Caritas in Veritate en de kredietcrisis. Opzet inleiding Drie delen:  Sociale leer van de kerk  Hoofdlijnen Caritas in Veritate  Encycliek en kredietcrisis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Leven in de kracht van de Heilige Geest
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Jezus vol liefde, U wilt ons leiden. Wij prijzen U als onze Heer
Woord van Leven Januari 2010.
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Christengemeenschap De Goede Herder
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Problemen oplossen—vreugdevol
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Inleiding Alphen aan den Rijn 20 oktober 2009
Risico’s en gevaren van techniek
De actualiteit van de Katholieke Sociale Leer Inleiding drs H.J. Kaiser Voorzitter Christelijk Sociaal Congres Burgemeester van Doetinchem.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Thema: verzorgingsstaat
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Rechtvaardige Transitie Enkele uitdagingen voor de vakbonden.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
BOODSCHAP VAN PAUS BENEDICTUS XVI VOOR DE VASTEN VAN 2009
Een antwoord van christenen op de crisis Enkele aanzetten tot discussie Forum 3 oktober 2009.
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
In samenwerking met de wereldwinkel informeert de werkgroep DUURZAAMHEID van pkn de weide u over fairtrade handel.
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 1: De Christelijke Kerk valt uiteen.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
1. 1 Paulus, door de wil van God een apostel van Christus Jezus, en Timoteus onze broeder, 2 aan de heilige en gelovige broeders in Christus te Kolosse:
De charismatische beweging is een beweging in het christendom die wordt gekenmerkt door een grote nadruk op persoonlijk geloof, en de ervaring hiervan,
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Woord Van Leven Mei 2014 “Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen.” 2 Korintiërs 5,20.
Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek
We leven vandaag in een gunstige tijd God groot in de liefde Ons leven: gave en roeping van een God groot in de liefde Maria. een zekere gids op onze.
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Ethisch en duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Zijn we werkelijk anders?!
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ethiek.
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Wat moeten wij doen om Gods licht en liefde
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
Kaarten op tafel.
Vertrouwen & verantwoordelijkheid in de financiële sector: > Op zoek naar een ideaal Frank Hindriks Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
Hoe leidt God ons? Vragen daarbij: leidt God ons? willen we dat wel?
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Visie Marcel en Tjarda. Visie Visie geeft eenheid Joh 17: 21 Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn,
Leerdienst over het komende oordeel Openbaring 20 : Hij zal komen om te oordelen de levenden en de doden Hij houdt zich gereed (hij staat klaar)
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 4 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over de.
Coöperatief bankieren Dirk Duijzer, 10 december 2012.
Les 11 voor 12 maart In de Grote Strijd vocht Petrus een persoonlijk gevecht uit, daarom kan hij ons leren hoe om te gaan met de dagelijkse strijd.
Les 2 voor 9 juli HEER- SCHAPPIJ OVER DE AARDE DE OORSPRONG HET VOORRECHT BEGREN- ZINGEN AANSPRAKE- LIJKHEID HERSTEL.
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Presentatie economische orde
Economy for the common good gemeinwohl-Ökonomie  Gemene-Goed-Economie
ONTVLUCHT DE WERELDSE GEWOONTES
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Humanisme en ethiek Verschillende soorten ethiek? Op zich: waardevol…
DEUGDELIJK BESTUUR IS NOODZAKELIJK!
