NOSMO Studiemiddag - Utrecht, 1 maart 2013 Dr. Marc J. Noom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Analyse van incidenten
NOSMO Studiemiddag over de Methodologie van Praktijkonderzoek
Janine van Manen, Helene Andrea, Roel Verheul
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Innoveren voor gezondheid
Auditen op succes waarderend auditen
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
ROM als interventie Omdat geen cliënt hetzelfde is
Stellingen •Er zijn veel uitdagingen op het gebied van de kwaliteit van ROM- data, om een zorgvuldige toepassing van ROM-data mogelijk te maken. De prioriteit.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
ROM: het mes snijdt aan 2 kanten. Dr
H4: Begrijpen van de markt
Routine Outcome Monitoring
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Welkom 1.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Samenvatting van het artikel: Alcoholisme: een chronische recidiverende ziekte? Orphée Bossuyt.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Kwaliteit is ook kwantiteit
Diseasemanagement in de praktijk
COMPETENTIEONTWIKKELING
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
AERIUS Nico-Dirk van Loo Ministerie van EL&I
Forensische (F)ACT Symposium Resocialisatie 18 april 2013
Psychotherapie bij persoonlijkheidsstoornissen: bewezen effectief?
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Ton Lenssen Fysiotherapeut/onderzoeker Afdeling fysiotherapie azM
Kernprocessen van de Act methodiek
Het werken met portfolio
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Cliënteninformatie: Wat kan ik met ROM?
Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!
Process Mining.
Metingen in de afvalwaterketen:
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Dr. Bernadette Willemse Programmahoofd Ouderen
Transcript van de presentatie:

Routine Outcome Monitoring: Achtergrond, ervaringen en nieuwe ontwikkelingen NOSMO Studiemiddag - Utrecht, 1 maart 2013 Dr. Marc J. Noom Hoofdonderzoeker Viersprong Institute for Studies on Personality Disorders (VISPD)

Meten is weten? NOSMO 2013

Wie ben ik? Ontwikkelingspsycholoog Viersprong Institute for Studies on Personality Disorders Efficacy en effectiveness studies Universiteit van Amsterdam, afdeling klinische psychologie Veranderingsprocessen in een behandelcontext Relatie met ROM: Hoofdonderzoeker geweest van het Leiden Institute for the Advancement and Integration of Routine Outcome Monitoring (LIAIROM) Lid van de werkgroep ROM van GGZ NL NOSMO 2013

Overzicht van de presentatie Achtergrond ROM Ervaringen met ROM Nieuwe ontwikkelingen in ROM NOSMO 2013

Achtergrond van ROM NOSMO 2013

Wat is ROM? Routine outcome monitoring heeft de volgende kenmerken: Er worden structureel en regelmatig gegevens verzameld: aan het begin, tijdens en aan het einde van de behandeling, en soms follow-up metingen na afloop (routine) De gegevens hebben betrekking op: de stoornis, de cliënt en de behandeling (outcome) Op basis van deze gegevens krijgt men een beeld van de resultaten van een behandeling (monitoring) NOSMO 2013

Welke doelen dient ROM? Ondersteunen van praktijk (microniveau: behandelaar-patiënt) Inzicht in individuele problematiek, risico- en beschermingsfactoren Inzicht in de voortgang van een individuele behandeling Ondersteunen van beleid/management (mesoniveau: afdeling) Inzicht in kenmerken van de eigen cliëntenpopulatie Inzicht in behandelresultaten van de groep Ondersteunen van onderzoek (macroniveau: instelling, regio/(inter)nationaal) Inzicht in oorzaken en achtergronden van stoornissen Inzicht in effectiviteit van behandelingen NOSMO 2013

ROM als bindmiddel tussen praktijk, management en onderzoek? Als de drie partijen zich baseren op dezelfde gegevens (zij het op verschillende niveaus van aggregatie), dan biedt ROM een platform om met elkaar in gesprek te gaan Gezamenlijk doel: Inzicht krijgen in de effecten van een behandeling NOSMO 2013

Wat zijn de voorwaarden voor een zorgvuldige toepassing van ROM? Het is belangrijk om te realiseren dat een zorgvuldige toepassing van ROM (in praktijk, management en onderzoek) afhankelijk is van de kwaliteit van de ROM-gegevens: Groot aantal cases (veel gegevens, weinig nonrespons) Zoveel mogelijk complete cases (weinig missings) Zo representatief mogelijk (geen selectieve uitval) Hoge interne validiteit (betrouwbare instrumenten) Hoge externe validiteit (instrumenten meten wat ze moeten meten) NOSMO 2013

