Studiedag Centrum voor Milieurecht/ACELS Milieukwaliteitseisen: Luchtkwaliteit Mr. Elisabeth Schippers, advocaat en vennoot Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn
Hoe het begon
PM10 Europa 2005
NO2 Europa 2004
Turijn (Italië)
Nederland PM10 2006
De oplossing
Milieukwaliteitseisen
PM10/PM2,5
Stikstofdioxide
NSL
Van kracht geworden op 1 augustus 2009 Loopt af op 1 augustus 2014 NSL Van kracht geworden op 1 augustus 2009 Loopt af op 1 augustus 2014
Controle
Laatste monitoringsrapportage was in 2012 Gaf de resultaten over 2011 Controle Laatste monitoringsrapportage was in 2012 Gaf de resultaten over 2011
Verwachting bij start NSL PM10 2008 2010 2015 2020
Verwachting bij start NSL NO2 2008 2010 2015 2020
Het NSL heeft de toets der kritiek doorstaan
ABRvS 200900883/1/H1, 31 maart 2010 (24 Oktoberplein) ABRvS 200908652/1/m2, 7 juli 2010, (Baksteenfabriek Lingewaard) ABRvS 200901660/1/M3, 12 januari 2011 (Amstelkwartier Binnendijks) ABRvS 201001393/1/R1, 23 februari 2011 (Stadsbrug Nijmegen) ABRvS 201008134/1/M2, 27 april 2011 (Tracébesluit Rijksweg 74) ABRvS 201003583/1/M2, 15 juni 2011 (Tracébesluit A50 Ewijk-Valburg) ABRvS, 201104518/1/R4 en 201111577/1/R4, 4 januari 2012 (Tracébesluit weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere) ABRvS, 201104503/1/R4, 25 januari 2012 ( Tracébesluit A27 Lunetten-Rijnsweerd) ABRvS, 201103533/1/R4, 14 maart 2012 (Tracébesluit A4 Dinteloord - Bergen op Zoom) ABRvS, 201110075/1/R4 en 201201853/1/R4, 7 november 2012 (Tracébesluit A2 ’s-Hertogenbosch-Eindhoven)
Het zwaard van Damocles
De exceptieve toetsing!
Dat houdt in: Tegen het besluit tot vaststelling van het NSL kan geen beroep ingesteld worden Wel is –indirecte- toetsing van het NSL aan art. 5.12 Wm mogelijk Het NSL moet gericht zijn en blijven op het bereiken van de grenswaarden uit bijlage 2 Wm De Wm voorziet in de mogelijkheid het programma aan te passen om dit doel te halen
Stand van zaken Zolang bijsturing plaats kan vinden gaat het goed Maar er is een kantelpunt De vraag is wanneer dit komt
Voorlopig niet
Nederland PM10 2015
Nederland NO2 2015
Resterende probleem marginaal
Totale wegennet in Nederland: 136.135 km Overschrijding PM10 (2011): 22 km Overschrijding NO2 (2015): 11 km
De combinatie van milieukwaliteitseisen en een programmatische aanpak heeft succes
Inzet Kabinet: verlenging NSL tot 1 januari 2017
Waarom? De resultaten over 2015 voor NO2 zijn pas in 2016 bekend Er nog belangrijke knelpunten bestaan waar monitoring van belang blijft Mochten de grenswaarden niet gehaald worden dan kan het NSL gelden als plan van aanpak voor de Europese Commissie Continuering van het juridisch instrumentarium van het NSL is gewenst Unieke samenwerking tussen overheden blijft behouden Voortzetting van het NSL biedt de mogelijkheid voor NSL-partners om te bezien hoe de verworvenheden van het NSL te behouden
Maar niks is opgewassen tegen…
Nieuwe ontwikkelingen
En niet te vergeten een nieuwe richtlijn…