SVR Home Care or Residential Care: the Case of Flanders Paper prepared for the International Conference: Population Ageing. Towards an Improvement of the.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Gebruikerscommissie Rebecca Verhofstede
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
NILG jaarcongres, Amsterdam 9 november 2010
“Ouderdom een nieuwe levensfase!” Seminar VVS Een globale veldverkenning Door: Filia Kramp.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
‘Vermaatschappelijking van de zorg en sociale inclusie (Perspectief 2020)’
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Hoger instituut voor de arbeid, Katholieke Universiteit Leuven
De uitdagingen voor 2008 en verder door dhr. Hubert Lyben, gedelegeerd bestuurder VMSW.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
D4A en Toegankelijkheid
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Workshop Wonen en zorg voor mekaar?!
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Is de thuiszorg onderontwikkeld in Vlaanderen en België? Studienamiddag VFDT en HIVA – 31 oktober 2008 De uitbouw van een dynamisch woonzorgbeleid in Vlaanderen.
I NFORMELE ZORG IN V LAANDEREN. I NHOUD 1.Auteurs 2. Het zorgspectrum 2.1 Formele zorg 2.2 Informele zorg 3.Onderzoek 3. 1 Sociaal economische kenmerken.
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Quality of Life Een andere kijk op het vertrouwde We worden ouder, We kunnen meer, We willen een “goed” leven.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
INTEGRATIE van de OUDEREN in het BELEID. 1 De komende ouderengolf is een zeer groot maatschappelijk succes Lang leven, in goede gezondheid, met zijn tweeën,
Inspiratiedag “Kinderopvang in de praktijk” Actualiteit à la carte 2 oktober 2008 Mechelen.
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Dienst maatschappelijk werk & Zorg CM Midden Vlaanderen
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Meerjarenplanning Lokale Besturen Verwachtingen en aandachtspunten van de eerstelijnszorg.
VERWEVING van THUISZORG & OUDERENZORG in het Vlaamse woonzorgdecreet
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Uit zorg voor personen met dementie en hun familie Vlaams minister Inge Vervotte Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
Algemene Vergadering VCSPO 22 november J. Pacolet/W. Van Opstal/ M. Borghgraef Wie betaalt de social-profit in Vlaanderen? Algemene Vergadering.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ WELZIJN WELZIJNSBEHOEFTEN WELZIJNSINFRASTRUCTUUR WELZIJNSBELEID.
Vereniging voor Waterstaat en Landinrichting Een terugblik over de financiën van 2007 t/m 2013, maar ook de uitgangspunten om een gezonde vereniging te.
Visie en strategie gemeente Huizen Aanpak gemeente Huizen
Brieuc Van Damme Universiteit Gent Kabinet De Croo Daar is de vergrijzing Strategische beleidsopties ter voorbereiding van.
Handhavingsprogramma RO
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Federaal memorandum 2010 van de OCMW’s Algemene vergadering afdeling OCMW’s Dendermonde 17 juni 2010 Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
Toekomstgerichte modellen voor wonen en zorgSien Winters – Benediekt Van Damme 12 oktober 2004HIVA - KULeuven ‘ Toekomstgerichte modellen voor wonen en.
De Wmo in Zeevang Actualiteitendagen Wmo-welzijn 2009.
MANTELZORG IN ONZE MAATSCHAPPIJ
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Flanders’ Care: Innoveren en ondernemen in zorg
Inleiding Vergrijzing een uitdaging voor àlle generaties
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Smartcities & Immokrediet voor OCMW’s VVOS, 22/4/2016 Eric Vleminckx –
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ 1 Wonen in Vlaanderen Een nieuw beleid voor de private huurmarkt? 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
De toekomst van de sociale huisvesting in Vlaanderen – 21 juni De resultaten van het onderzoek ter voorbereiding van het Kaderbesluit Sociale huur.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Welzijnsregio Noord-Limburg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
De kost van woonzorgcentra
Cliëntenraad Sociaal Domein
Lokaal loket kinderopvang
Wat leren de cijfers ons over de ouderen, de rusthuizen & de rusthuisbewoners? Observatorium voor Gezondheid en Welzijn Brussel Sarah Luyten
Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst
Lokaal loket kinderopvang
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

SVR Home Care or Residential Care: the Case of Flanders Paper prepared for the International Conference: Population Ageing. Towards an Improvement of the Quality of Life Brussels, 1 March 2007 by Lieve Vanderleyden SVR