Wat zijn de voorwaarden voor een zorgvuldige toepassing van ROM? DO: Als de ROM goed geborgd wordt in het primaire proces van de behandeling, dan profiteren alle partijen: Patiënt en behandelaar zijn gemotiveerd Daarmee een grotere kans op respons en betrouwbare data Daarvan profiteren ook het management en de onderzoeker DON’T: Het is niet verstandig de ROM te presenteren als vooral nodig voor benchmarking en onderzoek: Patiënt en behandelaar zijn niet gemotiveerd Daarmee een grotere kans op nonrespons en slechte data Daar heeft iedereen last van, ook de patiënt en de behandelaar NOSMO 2013

Ervaringen met ROM NOSMO 2013

Hoe ziet de ROM er uit binnen de Viersprong? Binnen de Viersprong loopt bij alle programma’s een ROM Afname: Regelmatige afname (elke 2-6 maanden) Instrumenten: Betrouwbare en gevalideerde instrumenten Zoveel mogelijk toe te passen zowel in de praktijk als voor onderzoek Keuze van instrumenten toegespitst op doelgroep en interventie NOSMO 2013

Hoe ziet de ROM er uit binnen de Viersprong? Inzet van de gegevens: Terugkoppeling naar de individuele patiënt / behandelaar voor een beoordeling van de voortgang Overzicht naar de teamleider / unitmanager van de behandelresultaten van een team / afdeling Aggregatie van alle gegevens ten behoeve van onderzoek naar effect van behandelingen en moderatoren van behandeleffecten NOSMO 2013

Hoe ziet de ROM er uit binnen de Viersprong? Aandachtspunten: Cliënten en clinici moeten goed getraind / voorbereid worden voor het “lezen” van de gegevens Respons bij aanvang is goed (ongeveer 80%), respons bij vervolg- en eindmetingen is zwak (40-60%) Probleem: hoe en wanneer wordt een behandeling afgesloten? Veel van de instrumenten zijn generieke instrumenten, terwijl voor het zorgvuldig in kaart brengen van behandelresultaten vooral specifieke instrumenten nodig zijn De metingen zijn vooral gericht op probleemkenmerken, en te weinig gericht op het in kaart brengen van wat er precies in de behandeling gebeurt (“black box”) NOSMO 2013

Nieuwe ontwikkelingen in ROM NOSMO 2013

Clinical Support Tools Systematisch verzamelde gegevens kunnen de clinicus informatie verschaffen en daarmee het beslissingsproces ondersteunen In een clinical support tool (CST) kunnen suggesties/voorspellingen gedaan worden op basis van kenmerken van de problematiek, de cliënt en de behandeling NOSMO 2013

Developmental Trajectories Door de beschikbaarheid van meerdere metingen is het mogelijk om veranderingsprocessen in kaart te brengen Zowel vanuit klinisch perspectief, als vanuit wetenschappelijk perspectief is het interessant om te kijken naar veranderingsprocessen in een klinische setting Daarbij is het vooral interessant om te kijken naar verschillende patronen, die cliënten kunnen laten zien NOSMO 2013

Developmental Trajectories NOSMO 2013

Stellingen NOSMO 2013

Stellingen Er zijn veel uitdagingen op het gebied van de kwaliteit van ROM-data, om een zorgvuldige toepassing van ROM-data mogelijk te maken. De prioriteit moet liggen bij het waarborgen van valide metingen in het primaire proces. Dan hebben vervolgens ook de manager en de onderzoeker daar profijt van. ROM moet in de komende jaren organisch groeien. Er zijn heel veel ROM-data nodig om op empirische basis antwoorden te kunnen geven op bovengenoemde uitdagingen. Benchmarking is pas zinvol, als clinici, management en onderzoekers voldoende vertrouwen hebben in de validiteit van ROM-metingen en in de wijze waarop verandering is gemeten. NOSMO 2013

De toekomst? NOSMO 2013

Bedankt voor uw aandacht! Vragen of opmerkingen: marc.noom@deviersprong.nl NOSMO 2013