Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

Les 1 Studietechnieken.
Een kijkje in de schatkist…
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Maatschappijleer 24 november 2011.
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
De beste manier om woorden aan te pakken…
Een lessenserie van drie lessen
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Principe 6 Om te leren zijn tijd en ruimte nodig
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Leren = Concentreren I II III.
Introductie.
Praktisch en eenvoudig mediteren enkele richtlijnen …
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Train je brein!.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Leren studeren met plezier
Visie & Strategie.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Freemind.
Portfolio Presentatie
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Hoe leer je geschiedenis?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Meervoudige intelligenties.
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
Het belang van voorlezen
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Woordjes leren.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
De bijbel van boven.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
EXAMEN 2015 “ANDERS” + DE GOUDEN TIPS.
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Aantekeningen maken en navertellen
Train your brain.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
© UNIEK IN DE KLAS.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Hoe leer je geschiedenis?
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte.
Examenvoorbereiding – MTA Examen.
volgende bladzijde terug
Lezen, weten en niet vergeten
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN beter leren
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? Begin hiermee al bij de eerste keer dat de docent over nieuwe onderwerpen vertelt en de eerste keer dat je tekst leest/opgaven maakt

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 2) Structureer meteen de informatie: maak aantekeningen (steekwoorden) tijdens de uitleg, markeer tekst

Signaalwoorden arceren

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 3) Onthoud door Herhaling Emotie Focus Creatie Voortbouwen Doe de geheugentest !

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 3) Onthoud door a) Herhaling Herhaal, herhaal, herhaal : 10 x 1 is meer dan 1 x 10 Geheugen kan na 1x herhalen informatie 20 seconden onthouden Je leert meer in dezelfde leertijd als je het leren verdeeld over kleinere perioden en over meerdere dagen Je onthoudt de informatie dan ook langer Dagelijks dezelfde informatie leren gedurende 6 weken is nodig om informatie blijvend te onthouden Lees hardop voor / herhaal hardop voor jezelf  Terug naar de andere manieren om te onthouden.

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? Onthoud door b) Emotie: Maak het spannend en nieuw (dopamine) Verbeelden (vorm er een beeld bij, bedenk er een emotie bij, gebruik je zintuigen)  Terug naar de andere manieren om te onthouden

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 3) Onthoud door c) Focus Luister aandachtig Maak je huiswerk met aandacht Focus je op het leren  Terug naar de andere manieren om te onthouden

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 3) Onthoud door d) Creatie Associëren (breng in verband met iets wat je al weet) Bedenk ezelsbruggetjes (rijm, afkortingen in een woord TV TAS) Maak er een verhaal van Plaats de te leren begrippen in gedachten in een ruimte Maak een kruiswoordpuzzel of een woordzoeker van de woordjes /begrippen Gebruik overhoorprogramma’s voor het leren van woordjes/begrippen  Terug naar de andere manieren om te onthouden

Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan? 3) Onthoud door e) Voortbouwen Bedenk hoe de nieuwe kennis past bij de kennis die je al hebt opgedaan Geef dit weer in je mindmap  Terug naar de andere manieren om te onthouden

Test je geheugen