ORGANISATIEKUNDE EN GROEPSDYNAMICA

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een kei van een medewerker januari 2008
Advertisements

Binnen een VPG-setting
Door goede gesprekken groeien
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Succesfactoren van teamcoaching
Intervisie als methodiek bij collegiale coaching
in de transitie naar een
VERANDERING IN DE TEAMORGANISATIE Een Willem de Haas © Willem de Haas.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
WAT SCHEELT DAT TEAM © Hoe maak je een concrete teamdiagnose
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Les 4 M&O Organisatiecultuur
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Organisatiestructuur en
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
BLOK3 VAN ‘’PSYCHOLOGIE’ NAAR ‘SOCIALE PSYCHOLOGIE:
AUTORITEIT&TEAM Macht en gezag Hantering van de autoriteitscrisis Congres Groepen Ede 8 april 2011 Willem de Haas © Willem de Haas.
MACHT, BELANGENCONFLICT, RELATIES, ONDERHANDELING Willem de Haas © Willem de Haas.
TEAMLEIDERSCHAP Multitasking als uitdaging Willem de Haas © Willem de Haas.
Greep op de groep Goed teamleiderschap Je groep of team sturen in de gewenste richting Congres Groepen Ede 8 april 2011 Willem de Haas © Willem de Haas.
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Een theoretische verkenning
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Samenwerken Werken in Teams.
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Dossier Empowerment.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Personeelsmanagement
Leidinggeven H6 Werkoverleg Logistiek teamleider.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Management en leidinggeven
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Coaching week Rotterdam Academy.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Groepsdynamiek 1.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Participerend Leiderschap
Beter samenwerken in teams
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Begeleiden van groepsprocessen
A+O project Co-creatie in de praktijk
De veranderende rol van de IB
Gedragsproblemen en stoornissen
Leiding geven aan school ontwikkeling
De teamleider is een duizendpoot
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Ontwikkeling, wij als EBS
Fleximatrix.
Leren en Participeren in de Community
Hoofdstuk 5 Communiceren
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

ORGANISATIEKUNDE EN GROEPSDYNAMICA Een slimme teamleider houdt er rekening mee en maakt er gebruik van Willem de Haas © Willem de Haas www.dehaasgroepsdynamica.nl

Taakorganisatie Organisatietechniek Je taak megaduidelijk op papier Je taak megaduidelijk en met passie voor het voetlicht brengen (doel, werkwijze en taak deelnemers) Rekening houden met de taak bijv bij nieuweling uitleg geven www.dehaasgroepsdynamica.nl

Processen gebruiken Rekening houden met processen helpt al, bijv bij beginnend team of nw teamlid: uitgebreid kennis maken, nieuweling en bestaand team zich laten voor stellen. Dat helpt meteen de nieuweling opnemen (=cohesie) Gesprekstechniek Relatie/houdingstechniek www.dehaasgroepsdynamica.nl

Cohesie Groeit vanzelf (of niet) Voorwaarde voor teamfunctioneren Bevorder je met gesprekstechniek door elk individueel teamlid vragend te spiegelen met een lichte ‘onder’-houding www.dehaasgroepsdynamica.nl

Interactie Ontstaat altijd vanzelf (mensen willen het) Bron van interactie zijn de karakters en het ‘verplichte’ samenzijn Maak er in je organisatie altijd wat ruimte voor Interactie is het vehikel voor samenwerking, informatieuitwisseling, relatievorming Leidinggeven is je bewust mengen in de interactie, interacties ‘manipuleren’ www.dehaasgroepsdynamica.nl

Normen Team kan niet zonder Komen vanzelf Geluk: taakondersteunende normen Pech: normen die de taak ondergraven Normen worden vaster en moeilijke te veranderen (cultuur/kleilagen) www.dehaasgroepsdynamica.nl

Rollen Team kan niet zonder. Komen vanzelf Rol is persoonlijk herkenbaar gedrag: formele en informele Bron van rol: dubbele dynamiek Persoonlijkheid en groep hebben structuur van rollen nodig Rollen (lastige) benutten 4 noodzakelijke rollen: taakrol, sfeerbewaker, deviant, zondebok . Rolfixatie www.dehaasgroepsdynamica.nl

Rol teamleider Leidersrol als vehikel voor beinvloeding Leidersrol: bevoegdheid (gegeven door de organisatie) en mandaat (gekregen van je teamleden) Leidersrol is rol op metaniveau Neem die rol www.dehaasgroepsdynamica.nl

Belang individu in samenwerking en vergadering Zie de kwaliteit van de individuele personen Human capital, maak er gebruik van (rollen) Persoon is kwetsbaar, narcistisch krenkbaar Helemaal in een groep Ego’s en angst voor afgaan Prijs en beloon de individuele prof-persoon Geef persoon-prof de ruimte Maar kap ze ook af Maar ook weer niet te streng, te vaak of te zakelijk www.dehaasgroepsdynamica.nl