Transcript van de presentatie:

Caritas in Veritate en de kredietcrisis

Opzet inleiding Drie delen:  Sociale leer van de kerk  Hoofdlijnen Caritas in Veritate  Encycliek en kredietcrisis Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Sociale leer van de kerk Vooraf: encycliek werd lang verwacht  bedoeld als markering veertigste verjaardag van “Populorum Progressio” (paus Paulus VI – 1967)  uitstel vanwege voedselcrisis en kredietcrisis  biedt moreel kompas voor maatschappelijk verantwoordelijk leven Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Sociale leer van de kerk Staat in lange traditie: 1891: Rerum Novarum 1931: Quadragesimo Anno 1961: Mater et Magistra 1963: Pacem in Terris 1967: Populorum Progressio 1971: Octogesima Adveniens 1981: Laborem Exercens 1987: Sollicitudo Rei Socialis 1991: Centesimus Annus 2006: Deus Caritas Est Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Sociale leer van de kerk  Grondslag in Bijbelse openbaring en traditie van de kerk  Interpretatie van nieuwe ontwikkelingen  Intentie: mensen helpen op de weg van het heil, dus oriëntatie van het christelijk gedrag De sociale leer van de kerk belicht de steeds weer opduikende nieuwe problemen met een Licht dat niet verandert (CV 12) - coherentie Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Sociale leer van de kerk Beginselen:  de waardigheid van de menselijke persoon  algemeen welzijn  subsidiariteit (en participatie)  solidariteit Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Hoofdlijnen Caritas in Veritate Nieuwe problemen:  globalisering  voedselcrisis, kredietcrisis en economische crisis  milieudreiging en klimaatcrisis  snelle technologische vernieuwingen Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Hoofdlijnen Caritas in Veritate  Liefde is rode draad door de sociale leer van de kerk (2)  Geen gevoel of mooie ervaring (3)  ‘Liefde in waarheid’ wordt belichaamd in Jezus Christus (1)  ‘Liefde in waarheid’ is onze ‘roeping’ (1)  ‘Liefde in waarheid’ geldt zowel voor microbetrekkingen als macrobetrekkingen (2) Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Hoofdlijnen Caritas in Veritate Caritas is ontvangen en geschonken liefde. (5) Als ontvangers van de liefde van God worden de mensen geroepen om dragers van de naastenliefde te zijn en ertoe aangezet zelf werktuigen van de genade te worden, om de liefde van God te verbreiden en netten van naastenliefde te knopen. (5) Vandaar de grote nadruk op het gavekarakter van het leven, dat zichtbaar moet worden in economische, politieke en sociale leven. Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Hoofdlijnen Caritas in Veritate Ondertitel: Over de integrale ontwikkeling van de mens in liefde en waarheid Slot: Zonder God weet de mens niet waar hij heen moet, en is niet eens in staat te begrijpen wie hij is. (78) Paus staat in traditie van integraal of christelijk humanisme. Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Hoofdlijnen Caritas in Veritate Zes hoofdstukken: 1.De boodschap van Populorum Progressio 2.De ontwikkeling van de mens in onze tijd 3.Broederlijkheid, economische ontwikkeling en burgermaatschappij 4.Ontwikkeling van de volken, rechten en plichten, milieu 5.De samenwerking van de familie van de mensheid 6.De ontwikkeling van de volken en de techniek Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Hoofdlijnen Caritas in Veritate Paus denkt niet primair in structuren, maar vanuit de mens als persoon met een morele verantwoordelijkheid. De mens is de ontwerper, het centrum en het doel van het gehele sociaaleconomisch leven (25) Zonder rechtschapen mensen, zonder economische deskundigen en politici die in geweten de oproep tot het algemeen welzijn nadrukkelijk leven, is ontwikkeling niet mogelijk. (71) Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Hoofdlijnen Caritas in Veritate In wezen optimistische boodschap. Ontwikkelingen zijn niet bij voorbaat negatief. Vraag is: welke morele keuzes maken wij t.a.v.  globalisering  milieu  economie  nieuwe communicatiemiddelen  technologische ontwikkelingen Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Hoofdlijnen Caritas in Veritate Nauwe relatie sociale denken en micro-ethiek  Eerbied voor het leven mag niet gescheiden worden van de vragen aangaande de ontwikkeling van de volken. Openheid voor het leven vormt de kern van de ware ontwikkeling. (28)  Samenhang tussen ‘menselijke ecologie’ en ‘ecologie van het milieu’ (51)  Het boek van de natuur is één en ondeelbaar (51) Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Encycliek en kredietcrisis  Winst is nuttig als middel tot een doel dat zin verleent aan zowel de wijze van het verkrijgen als aan het gebruik ervan. (21)  Het exclusief gericht zijn op winst loopt het gevaar bezit te vernietigen en armoede teweeg te brengen. (21) Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Encycliek en kredietcrisis  Nieuwe context voor nationale staten vanwege internationale handel en financiële wereld. (24)  Vandaag de dag – ook onder de druk van de les die de huidige economische crisis ons leert, waarbij de burgerlijke overheid direct bezig is met het corrigeren van vergissingen en wanbeleid – lijkt een nieuwe evaluatie van de rol en de macht van de staat realistischer. (24) Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Encycliek en kredietcrisis Zeven grote bronnen van zorg vanwege globaal geworden markt:  Afbreken systemen van sociale zekerheid  