Visiegroep ethiek in welzijn en buitengewoon onderwijs Axel Liégeois

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Onze kernwaarden.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
1 Club & cultuur Hockey •Sportiviteit voor prestatie, proces voor resultaat, plezier en prestatie gaan hand in hand •Elk lid kans op maximale ontwikkeling,
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Organisatiecultuur.
ICT in een dynamische context
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Wat is een communicatieplan?
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Een ethisch begeleidingsmodel voor seksualiteit en relaties
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Best practice Doel: voorlichting team
Identiteit en imago openbaar onderwijs
WELZIJN NIEUWE STIJL oude wijn in nieuwe zakken ZEBRA-jongeren, 10 mei 2011.
Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Voorlichting en preventie
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Samenwerken Werken in Teams.
Atelier: ‘Vrij en bekwaam om te kiezen’ Nadia Hadad – Tim Claerhout – deelnemers aan het atelier – Geert Van Hove.
Dossier Empowerment.
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Mantelzorg is goedkoop maar niet gratis Voordracht van prof. Guus Schrijvers bij het Congres organisatie en financiering van CVA-zorg op weg naar 2020.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Minimale kwaliteitseisen voor multidisciplinaire teams provinciale informatiesessie.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Workshop Vlaggensysteem
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Maak kennis met het CLB.
Beeldcommunicatie in de GGZ
F O V I G de federatie van gebruikersraden en ouderverenigingen in voorzieningen voor personen met een handicap Presentatie FOVIG.
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Duurzaam ondernemen.
JEUGDzorg - voor wie?.
Jongerenwerking La Vie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Omgaan met nieuwe media in de begeleiding van personen met een beperking Visiegroep ethiek in welzijn en buitengewoon onderwijs Axel Liégeois Gent, 2 mei 2013

Voorstelling visiegroep ethiek in WZ en Bu0 Opgericht in 1989 Doelstelling: formuleren van ethische adviezen over relevante thema’s in welzijn en onderwijs, met aanzet tot implementatie Doelgroep: alle medewerkers in welzijn en buitengewoon onderwijs bij de Broeders van Liefde Samenstelling: vertegenwoordigers uit ortho(ped)agogische zorg en buitengewoon onderwijs Bijeenkomsten: vier per jaar

Adviezen visiegroep ethiek WZ en BuO Vrijheidsbeperking bij personen met een handicap, 2005 Seksualiteit bij personen met een handicap, revisie 2006 Ethiek van de professionele ondersteuningsrelatie, revisie 2007 Levensbeschouwelijke verscheidenheid, revisie 2007 Omgaan met verscheidenheid van waarden en normen, regels en afspraken, 2009 Zorgvuldig omgaan met informatie, revisie 2010 Omgaan met verantwoordelijkheid, 2011 Omgaan met de nieuwe media in de begeleiding van personen met een beperking, in goedkeuring 2013 Zie: http://www.fracarita.org/identiteit/visie

Werkwijze visiegroep ethiek in WZ en BuO Eerste bron: morele intuïties en praktijken van deelnemers door formuleren en clusteren van stellingen Tweede bron: inbrengen van inzichten van experten en uit literatuur Bespreking en opbouw voorlopig denkkader Formuleren ontwerpadvies Bespreking en amendering tot afgewerkt advies Goedkeuren van advies door bestuursraden en raad van bestuur Bekend maken en implementeren van advies

Structuur advies Inleiding Begripsverheldering Positieve houding Kansen, autonomie, participatie Nieuw media integreren Toegang, integratie, vorming Personen begeleiden Bakens, begeleidingsproces Omgaan met regels Regels, gedrag, afspraken Besluit Schematisch overzicht Goede en gewenste praktijken ter inspiratie Links

Begripsverheldering Ethiek: kritische reflectie op menselijke praktijk vanuit relationele mensvisie met focus op verbondenheid en verantwoordelijkheid Nieuw media: alle vormen van digitale communicatiemiddelen met geluid, beeld of tekst, of een combinatie ervan tegenover ‘oude’ media ruimer dan sociale media of multimedia Persoon met beperking: wisselwerking tussen functiebeperking en maatschappelijke participatie

Positieve houding Kansen: om waarden van autonomie en participatie te realiseren Autonomie: eigen leven kunnen ontplooien en bepalen Vrije en verantwoorde keuzes kunnen maken Participatie: uitbouwen van netwerk en deelnemen aan maatschappelijk leven Bijdrage aan kwaliteit van leven Consequenties: integratie, begeleiding en regels

Toegankelijk maken Beschikbaar en toegankelijk maken In leer-, werk- en levenssfeer Eigendom van school of voorziening, of persoonlijk eigendom Begeleiden bij alle gebruik Investeren in apparatuur en infrastructuur Voorzien in hulpmiddelen Zelfde kansen ongeacht sociaal-economische achtergrond

