De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

Kijk op praktijk zó moet het!.
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Rekenproblemen en Dyscalculie
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Ontwerpprojecten In de praktijk
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Onderwijskundig ontwerpen
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Gedrag in organisaties, 10e editie
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Competentiegericht leren vmbo
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Evaluatie Leerlijnen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Certificering van assetmanagement
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Toetsing en toetsontwikkeling
vakdidactiek pedagogiek
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Hoe leren professionals?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Gepersonaliseerd leren
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Toetsing Vakdidactiek 2.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
voor een samenleving met veerkracht
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !

Wat gaan we bespreken? Ontwikkelen van onderwijs vanuit een bepaalde visie Kan een taxonomie hierbij behulpzaam zijn De functies van een taxonomie bij het ontwikkelen van onderwijs Verschillende soorten taxonomieën De taxonomie van Romiszowski De toepassing binnen verschillende contexten Nuttig en noodzakelijk? Vragen

De taxonomie van Romiszowski Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, 17 april 2012

Ontwikkelen van onderwijs Onderwijsontwerp Context Doelgroep Niveau Competentie Visie Visie Competenties Beroep Visie

Wat is een taxonomie? de wetenschap van het indelen verwijst naar zowel de classificatie van dingen als naar de methode die aan de basis van deze classificatie ligt. Bijna alles kan taxonomisch worden ingedeeld: levende wezens, plantengemeenschappen, dingen, plaatsen, gebeurtenissen, enzovoort. Bron: Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Taxonomie

Wat is een taxonomie? Een hulpmiddel om gewenste leerresultaten de leerweg de leermethode de toetsing in kaart te brengen

Maar ook Een hulpmiddel om vast te stellen of onderwijs binnen een “gesloten” ontwerp juist is opgebouwd een juiste volgorde kent samenhangend is

En ook Een hulpmiddel om in open tot zeer open curriculumontwerpen het leerproces te kunnen monitoren de kwaliteit en het niveau van het geleerde vast te stellen

En ook Een hulpmiddel om gemaakte ontwerpkeuzes te kunnen legitimeren in coaching te gebruiken te diagnosticeren waar leerproblemen zijn hiaten in kennis of vaardigheden op te sporen lerenden te helpen zelf de regie voor hun leren in handen te geven

Een taxonomie

Romiszowski Kennis feitenkennis kennis van procedures begripsmatige kennis kennis van principes en strategieën Vaardigheden cognitieve vaardigheden reactieve vaardigheden interactieve vaardigheden psychomotorische vaardigheden

Romiszowski Twee vaardigheidsniveau`s 1. reproductief niveau Vier domeinen: cognitieve domein interactieve domein reactieve domein psychomotorische domein

De taxonomie van Romiszowski gevisualiseerd productief niveau reproductieve vaardigheden kennis van principes, strategieën begripsmatige kennis Stap voor stap naar een procedurele kennis feitenkennis opklimmende moeilijkheidsgraad, naar competentie

Romiszowski en competentie – en doelformulering toetsontwikkeling ontwikkeling van opdrachten, leertaken e.d. de beoordeling van deze drie elementen in een bestaand curriculum / ontwerp op deelniveau

De toepassing

Gebruik van actiewerkwoorden Wat? Wanneer? Waarom?

Veel voorkomende fouten Competenties, doelen, prestatie-indicatoren worden niet goed geformuleerd Competenties, doelen, prestatie-indicatoren worden niet onderscheiden Er is geen systematische uitgewerkte en aantoonbare samenhang tussen competenties, doelen, prestatie-indicatoren

Modulewijzers worden door individuele docenten ontwikkeld waarbij niet op samenhang wordt gelet Een goed fundament voor ontwikkeling (de opleidingsblauwdruk), ontbreekt vaak

Hierdoor bestaat de kans dat leeractiviteiten toetsen niet op niveau zijn

De open ontwerpen Ontwerpen die ruimte bieden voor Zelfsturing (of bevordering hiervan) Waar de uitwerking niet volgens blauwdrukken tot stand komt Waarin lerenden leerfuncties overnemen?

Titel Tekst xxxx Xxxxx xxxxxx Sterk veranderend Veranderende werkwijzen Complexiteit neemt toe Competenties minder houdbaar Voorbereidend op eisen, kenmerken innovatieve beroepspraktijk Creëert snel, flexibel condities Is anticiperend Context is spiegel van innovatieve Andere competenties Behoefte aan snelle kennisontwikkeling en beschikbaarheid hiervan Titel Tekst xxxx Xxxxx xxxxxx Innovatieve beroepspraktijk Kennisontwikkeling: snel andere opvattingen ander proces Kennissamenleving Professionalisering Leeromgeving

Is dit combineerbaar met Romiszowski?

Afsluiting Vragen Overwegingen Mitsen & maren