Ondergraven rechten van arbeiders  Arbeidsmobiliteit en deregulering  Cultureel eclecticisme en culturele vervlakking  Honger en voedselschaarste  Bedreiging eerbied voor het leven  Weigeren recht op godsdienstvrijheid Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Encycliek en kredietcrisis  Paus Johannes Paulus II wees in Centesimus Annus op de noodzakelijkheid van een systeem met drie subjecten: de markt, de staat en de burgermaatschappij. (38)  Logica van de markt en de ruil – geven om te hebben  Logica van de staat en publieke gedragingen – geven uit plicht  Logica van de burgermaatschappij – onbaatzuchtig handelen (39) Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Encycliek en kredietcrisis  De sociale leer van de kerk is van mening dat echte menselijke relaties in vriendschap en gemeenschap, in solidariteit en wederkerigheid, ook binnen de economische bedrijvigheid geleefd kunnen worden en niet alleen daarbuiten of ‘daarna’. (36)  De rechtvaardigheid betreft alle fasen van de economische bedrijvigheid. Het verwerven van hulpbronnen, financiering, productie, consumptie en alle andere fasen hebben onvermijdelijk morele gevolgen. Zo heeft iedere economische beslissing een moreel gevolg. (37) Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Encycliek en kredietcrisis  Het denken over het ondernemen moet ingrijpend veranderen. (40)  Het bewustzijn van de noodzaak van een verder reikende ‘sociale verantwoordelijkheid’ van de onderneming groeit (=MVO) (40) Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Encycliek en kredietcrisis Er is een groeiende overtuiging dat de leiding van de onderneming niet alleen op de belangen van de eigenaren acht mag slaan, maar ook in moet gaan op die van alle categorieën personen die bijdragen tot het bestaan van de onderneming (=stakeholders): de werknemers, de klanten, de toeleveranciers van de verschillende productieonderdelen, de gemeenschap waarbinnen de onderneming gevestigd is. (40) Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Encycliek en kredietcrisis Men moet vermijden dat financiële middelen gebruikt worden voor speculatie en dat men toegeeft aan de bekoring alleen winst op korte termijn te zoeken zonder te denken aan de duurzaamheid van de onderneming op lange termijn, het nut van de investering voor de reële economie, en de zorg voor passende en geschikte bevordering van economische initiatieven in ontwikkelingslanden. (40) Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Encycliek en kredietcrisis De economie heeft een mensvriendelijke ethiek nodig.  Er wordt veel gesproken over ethiek op het gebied van economie, financiën en ondernemingen (MVO, ethische certificering, ethisch bankieren, microkrediet en microfinanciering). Deze ontwikkelingen vragen om erkenning en verdienen brede ondersteuning. (45) Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Encycliek en kredietcrisis  Verder heeft het geldwezen als zodanig behoefte aan een noodzakelijke vernieuwing van de structuren en doelstellingen van de manier waarop het functioneert, waardoor in het verleden de reële economie behoorlijk beschadigd is. (65)  De gehele economie en het gehele geldwezen – niet alleen enkele sectoren ervan – moeten volgens ethische maatstaven als werktuigen worden gebruikt, zodat zij passende voorwaarden scheppen voor de ontwikkeling van de mens en van de volken. (65) Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Encycliek en kredietcrisis  Financiers moeten de waarachtig ethische grondslag van activiteiten herontdekken, om geen misbruik te maken van hoogontwikkelde instrumenten, die ertoe zouden kunnen dienen spaarders te bedriegen. (65) Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Encycliek en kredietcrisis Suggesties:  Regulering van de financiële sector (bescherming van zwakkere subjecten en voorkomen schandelijke speculaties)  Nieuwe financieringsvormen voor ontwikkelingsprojecten  Ook de ervaring met microfinanciering die geworteld is in de overwegingen en activiteiten van burgerhumanisten – ik denk vooral aan het ontstaan van de banken van lening – moet bevestigd en uitgewerkt worden. (65) Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Encycliek en kredietcrisis  Het is goed dat mensen zich ervan bewust worden dat kopen niet alleen een economische maar altijd ook een morele handeling is. Consumenten hebben daarbij een duidelijke sociale verantwoordelijkheid, die gepaard gaat met de sociale verantwoordelijkheid van het bedrijf. (66)  (consumentenopvoeding, vormen van coöperatief inkopen zoals verbruiksverenigingen) Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Encycliek en kredietcrisis  Verder is het nuttig nieuwe vormen te bevorderen van verhandeling van producten, die afkomstig zijn uit onderdrukte delen van de wereld, om de producenten te verzekeren van een aanvaardbare beloning. (= fair trade) (66) Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009

Encycliek en kredietcrisis Ter afsluiting: De crisis verplicht ons onze weg opnieuw te ontwerpen, onszelf nieuwe regels te stellen en nieuwe vormen van inzet te vinden, aan te sturen op positieve ervaringen en de negatieve te verwerpen. Zo wordt de crisis aanleiding tot inzicht en een nieuw ontwerp. (21) Waaraan denkt u bij nieuwe regels en nieuwe vormen van inzet? Welke morele verantwoordelijkheden hebben wij in ons dagelijks leven? Caritas in Veritate en de kredietcrisis 20 oktober januari 2009