Naar een doelmatig onderwijsachterstandenbeleid 12 januari 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Excellente dienstverlening: maatwerk bij complexe problematiek
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Lea-conferentie 12 januari 2010
Opbrengstgericht werken
Krimpen met perspectief
Het leerkansenprofiel in Den Haag
Kwetsbare Burgers en solidariteit
§ 5.2 Door Bart, Noah, Pieter, Judith, Margriet & Colette.
Onderwijsachterstandenbeleid succesvol?
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Vroegschoolse educatie : wordt vervolgd?
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Landelijke LEA-conferentie
De Regionale Educatieve Agenda
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Onderwijstijdverlenging
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Van spreidingsbeleid naar een lokaal integraal onderwijsbeleid Herman van Burk beleidsambtenaar gemeente Tiel.
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Netwerk Effectieve Jeugdzorg Amsterdam
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
De actualiteit te lijf Yvonne van Amstel RCF Rotterdam Rijnmond Zuid Holland Zuid 3 juni 2009.
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Een wijkcentrum in en van de buurt Eindhoven, juni 2014 Aanpak gemeenten Ondersteuning Ondernemen in je wijk.
LEERLINGENDALING IN HET ONDERWIJS
Inclusieve Arbeidsmarkt NHN Aanpak Jeugdwerkloosheid AJW 2.0
Subsidiebeleid Barendrecht
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderwijsmonitor Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Realisatie Bouwplan Laren III Dinsdag 18 januari 2005 Witkamp
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Hoe ziet jouw droomschool eruit?
ALV - sessie Financiën November
Denken in het wraparound care model Jo Hermanns Universiteit van Amsterdam Kohnstamm leerstoel UvA Hogeschool Utrecht H&S Consult 1.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden)
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Implementatie VGV binnen gemeente Den Haag Erica Vlagsma Jeannette Jansen.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Overheveling AWBZ naar Wmo en de rol voor HR
Multidisciplinaire samenwerking GGD en GHOR
Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Innovaties VVE/OAB, zoals Innovatiecentra VVE en SterkVVE
Preventie en aanpak van ouderenmishandeling
Kenniskring Noord 5 juni 2018, Hoogeveen Petra van der Kwast
Kenniskringen GOAB regio Veluwe / Flevoland
Kenniskring GOAB regio noord
Transcript van de presentatie:

Naar een doelmatig onderwijsachterstandenbeleid 12 januari 2010

Pannelleden - Guuske Ledoux, SCO-Kohnstamm Instituut, UVA, senior onderzoeker - Joke ten Berge, senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid gemeente Den Haag - Wim Meijnen, emeritus hoogleraar onder- wijskunde, SCO-Kohnstamm, UVA - Jan Rupp, ASSR, UVA - Pieter Appelhof, Oberon - Caroline Verhoeff, directie OBS Overvecht - Jo Kloprogge, adviseur Sardes - Ton Klein, Oberon

Stelling 1 Na de overheveling van oab-gelden van gemeenten naar schoolbesturen is het voor gemeenten onmogelijk onderwijsachterstanden- beleid doelgericht te regisseren. Toelichting SCO constateert dat sinds de overheveling van oab-gelden van gemeenten naar school-besturen het onderwijsachterstandenbeleid versnipperd is.

Stelling 2 De effectiviteit van het onderwijsachterstanden- beleid wordt bevorderd indien het expliciet is gericht op onderwijsachterstandleerlingen die aantoonbaar onderpresteren (discrepantie IQ en leerprestaties). Toelichting Het onderwijsachterstandenbeleid is er altijd uitgegaan van onderwijsachterstanden als gevolg van sociaal-culturele achter- stand bij de gehele doelgroep. Het doel is alle leerlingen aan een startkwalificatie te helpen. Er is veel twijfel over de haalbaarheid. Op het ogenblik is er meer aandacht voor leerlingen die aantoon- baar onderpresteren.

Stelling 3 Het is tijd voor een landelijke externe evaluatie van het huidige onderwijsachterstandenbeleid waarbij tevens wordt nagegaan welke aanpak tot succes leidt en bij welke categorieën van leerlingen. Toelichting De Onderwijscommissie van de TK constateert dat er weinig zicht is op de inzet en verantwoording van het gevoerde onderwijsachter- standenbeleid terwijl daar 700 miljoen per jaar aan wordt besteed.