Leeromgevingen in het beroepsonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit.
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Elly de Bruijn Zaal 3 Tijdstip 11.00
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Schoolpartnerschappen in Europa
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
De “ leraar” als rolmodel
Valorisatie Leonie van Drooge | 1 13 December 2012.
LEERPARK DORDRECHT: nieuw concept voor leren, wonen en werken Urgenda 26 november 2009, Rein Meester Monic van Eerden.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
ICT en ontwerpprincipes bij competentiegericht opleiden
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Participatie en een Klantenraad
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Aan de slag met competenties beoordelen
Iedereen zet zich in Tegenprestatie of Maatschappelijke bijdrage.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Strategie 12 oktober2010.
Doelen Soorten vormgeving.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
moderniseren van het curriculum.
E-Depot Overijssel 2 oktober 2013.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
De nieuwe Professional Social Work De WMO werkplaats Implementatie
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Presentatie Executieve functies
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Doel en taak van de hulpverlening
“Help mij het zelf te doen”
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Van, voor én door het onderwijs.
Bijeenkomst September 2015
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Onderzoek naar Regionaal Comakership
Begeleiding bij Werkplekleren
xxxxxxxxxxxxxxx Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Het Shared Service Center (ssc) is een goede Hybride leeromgeving
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Samenlevingsschool / KC
24 uur van ZDV Apeldoorn, 22 maart 2018
Ontwerp van een leeromgeving op de grens van school en praktijk
Transcript van de presentatie:

Leeromgevingen in het beroepsonderwijs Martin van Gent Leeromgevingen in het beroepsonderwijs

Hybride leeromgevingen. Op basis van de ecbo publicatie: Hybride leeromgevingen. Het verweven van leer- en werkprocessen. December 2012 – Ilja Zitter en Aimée Hoeve M. van Gent - 05-04-2013

Leeromgevingen school en beroep samen in één leeromgeving. De hybride leeromgeving: school en beroep samen in één leeromgeving. M. van Gent - 05-04-2013

Leeromgevingen Twee dimensies en vier kwadranten M. van Gent - 05-04-2013

Leeromgevingen Bij de eerste dimensie staat aan de ene kant de metafoor ‘kennisacquisitie’, waarbij kennis wordt beschouwd als een product dat kan worden verworven, overgedragen en gedeeld met anderen. Aan de andere kant staat de metafoor ‘participatie’, waarbij leren wordt getypeerd als lid worden van een ‘community of practice’ (Sfard, 1998). De acquisitiezijde van deze dimensie sluit aan bij de theorieën uit cognitieve tradities en de participatiezijde sluit aan bij sociale-culturele tradities. M. van Gent - 05-04-2013

Leeromgevingen De tweede dimensie verloopt van geconstrueerd naar realistisch. Deze dimensie geeft aan hoe authentiek leertaken zijn. Geconstrueerde omgevingen worden getypeerd als weinig authentiek, het gaat om een reconstructie van de rijke werkelijkheid. Richting de realistische zijde van deze dimensie kunnen geconstrueerde omgevingen authentieker worden. Aan de rechterkant van de dimensie bevinden zich realistische omgevingen die een accurate afspiegeling zijn van de beroepscontext. In dergelijke omgevingen worden de lerenden ondergedompeld in echte problemen uit de werkelijke beroepspraktijk. Aan de rechterkant kunnen de lerenden actief zijn in bestaande, operationele beroepsomgevingen. M. van Gent - 05-04-2013

Leeromgevingen Het werkproces, bestaande uit onderling verbonden authentieke taken, vormt de ruggengraat van een hybride leeromgeving (Aalsma, 2011). Het leerproces weeft in en uit het werkproces. De ene keer gebeurt het leren tegelijkertijd met het uitvoeren van een authentieke taak (bijvoorbeeld leren door te doen of door het nadoen van meer ervaren collega’s in kwadrant 4). Andere keren vindt het leren plaats naast het werken (bijvoorbeeld het werk onderbreken voor een kort theoretisch intermezzo in kwadrant 1 of het onderbreken van het werk om gezamenlijk een probleem op te lossen in kwadrant 3). Leren kan ook verder van het werkproces af staan (bijvoorbeeld een frontale lessituatie in kwadrant 1 of een simulatie in kwadrant 2). M. van Gent - 05-04-2013

Leeromgevingen Uiteenrafelen van de inhoud van de leeromgeving door het onderkennen van vier perspectieven: Actorperspectief: de rollen die worden gespeeld door de actoren of participanten. Ruimtelijke perspectief: de fysieke en digitale ruimtes waarin de taken worden uitgevoerd. Instrumentele perspectief (artefacten): de zogenaamde ‘grensobjecten’ die instrumenteel zijn voor de realisatie van tussentijdse en eindresultaten van de taken. Tijdsperspectief: de relevante tijdsaspecten van de taken. M. van Gent - 05-04-2013

Leeromgevingen In het onderzoek dat momenteel door KPC wordt uitgevoerd met als hoofdvraag: Draagt de Duurzaamheidsfabriek bij tot aantrekkelijker en effectiever beroepsonderwijs?, wordt gekeken naar de plaats waar de vier perspectieven zich bevinden in het 2 dimensies en vier kwadranten model. Dit geeft een eerste basis om te bepalen in welke mate het onderwijs in de Duurzaamheidsfabriek hybride is. M. van Gent - 05-04-2013

Leeromgevingen Voorbeelden onderwijs in twee dimensies en vier kwadranten model. M. van Gent - 05-04-2013

Leeromgevingen De publicatie en deze PowerPoint worden door mij op Its gezet. Einde. M. van Gent - 05-04-2013