Integratie in leer-, werk-, leefsfeer Rechtstreekse communicatie en informatieverstrekking Via website, digitaal netwerk, digitaal dossier, enz. Door personen met beperking, naastbetrokkenen en medewerkers In leer-, werk- en leefsfeer In publieke ruimtes en in persoonlijke levenssfeer Noodzakelijke beschermingsmaatregelen

Vorming aanbieden Formeel tijdens lessen of vormingssessies Informeel tijdens gesprekken en gebruik Voor personen met beperking en medewerkers Soms grotere ervaringsdeskundigheid bij personen met beperking Over kennis, vaardigheden en attitudes Attitudes: zie bakens

Bakens in begeleidingsproces Baken is merkteken voor veilig navigeren Richtingsaanwijzers: ondersteunen zodat personen met beperking zelf richting kunnen geven tussen de bakens Waarschuwingstekens: ondersteunen zodat personen met beperking bakens niet schaden Op maat van persoon met beperking

Zeven bakens Tijd en ruimte Tijd: leer-, werk- en vrije tijd Ruimte: publieke en private ruimte Verhouding tijdsbesteding tegenover andere activiteiten Kritische houding Niet alle info is waarheidsgetrouw en betrouwbaar Kwaliteit en betrouwbaarheid van bronnen en informatie

Zeven bakens Respectvolle omgang Correct taalgebruik bevorderen Geen grove of geseksualiseerde taal Pesterijen voorkomen Privacy Vertrouwelijke en intieme informatie en afbeeldingen van zichzelf of anderen Verstrekkende gevolgen

Zeven bakens Psychische gezondheid Afstand tussen virtuele en werkelijke persoonlijkheid Risico op verslaving Andere activiteiten in het gedrang Seksuele integriteit Ongewenste of grensoverschrijdende intimitiet of seksualiteit in woorden of activiteiten Financiële haalbaarheid Financiële risico’s

Begeleidingsproces Belang van nieuwe media in communicatie met persoon met beperking Belang van onderscheid tussen privé en werk Persoonlijke levenssfeer van zichzelf en anderen beschermen Enkel communicatie in professionele context van begeleidingsproces Zoveel mogelijk met professionele middelen en privé-middelen vermijden Gebruik van nieuwe media in begeleiding melden aan leidinggevenden

Omgaan met regels Externe regels van recht en nieuwe media En interne regels van de organisatie Regels opstellen en motiveren, zoveel mogelijk in overleg met de personen met een beperking en de naastbetrokkenen Omgaan met regels en grensoverschrijdend gedrag: bespreekbaar maken van motieven en gevolgen van de regel en van het gebruik van de nieuwe media Individuele afspraken maken om het gebruik van de nieuwe media te begrenzen, bij te sturen of meer kansen te geven

Schema

Goede en gewenste praktijken ter inspiratie Voor personen met een ernstige verstandelijke beperking zijn de nieuwe media niet gemakkelijk. Maar we maken gebruik van hulpmiddelen, aangepaste programma’s of applicaties. Ipads met een touch screen maken het mogelijk om minder via woorden en meer via beelden te werken. Door de nieuwe media te gebruiken, slagen we er soms in beter te communiceren met personen met een beperking. Het is geen face-to-face gesprek meer. Ze vertellen soms zaken die ze in een gewoon gesprek niet zouden vertellen. We gebruiken skype voor het contact van bepaalde bewoners met hun ouders. Het bevordert de communicatie omdat er zowel auditief als visueel contact mogelijk is.

Goede en gewenste praktijken ter inspiratie We werken met een digitaal dossier via een internetplatform binnen een beveiligd netwerk. Met een login kunnen interne medewerkers het dossier raadplegen. Het dossier bevat administratieve, familiale, sociale en medische gegevens, en het ondersteuningsplan. Het dagboek met observaties bevindt zich ook op het internetplatform. De personen met een beperking hebben ook met een login inzage in hun dossier. We raden de personen met een beperking aan om alleen mensen als vriend toe te voegen als ze deze persoon ook “in het echt” gezien hebben en kennen.

Goede en gewenste praktijken ter inspiratie We maken veel gebruik van google maps. Het is een gebruiksvriendelijk programma dat zich onder meer leent voor het werken rond het netwerk in de thuiscontext. Met de zoekfuncties en Street View kunnen we hen helpen hun weg te vinden bij verplaatsingen. We helpen personen met een beperking om kritisch te staan tegenover de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de informatie. We doen dat in een gesprek, maar dat is niet altijd gemakkelijk. Het is ook niet altijd duidelijk welke websites betrouwbaar zijn. Naargelang van de noden van de persoon met een beperking, bevelen we hen betrouwbare websites aan. Omgaan met nieuwe media