Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Differentiatie in de klas
Onze kernwaarden.
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Wat is huiswerk? Wordt opgegeven of ingeleid op school, begint vaak op school, maar wordt thuis (af)gemaakt en thuis geleerd en vormt de ‘ingang’ tot de.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
John Vaupell Justin van der Steen
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
De kaart is niet het landschap
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Portfolio
Penta college CSG Hoogvliet mavo Klas 4. Programma Okt. Voorlichting MBO leerlingen –Programma van dit jaar wat betreft studiekeuze. Nov.Persoonlijk gesprek.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Lerares Textiel in het Praktijkonderwijs en textielkunstenares
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Betrokkenheid op de werkvloer
DIGITALE COLLAGE ESTHER
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Communicatie met ouders
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Niet differentiëren maar socialiseren
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Workshop klassenmanagement
Onze doelen en visie in beeld
OGW op de Firtel.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
VERSTERK WAT WERKT.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Je sectorwerkstuk presenteren
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Door Ricardo. Uitleg Deze presentatie gaat over het bouwen van een brug. Het vereist de volgende eisen: 1 Goed teamwerk 2 Een stille hand 3 Een goede.
ER. ER Vitale Actieve Houding Verschil voelen en ervaren tussen een actieve en inactieve houding Zelfvertrouwen en uitstraling – Van jezelf – Van je.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Handvatten voor coaching
Doelen bijeenkomst Wat is van belang bij oplossingsgericht reflecteren en analyseren Rol IB-er Kennismaken met werkvormen die lkr aanzetten tot analyse.
Stimuleren van ondernemend gedrag
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Rouw binnen de school Welke taak ligt bij jou?.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Themabijeenkomst 14 november 2016
Duurzame inzetbaarheid
Rouw binnen de school Welke taak ligt bij jou?.
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
Omgaan met verschillen
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op het Jac P. Thijsse College te Castricum contact: remco_troost@hotmail.com +31-(0)6 47 116 115

Het gedrag waar je je op richt groeit & Niet-niet

M.a.w. Waar ligt jouw focus?

Leren en presteren is stemmingsafhankelijk

Mogen, kunnen, willen, zullen En Nog niet zo makkelijk Hoe woorden die stemmingen bepalen  Moeten Maar Moeilijk Waarom  Mogen, kunnen, willen, zullen En Nog niet zo makkelijk Hoe

Complimenten: Tonen aandacht Bouwen een coöperatieve werkrelatie Verstevigen zelfbeeld en zelfvertrouwen van lln Helpen kijken naar oplossingen Creëren sfeer van vertrouwen en samenwerking Belangrijkste: bieden de lln de stimulans om meer te doen van wat werkt.

Complimenten, hoe en wat? Oprecht Tijdens of net na goed gedrag. Indirecte complimenten (= reflecteren) Slecht gedrag negeren en de buurman/vrouw complimenteren Bij het begin van de les de lln die voldoen aan jouw eisen complimenteren 1 op 5 (1 berisping t.o.v. 5 complimenten)

Schaalvragen en verantwoordelijkheid Op een schaal van 1 tot 10 geef jezelf eens een cijfer voor.. -motivatie -concentratie -observatie schalen bijv 1 is chaos en 10 is orde of 1 is vriendschap en 10 is vechtlust De schaalvragen kun je ook in stilte laten beantwoorden. De schaalvragen kun je ook in stilte door een hele klas laten beantwoorden als reflectiemiddel.

Solution focused accountability schooling werken aan oplossingen rekenschap kunnen afleggen leerling werkt aan toekomst verantwoordelijkheid leren docent als oplossingsbouwer

Solution focused accountability schooling - Sleutelwoorden: -Acceptatie -Waardering -Structuur ( duidelijkheid, consistente regels en handhaving) Leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen (met de docent als eindverantwoordelijke) Benoemen van positieve vooruitgang en hierop voortbouwen door de leerling via positieve ervaringen zelfvertrouwen te geven. Bron: Garza Independence High School in Austin, Texas, VS