheidsverdeling beleid – uitvoering - toezicht Overheid ontwikkelt beleid, is kaderstellend Zorgaanbieder levert verantwoorde zorg IGZ toets aan wet- en regelgeving en beroepsnormen, oordeelt en adviseert beleid en verplicht zorgaanbieder tot verbetering Rollen zijn gescheiden, maar complementair

Positie van de inspectie Druk vanuit: - zorgontvanger - maatschappij - zorgaanbieder IGZ koers obv patiënt-/cliëntbelang (soms op langere termijn) Van de minister, voor de patiënt/cliënt, via de zorgaanbieder Adviseren, stimuleren, corrigeren of ingrijpen (strafrecht, bestuursrecht, tuchtrecht)

Vier inspectieprioriteiten (MJB 2008-2011) Kwaliteit van zorg (met name patiëntveiligheid) bevorderen Preventie effectiever maken Transparantie van geleverde kwaliteit van zorg vergroten Meer en gerichter aandacht besteden aan kwetsbare groepen

Transitie naar moderne handhavingsorganisatie Gerichter reactief en meer proactief optreden Stimuleren naar de beste gerealiseerde kwaliteit Naast stimuleren/initiëren, ook regisseren Van ‘silent service’ naar ‘public service’ Niet alleen objectgericht inspecteren, maar ook aandoeningsgericht

Rollen inspectie Niet vrijblijvende adviseur van veld op grond van expertise Stimulator van goede kwaliteit van zorg Onafhankelijk toetser van naleving van wet- en regelgeving en veldnormen Opspoorder van wetsovertredingen Maatregelennemer als zorgaanbieders hun verantwoordelijkheid niet waarmaken. Treedt soms op als kwaliteitspolitie

Verwachtingen en mogelijkheden Risico’s inherent aan de zorg De inspectie ziet niet alles, weet niet alles Bijdragen aan systematische risicovermindering in de zorg Opereren vanuit vertrouwen, tenzij vertrouwen wordt beschaamd ‘Zacht’ als het kan, ‘hard’ als het moet

Drie onrustbarende vragen Waarom waren we er niet? Waarom zagen we het niet? (we waren er wel) Waarom hebben we niet voldoende gedaan? (we zagen het wel)

Transparantieparadox Verbeterprojecten, indicatoren, ranglijsten: Grote variatie zichtbaar: het is niet overal goed… Roep om meer informatie  steeds minder vertrouwen Gevolgen: Zorg is niet overal even goed  patiënt wil weten en kunnen kiezen Reputatieprikkel, private initiatieven Variatiebreedte neemt af, vertrouwen herstelt Patiënt wil het niet meer weten  gerechtvaardigd vertrouwen

Dilemma’s capaciteit – risico’s - verantwoordelijkheid Wanneer melding (die tot IGZ-actie moet leiden)? Zelf of laten onderzoeken? Vertrouwen of verifiëren? Reactief (incidententoezicht) of proactief (gefaseerd toezicht en thematisch toezicht)? Welk thema/welke sector wel/niet – meer/minder? Wat wanneer en hoe openbaar? Wanneer welk handhavingsmiddel?

minister, parlement, pers Vertrouwen (scrisis?) vertrouwen verificatie IGZ Private partijen: zorgaanbieders branches Publieke partijen: minister, parlement, pers

Vertrouwen Verificatie Vertrouwen  Goed vertrouwen Kennis  Blind vertrouwen Verificatie Kennis Deskundigheid Indicatoren Resultaten van toezicht IGZ

transparant & voorspelbaar Handhavingskader transparant & voorspelbaar

Keuze van de inspectie: grootste risico’s eerst De IGZ is relatief klein Risicogestuurd toezicht Ingrijpen op basis van risico voor veiligheid patiënt/cliënt

Handhaving De inspectie onderscheidt vier soorten van handhaving: Incidententoezicht (IT - toezicht op basis van meldingen en signalen; veelal casusgericht toezicht) Thematisch toezicht (TT - toezicht op bepaald onderwerp in instellingen of bij beroepsbeoefenaren) Gefaseerd toezicht (GT – toezicht op basis van brede informatieverzameling aan de hand van kwaliteitsindicatoren en analyse daarvan op risico’s) Opsporing van strafbare feiten

Handhavings- cyclus

Selectietrechter IGZ-selectie Risicovol Inspecteerbaar Belangrijk IGZ meest gerede instantie Handhaafbaar IGZ-selectie (plus, voor zover niet al inbegrepen, alles wat in detail wettelijk verplicht is)

Gefaseerd toezicht

Maatregelen

Voorbeelden Signalering psychosociale problemen bij kinderen door JGZ: Stimuleren, daarna corrigerende maatregelen en vervolgens bestuursrechtelijke maatregelen Minimaal aantal operaties Corrigerende maatregelen en daarna bestuursrechtelijke maatregelen Normen verantwoorde zorg verpleeghuizen Eerst stimuleren/adviseren, nu corrigeren en mogelijk in de toekomst bestuursrechtelijke maatregelen Bereikbaarheid huisartsen Bestuursrechtelijke maatregelen Hartchirurgie Radboud Zware bestuursrechtelijke maatregel

Effectketen Beleid VWS Input Through- put Output Outcome Final outcome inspectie onder toezicht staande (volks)gezondheid Beroepsorganisaties Koepels

Effecten toezicht IGZ Methodologische uitdagingen Evaluatieprogramma ‘toezicht op de volksgezondheid, de gezondheidszorg en medische producten’

Effecten IJsselmeerziekenhuizen Radboud ziekenhuis OCR Maria Magdalena Etc.

Kortom De Inspectie voor de Gezondheidszorg werkt… onafhankelijk transparant professioneel selectief slagvaardig effectief ….aan gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde zorg