Structuur • Inleidende beschouwingen • Demografische maatgetallen • Ontwikkelingen in het beleidsdiscours van afgelopen 20 à 25 jaar • Realisaties op het terrein • (Dis)congruentie tussen normatief en feitelijk beleid • Ontwikkelingen tussen 2000 en 2006 • Aanbevelingen SVR

•Veroudering bevolking = fundamenteel gegeven in onze samenleving • Bedreiging of uitdaging? • 2000 : % 60-plussers Vl. Gewest = 22% 2050 : % 60-plussers Vl. Gewest = 34% • Feit dat steeds meer mensen oud worden én hoge leeftijd bereiken ▬► d ubbele uitdaging – welke aantallen op het vlak van zorgbehoevendheid = vraag naar kwantiteit – hoe ouderen, overeenkomstig de eigen wensen, zo lang mogelijk gezond houden en zelfstandig laten wonen? = vraag naar kwaliteit Algemene beschouwingen

SVR Demografische maten (1) Vlaams Gewest

SVR Demografische maten (2) Vlaams Gewest

SVR Demografische maten (3) Vlaams Gewest

SVR Demografische maten (4) Vlaams Gewest

SVR •aanname = aandeel zorgbehoevende ouderen zal toenemen. • volgens berekeningen voor de Europese Unie ▬► niet noodzakelijk zo. • uitgaande van de veronderstelling van een constant leeftijdsspecifiek profiel van 'disability‘ ▬► aandeel afhankelijke ouderen neemt toe. • bij verschuiving van ‘disability’ profiel met 1, 2 of 3 jaar (i.c. naar een hogere leeftijd) ▬► stijging van aandeel afhankelijke ouderen veel geringer, in het laatste geval (verschuiving met 3 jaar) onbestaande. • sleutelfactor = toekomstige trend inzake het leeftijdsspecifiek risico waarop ‘disability’ optreedt ▬ ► belangrijke rol van preventie en gewijzigde 'lifestyles'. Toekomstige aantallen?

SVR Ontwikkelingen in het beleidsdiscours  Vanaf jaren ’80 : Overdracht persoonsgebonden materies naar gewesten en gemeenschappen: Vlaanderen profileert zich met het ouderendecreet van 1985  = voor die periode zeer vernieuwend  = tot vandaag dé regelgevende basis voor het ouderenbeleid in Vlaanderen Opzet = verschuiving van intramurale opvang naar transmurale en extramurale zorg via oprichting serviceflats/woningcomplexen met dienstverlening, woningen voor ouderen, dienstencentra, dagverzorging (1991). Illustratief voor nieuw concept = functionele benadering

SVR Ontwikkelingen in het beleidsdiscours (vervolg)  Jaren ’90 en verder: • Thuiszorg als basisvoorziening + maatzorg 1998: thuiszorgdecreet ▬► bundeling van diensten en voorzieningen gericht op handhaven van gebruiker (ongeacht leeftijd) in het natuurlijk thuismilieu + formele erkenning van mantelzorg • Wettelijke ondersteuning van centra kortverblijf en oppasdiensten (gestuwd door impulsen vanuit het werkveld) • Opvang en dienstverlening prioritair richten naar degenen met grootste zorgbehoefte (vaststellen programmacijfers i.f.v. leeftijd inwoners; voorzien in evaluatiecriteria) SVR

Ontwikkelingen in het beleidsdiscours (vervolg) •Verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit (zie decreet op kwaliteit in de welzijnsvoorzieningen) •Introductie van de zorgverzekering: niet-medische kosten van zorgbehoevende burgers helpen dekken •Opvang in instellingen voorbehouden aan hen die geen andere mogelijkheid hebben •Niet aflatende promotie, althans verbaal, van transmurale voorzieningen: serviceflats, dienstencentra, woningen speciaal voor ouderen,….

SVR 1.Wie is gerechtigd?principe van universaliteit versus selectiviteit 2. De voorziening:‘in cash’ of ‘in kind’ 3. De organisatie:vormgeving publiek-privaat 4. De financiering:wie betaalt? 5. Functie/plaats van de voorziening in het geheel Realisaties op het terrein volgens aantal dimensies

SVR Realisaties op het terrein: periode •‘Selectiviteit binnen de universaliteit’: bijv. thuiszorgdecreet van 1998 = gericht naar alle categorieën van gebruikers (niet alleen ouderen i.t.t. voorafgaande periode); door introductie gebruiksrisico in de programmatie ▬► beginsel van selectiviteit bekrachtigd •Aard van de diensten: niet enkel ‘in kind’, ook ‘in cash’ ▬► zorgverzekering in Vlaanderen (maandelijkse tussenkomst in niet-medische kosten = 125 € voor zwaar zorgbehoevende in instelling – 90 € in thuiszorg) •Particuliere initiatief (non-profit) primeert op vele terreinen op het openbare

