De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lezen, weten en niet vergeten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lezen, weten en niet vergeten"— Transcript van de presentatie:

1 Lezen, weten en niet vergeten
School ‘s Cool & ROC Nijmegen Themabijeenkomst Lezen, weten en niet vergeten 25 maart 2019

2 Welkom! Renée Pol, 23 jaar, School ‘s Cool PR Studies
Bijles, huiswerkbegeleiding Werkboekjes

3 We vergeten binnen een dag 70% van de informatie
die we tot ons nemen. Wow...

4 Lezen, weten en niet vergeten, hoe?
Hoe doe je dit zelf? Hoe doe je dit met jouw mentorleerling/student?

5 Het gaat om de methode Effectieve methodes Weet hoe je hersenen werken
De volgende principes kunnen je daarbij helpen! - Het idee dat je slecht/goed geheugen het is onjuist. We hebben een getraind of ongetraind geheugen! - Het opnemen, verwerken en toepassen van informatie gaat dan beter!

6 Boek Mark Tigchelaar Het gaat om de methode Vul de leegte
Omarm single tasking Verbind Betrek je hersenen actief Gebruik beelden Gebruik creativiteit Leer niet te veel

7 2. Vul de leegte Lees de twee teksten.
Probeer de tweede tekst te begrijpen.

8 2. Vul de leegte Je verwerkingssnelheid is te hoog.
Tips: lezen met vinger of pen, doodles maken. En bij praten? Je hersenen kunnen tussen de 800 en 1400 woorden per minuut verwerken. Ons leestempo ligt gemiddeld op 200 woorden per minuut. Je hebt dus veel tijd om met andere dingen bezig te zijn terwijl je leest. Er is veel ruimte om afgeleid te raken. Onbewuste aandacht, wel leegte opgevuld, dus betere concentratie, info met 29% beter opnemen en onthouden. Probeer eens iets sneller te praten als de aandacht van je publiek verslapt.

9 3. Omarm single tasking Maak een samenvatting

10 Multitasken Waarom doen wij dit? Wat je wilt is 1+1=1 min., maar wat je krijgt is = 4 min. Maakt meer fouten, 4-10x langer bezig. 1 ding bewust tegelijk doen: bewuste aandacht. Task switching 30% productiviteitsverlies. Duurt 20 min voor je weer in taak zit.

11 3. Omarm single tasking Multitasking = Task switching.
Lezen en schrijven/onthouden zijn aparte taken. Presentaties. Tips: Werk in blokken. Alleen kernwoorden opschrijven (geen lidwoorden). Alleen dingen opschrijven die je nog niet wist. Direct na presentatie notities maken. Lezen en opschrijven: 1. Wissel van hersengebied: van geheugen naar opnemen 2. Onderdeel dat je wilt onthouden zweeft in achterhoofd, minder over voor nieuwe stof op te nemen; langzamer + minder nauwkeurig lezen. 3. Consolidatie ontbreekt; direct verder lezen, niet eerst verbinden Focus op begrijpen niet op onthouden. Hoe meer opschrijven hoe meer vergeten. Praten is sneller dan opschrijven, dus vergeet sowieso dingen.

12 4. Verbind RWP7332NML488ZVO

13 4. Verbind

14 4. Verbind USA2001CIA911FBI

15 4. Verbind

16 4. Verbind RWP7332NML488ZVO USA2001CIA911FBI

17 4. Verbind Manieren om te verbinden. Tips: Voorkennis activeren
Groter plaatje Structureren: Loci-systeem, mindmaps maken Hersenen willen informa.tie verbinden; relateren aan voorkennis, kijken naar totaalplaatje, info structureren Groter plaatje: puzzel; makkelijker als je geheel ziet. Preview doen (waar gaat de tekst over?) Loci-systeem: info relateren aan eerder opgedane kennis (meubels) Voordelen mindmaps: hoofd- en bijzaken onderscheiden, kernwoorden, associatief werken, tekeningen (beelddenkers)

18 5. Betrek je hersenen actief
Leer de tekst Maak de vragen Bladzijde 5

19

20 5. Betrek je hersenen actief
Hoe actiever je hersenen zijn tijdens de informatieoverdracht, hoe sneller het opnemen van informatie zal gaan. Tips: Niet nog eens lezen. Uitleggen. In eigen woorden opschrijven. Bedenk vragen. Generale repetitie. Leg nieuwe informatie aan iemand anders uit, zo moet je de informatie verwerken voordat je deze uit legt; Schrijf iets in eigen woorden op, zo koppel je nieuwe informatie aan bestaande kennis, verbanden zien; Bedenk vragen. Zo krijg je een hogere concentratie, je legt verbanden met je voorkennis en je hersenen zijn actief betrokken; Generale repetitie. Na het lezen schrijf je de kern op, zodat je meteen weet of je het goed hebt onthouden. Actief ophalen van informatie leidt tot ‘diepere geheugen sporen’.

21 6. Gebruik beelden Beeld bij naam Tekening bij mindmap of samenvatting
Verzin iets bij: Mark Lieke Ben Naam onbekende persoon Koppeling Beeld Mark marker stift Lieke wieken molen Ben Big Ben klok 1 derde van hersencapaciteit wordt in beslag genomen door verwerken van visuele informatie. Beelden sterkst opgeslagen. Tekeningen helpen. Info automatisch gekoppeld aan tekening die erbij staat. Beelden helpen om info op te halen. (vb. krantenbericht naast advertentie wordt het best onthouden, afbeelding hoeft er dus niet eens per se iets mee te maken te hebben).

22 7. Gebruik creativiteit Wie is het meest creatief?!
la puissance = de macht; de invloed Pagina 7 in het boekje Maak tweetallen en bedenk bij alle woorden een creatieve koppeling.

23 7. Gebruik creativiteit Iedereen is creatief! Gebruik humor
Rommelige omgeving Google veroorzaakt gebrek aan parate kennis Meest om momenten waarop je het minst alert bent; wordt niet belemmerd door logisch redeneren. Gekke koppelingen worden beter onthouden. Voorbeeld: strips maken, hiervoor wel parate kennis hebben want moet verbanden kunnen leggen. Rommelige omgeving; nadeel (minder concentratie) én voordeel (meer creativiteit)

24 8. Leer niet te veel Leer de woordjes (even goed) Pagina 8

25 8. Leer niet te veel Niet te lang lezen Gespreid leren
Gespreid herhalen (lange termijn) Aantekeningen maken Tekstbegrip daalt met 37% als je langer dan 60 minuten leest; sneller afgeleid. In blokken van 55 minuten lezen Momenten inplannen waarop je niet/nauwelijks gestoord wordt Gespreid leren = 30% minder tijd nodig om info goed op te slaan; goede concentratie, info beter verwerkt. Meer onthouden, dan laatste keer alles herhalen. Herhalen  actief (uit je hoofd opschrijven wat je van onderwerp weet). Minder opschrijven = meer onthouden; niet opschrijven wat je al weet.

26 Afsluiting Wat neem je mee?


Download ppt "Lezen, weten en niet vergeten"

Verwante presentaties


Ads door Google