Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op het Jac P. Thijsse College te Castricum contact: remco_troost@hotmail.com +31-(0)6 47 116 115
Het gedrag waar je je op richt groeit & Niet-niet
M.a.w. Waar ligt jouw focus?
Leren en presteren is stemmingsafhankelijk
Mogen, kunnen, willen, zullen En Nog niet zo makkelijk Hoe woorden die stemmingen bepalen Moeten Maar Moeilijk Waarom Mogen, kunnen, willen, zullen En Nog niet zo makkelijk Hoe
Complimenten: Tonen aandacht Bouwen een coöperatieve werkrelatie Verstevigen zelfbeeld en zelfvertrouwen van lln Helpen kijken naar oplossingen Creëren sfeer van vertrouwen en samenwerking Belangrijkste: bieden de lln de stimulans om meer te doen van wat werkt.
Complimenten, hoe en wat? Oprecht Tijdens of net na goed gedrag. Indirecte complimenten (= reflecteren) Slecht gedrag negeren en de buurman/vrouw complimenteren Bij het begin van de les de lln die voldoen aan jouw eisen complimenteren 1 op 5 (1 berisping t.o.v. 5 complimenten)
Schaalvragen en verantwoordelijkheid Op een schaal van 1 tot 10 geef jezelf eens een cijfer voor.. -motivatie -concentratie -observatie schalen bijv 1 is chaos en 10 is orde of 1 is vriendschap en 10 is vechtlust De schaalvragen kun je ook in stilte laten beantwoorden. De schaalvragen kun je ook in stilte door een hele klas laten beantwoorden als reflectiemiddel.
Solution focused accountability schooling werken aan oplossingen rekenschap kunnen afleggen leerling werkt aan toekomst verantwoordelijkheid leren docent als oplossingsbouwer
Solution focused accountability schooling - Sleutelwoorden: -Acceptatie -Waardering -Structuur ( duidelijkheid, consistente regels en handhaving) Leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen (met de docent als eindverantwoordelijke) Benoemen van positieve vooruitgang en hierop voortbouwen door de leerling via positieve ervaringen zelfvertrouwen te geven. Bron: Garza Independence High School in Austin, Texas, VS