Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

Met dyslexie naar het ASO? Yes you can!
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
Het digitaal schoolbord
Mag ik u voorstellen ....
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Taal en rekenen in beweging!
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
CBE: Centra voor Basiseducatie
Evaluatie van de PBD in het volwassenenonderwijs, Vocvo en hun samenwerking Prof. dr. Peter Van Petegem Prof. dr. Jan Vanhoof Prof. dr. Sarah Gielen (K.U.L.)
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Leer kracht Workshop over competenties van
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Experten in de derde graad Proefproject
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Het zorgcontinuüm.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Gepersonaliseerd leren

Zelfevaluatie GOK.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.

Project ‘gratis dyslexiesoftware’

Aandacht voor dyslexie in het onderwijsveld Scholen nemen extra maatregelen voor leerlingen met dyslexie Functioneel inzetten van dyslexiesoftware  leerkansen verhogen Dyslexiesoftware implementeren in kwaliteitsvol zorgbeleid van de school Brochure: “Dyslexiesoftware! En nu?” http://www.ond.vlaanderen.be/publicaties/eDocs/pdf/445.pdf

Aandacht voor dyslexie in het onderwijsveld Brochure: “Dyslexiesoftware! En nu?” http://www.ond.vlaanderen.be/publicaties/eDocs/pdf/445.pdf

Modaliteiten van het project Vlaamse Regering voorziet jaarlijks subsidies School kan gratis softwarepakket naar keuze aanvragen (Schooldirect) Aantal pakketten beperkt  inhoudelijke kwalitatieve toetsing van de aanvragen Evenwichtige verdeling over de netten Uitgevoerd door SNPB: bekendmaking, beoordeling van de aanvragen, verdeling van de pakketten, onderzoek naar implementatie, marktverkenning, …

Verantwoording voor het gebruik van dyslexiesoftware

Juridisch kader VN-verdrag van 13 december 2006: de rechten van personen met een handicap (= sociale drempel) Recht op inclusief onderwijs Recht op redelijke aanpassingen Decreet van 10 juli 2008: kader voor het Vlaamse gelijkekansen- en gelijkebehandelings-beleid Recht op redelijke aanpassingen

Visie van de overheid en onderwijsinspectie Opdracht school: met onderwijs  leerlingen bereiken de beoogde resultaten optimaal Opdracht school: streven om onderwijsdoelstellingen zo maximaal mogelijk te realiseren ; ook indien STICORDI Oordeel behalen ET/doelen = Autonomie van delibererende klassenraad Onderzoek inspectie: ondersteunt de leerbegeleiding het leren van leerling (met extra zorgbehoeften)?

Gelijkheidsbeginsel en evaluatie Toestaan van ICT-hulpmiddelen is niet in strijd met het principe van gelijke behandeling Een verschillende behandeling is een gerechtvaardigd onderscheid Het weigeren van redelijke aanpassingen wordt beschouwd als indirecte discriminatie Compenserende maatregelen ook toegestaan bij (eind)toetsen

Context ICT: eindtermen ICT De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier. kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT- ondersteunde leeromgeving. kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven. kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren. kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen. kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

Context Zorg: actualisatie Dringende beleidsmaatregelen voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften (o.v.b.) betere diagnostiek decretaal verankeren STICORDI-maatregelen decretale verankering van handelingsgericht werken competentieontwikkeling: door o.m. te werken met PRODIA-protocollen

Onderzoek naar de effecten van het project ‘gratis dyslexiesoftware’

Methodologie: doel Het in kaart brengen van de implementatie van de dyslexiesoftware op schoolniveau Het in kaart brengen van de concrete aanwending van de softwarepakketten op klasniveau Het in kaart brengen van vormingsbehoeften en de bereidheid tot expertisedeling

Resultaten schoolniveau: beleid

Resultaten klasniveau: inzetbaarheid

Resultaten klasniveau: positieve effecten Functionele geletterdheid: 97% Socio-emotioneel welbevinden: 97% Zelfredzaamheid: 97% Algemene cognitieve vaardigheden: 76%

Resultaten vormingsbehoeften: noden

Resultaten vormingsbehoeften: inhoud

Aanbevelingen: niveau leerling Duidelijk communiceren met de leerling over de ‘spelregels’ m.b.t. het verkrijgen van dyslexiesoftware De leerling ADIBoeken in combinatie met dyslexiesoftware laten gebruiken De USB-stick van de school voor de leerling ook thuis ter beschikking stellen De leerling niet alleen opleiden om met de dyslexiesoftware aan de slag te gaan, maar vooraf ook trainen op het vlak van de ICT-basiscompetenties De (oudere) leerlingen vertrouwd maken met de andere mogelijkheden van de dyslexiesoftwaresoftware: (markeren, samenvatten, mp3, …) en daar gebruik van laten maken indien nodig

Aanbevelingen: niveau klas Leerkrachten professionaliseren met betrekking tot het aanschaffen en gebruiken van ADIBoeken (Nieuwe) leerkrachten professionaliseren met betrekking tot alle mogelijkheden van dyslexiesoftware binnen het continuüm van maatregelen Leerkrachten stimuleren en didactisch deskundig maken zodat het gebruik van dyslexiesoftware geïntegreerd wordt in alle leeractiviteiten Leerkrachten stimuleren en deskundig maken zodat de dyslexiesoftware breed ingezet wordt bij onder meer anderstaligen, niet-geattesteerden, … Leerkrachten stimuleren en deskundig maken zodat ook eigen ontwikkeld lesmateriaal leesklaar gemaakt wordt en ter beschikking gesteld wordt van de leerlingen

Aanbevelingen: niveau school Het erkennen van de rol van de zorg en directeur m.b.t. het coördineren van het implementatietraject Het erkennen van de faciliterende rol van de ICT-coördinator voor wat betreft de technische ondersteuning (hardware en software) Het blijven opnemen van het dyslexiesoftwarebeleid binnen het (zorg)beleid Het blijven investeren in het creëren van een draagvlak bij het team voor dyslexiesoftware Ouderbetrokkenheid stimuleren en realiseren Aan kwaliteitsbewaking doen door o.m. effectenmeting Investeren in collegiale consultatie, spreekkansen voor ervaringsdeskundigen creëren en participeren in lerende netwerken