SVR periode •Inzake financiering: mixed economy of welfare blijft overeind maar i.t.t. voorafgaande periode ▬► zoektocht naar alternatieve financiering (leasing) + aanboren van privé-kapitaal (bijv. voor serviceflats) •Minder fragmentatie van diensten en voorzieningen. Pogingen tot coördinatie en integratie van de zorg, maar ook gemiste kansen. Geen ‘Interface’ tussen sociale zorg en gezondheidszorg

SVR (Dis)congruentie tussen normatieve en feitelijk beleid •Van externe substitutie (= van instellingszorg naar thuiszorg) nauwelijks sprake •Redelijke substitutie binnen residentiële sector (vervanging ‘gewone’ ROB-bedden door RVT-bedden; programmatorisch vastgelegd) •Ondanks accentverschuiving vanaf jaren ’80 van instellingszorg naar thuiszorg ▬► uitgaven in de intramurale sector omvangrijk. 1999: oudere in thuiszorg=6.431 € per jr per verzorgde oudere in residentiële zorg=8.957 € per jr per verzorgde 2006???

SVR (Dis)congruentie (vervolg) • Vernieuwingstendensen vanaf de jaren ‘80 –zorginhoudelijke: belangrijke productdifferentiatie maar onvoldoende samenwerking tussen verschillende diensten –organisatorische: markt als actor in welzijnszorg voor ouderen ▬► al aanwezig in residentiële sector, geleidelijke doorbraak in thuiszorg –overname in welzijnszorg van technieken en benaderingswijzen uit het organisatiemanagement van private ondernemingen of bedrijven (bijv. kwaliteitsdecreet ▬► aandacht voor structuur organisatie, procedures voor nemen van beslissingen, overleg, transparantie in processen, …)

SVR Ontwikkelingen tussen 2000 en 2006 •2001 : aanbevelingen om te komen tot een integratie van thuiszorg en residentiële zorg. Ontwerp van decreet maar gebrek aan financiële ondersteuning •Nieuw woon-zorgdecreet in voorbereiding (2007) •Op terrein zelf: - ingevolge protocol akkoord nr 3 tussen federale regering en gewesten/gemeenschappen ▬► bijkomende middelen voor RVT-reconversie - stagnatie in de investeringsuitgaven (VIPA) - onvoldoende financiering voor werking thuiszorgondersteunende diensten - vooruitgang maar nog tekorten (zie tabel)

SVR Ontwikkelingen op het terrein VoorzieningenRealisatie 1/1/2000 Realisatie 1/1/2007 Invulling norm t.o.v ROB en RVT (in rusthuizen) Aantal woongelegenheden  Bestaande  Bestaande en geplande % 92% Serviceflats Aantal wooneenheden  Bestaande  Bestaande en geplande % 61% Dagverzorgingscentra Aantal verblijfseenheden % Kortverblijf Aantal woongelegenheden % Oppashulp (aantal diensten)424778% Dienstencentra Regionale Lokale % 27% Gezinszorg Aantal uren

SVR Zorgtekorten (in % - Basis zelfrapportering)

SVR Vlaanderen in Europa •Thuiszorg goed ontwikkeld in Vlaanderen •Positie van Vlaanderen in Europa?

SVR Aandeel in thuiszorg en residentiële zorg

SVR Beleidsaanbevelingen •Thuiszorg en residentiële zorg ▬► geen of/of maar en/en verhaal; (nog) te veel gescheiden werelden: streven naar een zorgcontinuüm •Garantie van gelijke financiële behandeling ongeacht locatie van de zorg (= herbekijken van de budgettaire middelen) •Onvoldoende zicht op zorgvragen door gebrek aan registratie (zie o.m. probleem van wachtlijsten in residentiële voorzieningen)

SVR Beleidsaanbevelingen (vervolg) •Inzake preventie ▬► nog winst mogelijk (bijv. inzake valincidenten en depressie) Gezonde ouderdom = gezonde leefstijl op jongere leeftijd •Belang van technologische ondersteuning en innovatie in de zorg (ICT toepassingen) •Verder werk maken van een kwaliteitsvolle zorg (ontwikkelen van indicatoren)

SVR Bedankt voor de aandacht