SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Advertisements

basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Transitie Jeugdzorg.
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Wat is het CJG? Het Centrum voor Jeugd en Gezin is een samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties, gericht op kinderen, jeugd en hun ouders,
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Bijeenkomst raden decentralisaties – Werken naar Vermogen De Pauw, Wassenaar Woensdag 21 maart 2012 Geert Schipaanboord
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
MBO passend onderwijs
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
juni Transitie jeugdzorg
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Verbinden van zorg en onderwijs
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Transitie en ondernemen Zorg voor de Jeugd in overdracht
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Overleg directeuren / IB Dinsdag 2 december 2014, Putten
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Centrum voor Jeugd en Gezin
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Trojka Een nieuwe manier van indiceren. DE GESCHIEDENIS De Trojka is ontstaan in het kader van passend onderwijs en de ontwikkeling Centrum Jeugd en gezin.
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
Presentatie onderdeel CJG Route 1 Kind – 1 Gezin – 1 Plan Rendement
Huisarts en jeugdarts bij transitie Jeugdzorg Okt Riet Haasnoot.
Passende zorg zo dichtbij en snel als mogelijk
“Deurbroez´n” Decentraliseren vanuit gemeentelijk perspectief´
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Kansen voor transformatie
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
ORGANISATIE VAN DE HULPVERLENING WEEK 6 presentaties.
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
30 mei 2016 Transitie jeugdzorg, sturing gemeente, bijdrage GGD Paul vd velpen Directeur GGD Amsterdam.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Doorkijk transitie jeugdzorg 9 april 2013 Dennis Gerits.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Integraal sociaal werk
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Presentatie project POH-Jeugd Leeuwarden, Juni 2017.
Centrum voor Jeugd en Gezin Midden-Limburg
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Transcript van de presentatie:

SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam? Deze neerzetten bij binnenkomst Arno Hogendoorn Coördinerend beleidsmedewerker CJG Studieochtend RIBA 23/01

Waar gaan we het over hebben? Opfrisser decentralisatie jeugdzorg, (POWUWW) Huidige rol van SMW-ers op de basisscholen Verwachtingen van de rol van het SMW in de scholen binnen de kaders Passend Onderwijs & gedecentraliseerde jeugdzorg Welke vragen en verwachtingen heeft u? Studieochtend RIBA 23/01

Waar ging het ook alweer over? Het stelsel zorg voor jeugd werkt niet goed Een toename van gespecialiseerde, complexe zorg 1 op de 10-12 kinderen in jeugdzorg, speciaal onderwijs of wajong Een versnipperde aanpak en veel regeldruk en bureaucratie Studieochtend RIBA 23/01

De beweging naar voren Meer focus op waar de inzet van specialistische zorg begint en eindigt. Jeugdige en ouders zelf verantwoordelijk Aanvullend hulp en ondersteuning in eigen omgeving (1 gezin 1 plan/HIA) Waar dat niet kan – effectief tijdelijk elders Studieochtend RIBA 23/01

Pilots jeugdzorg SRR & opzet SOT-Bolnes Stadsregio, gemeenten, samenwerkingsverbanden en uitvoerende organisaties trekken samen op In zowel de pilots zorg om jeugd als het SOT speelt de SMW-er een belangrijke en meer generieke rol Niet alleen overdracht taken, ook ontwikkelen nieuw inhoudelijk fundament Tekst uit als jeugd en toekomst tellen Basis voor Drentse pilot jeugd 28 februari 2010 Kort laten zien. Niet op ingaan. Studieochtend RIBA 23/01

ROL van SMW nu signalering en preventie Schoolmaatschappelijk werk is een laagdrempelige voorziening, aanwezig op school, welke erop gericht is om problemen vroegtijdig te signaleren en aan te pakken. Zij vervult een brugfunctie tussen kind, ouders, school en (jeugd-)zorginstellingen en richt zich op het kind bij wie de ontwikkeling stagneert. De begeleiding richt zich op degenen die invloed hebben op die situatie. Enerzijds zijn dit de ouders en verzorgers, anderzijds zijn dat bijvoorbeeld leerkrachten en de (jeugd-)hulpverlening. Kerntaken van schoolmaatschappelijk werk zijn: signalering en preventie begeleiding van leerling en ouders ondersteuning aan leerkrachten verwijzen naar en coördineren van de hulpverlening Studieochtend RIBA 23/01

Door wie wordt schoolmaatschappelijk werk ingeschakeld? Wanneer de leerkracht problemen bij een kind uit zijn/haar groep signaleert informeert hij/zij in eerste instantie de ouders. Vervolgens kan op verschillende manieren de schoolmaatschappelijk werker worden ingeschakeld: Tijdens het gezondheidsonderzoek wordt door de jeugdarts/jeugdverpleegkundige verwezen naar de schoolmaatschappelijk werker. Studieochtend RIBA 23/01 2013

Doel van het schoolmaatschappelijk werk Verbeteren relatie: tussen kind en ouder tussen kind en school tussen ouder en school tussen kind en leerkracht Studieochtend RIBA 23/01 2013

Wat doet de schoolmaatschappelijk werker? De schoolmaatschappelijk werker begeleidt ouders/verzorgers en kinderen wanneer er sprake is van: gedragsproblemen opvoedingsproblemen gezinsproblemen conflictbemiddeling De schoolmaatschappelijk werker nodigt ouders/verzorgers uit op de school of gaat op huisbezoek. Als tijdens de gesprekken blijkt dat er andere hulpverlening noodzakelijk/gewenst is adviseert en/of ‘verwijst’ de schoolmaatschappelijk werker de ouders/verzorgers Studieochtend RIBA 23/01 2013

Allemaal de wijk in, ook de SMW-er? Passend Onderwijs GGZ / Ribw Participatiewet Begleiding AWBZ Jeugdzorg Studieochtend RIBA 23/01

Wat vragen de gemeenten van de zorgaanbieders? Gaat u effectief samenwerken rond het kind & gezin met brede, systemische blik ( 3D)? Doet u wat nodig is op basis van toegevoegde waarde? Werkt u vindplaatsgericht, veiligheid voorop? Kunnen jullie met ons onderzoeken wat het profiel is van de generalist? Zijn jullie bereid om met ons te leren en ontdekken? Door samen doen! Wat vraagt het onderwijs? Handelingsverlegenheid professional helpen verminderen mn in lastige situaties betrokkenheid, signs of wellbeing Eigen kracht professional Plaatje legoblokje Studieochtend RIBA 23/01