De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Wat gaan we bespreken? Ontwikkelen van onderwijs vanuit een bepaalde visie Kan een taxonomie hierbij behulpzaam zijn De functies van een taxonomie bij het ontwikkelen van onderwijs Verschillende soorten taxonomieën De taxonomie van Romiszowski De toepassing binnen verschillende contexten Nuttig en noodzakelijk? Vragen
De taxonomie van Romiszowski Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, 17 april 2012
Ontwikkelen van onderwijs Onderwijsontwerp Context Doelgroep Niveau Competentie Visie Visie Competenties Beroep Visie
Wat is een taxonomie? de wetenschap van het indelen verwijst naar zowel de classificatie van dingen als naar de methode die aan de basis van deze classificatie ligt. Bijna alles kan taxonomisch worden ingedeeld: levende wezens, plantengemeenschappen, dingen, plaatsen, gebeurtenissen, enzovoort. Bron: Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Taxonomie
Wat is een taxonomie? Een hulpmiddel om gewenste leerresultaten de leerweg de leermethode de toetsing in kaart te brengen
Maar ook Een hulpmiddel om vast te stellen of onderwijs binnen een “gesloten” ontwerp juist is opgebouwd een juiste volgorde kent samenhangend is
En ook Een hulpmiddel om in open tot zeer open curriculumontwerpen het leerproces te kunnen monitoren de kwaliteit en het niveau van het geleerde vast te stellen
En ook Een hulpmiddel om gemaakte ontwerpkeuzes te kunnen legitimeren in coaching te gebruiken te diagnosticeren waar leerproblemen zijn hiaten in kennis of vaardigheden op te sporen lerenden te helpen zelf de regie voor hun leren in handen te geven
Een taxonomie
Romiszowski Kennis feitenkennis kennis van procedures begripsmatige kennis kennis van principes en strategieën Vaardigheden cognitieve vaardigheden reactieve vaardigheden interactieve vaardigheden psychomotorische vaardigheden
Romiszowski Twee vaardigheidsniveau`s 1. reproductief niveau Vier domeinen: cognitieve domein interactieve domein reactieve domein psychomotorische domein
De taxonomie van Romiszowski gevisualiseerd productief niveau reproductieve vaardigheden kennis van principes, strategieën begripsmatige kennis Stap voor stap naar een procedurele kennis feitenkennis opklimmende moeilijkheidsgraad, naar competentie
Romiszowski en competentie – en doelformulering toetsontwikkeling ontwikkeling van opdrachten, leertaken e.d. de beoordeling van deze drie elementen in een bestaand curriculum / ontwerp op deelniveau
De toepassing
Gebruik van actiewerkwoorden Wat? Wanneer? Waarom?
Veel voorkomende fouten Competenties, doelen, prestatie-indicatoren worden niet goed geformuleerd Competenties, doelen, prestatie-indicatoren worden niet onderscheiden Er is geen systematische uitgewerkte en aantoonbare samenhang tussen competenties, doelen, prestatie-indicatoren
Modulewijzers worden door individuele docenten ontwikkeld waarbij niet op samenhang wordt gelet Een goed fundament voor ontwikkeling (de opleidingsblauwdruk), ontbreekt vaak
Hierdoor bestaat de kans dat leeractiviteiten toetsen niet op niveau zijn
De open ontwerpen Ontwerpen die ruimte bieden voor Zelfsturing (of bevordering hiervan) Waar de uitwerking niet volgens blauwdrukken tot stand komt Waarin lerenden leerfuncties overnemen?
Titel Tekst xxxx Xxxxx xxxxxx Sterk veranderend Veranderende werkwijzen Complexiteit neemt toe Competenties minder houdbaar Voorbereidend op eisen, kenmerken innovatieve beroepspraktijk Creëert snel, flexibel condities Is anticiperend Context is spiegel van innovatieve Andere competenties Behoefte aan snelle kennisontwikkeling en beschikbaarheid hiervan Titel Tekst xxxx Xxxxx xxxxxx Innovatieve beroepspraktijk Kennisontwikkeling: snel andere opvattingen ander proces Kennissamenleving Professionalisering Leeromgeving
Is dit combineerbaar met Romiszowski?
Afsluiting Vragen Overwegingen Mitsen & maren