Social return in crisistijd Bert van Boggelen, De Normaalste Zaak José Dohle, Bouwend Nederland
Programma Aanleiding en introductie Kennisuitwisseling Uitreiking handleiding social return voor opdrachtnemers in de bouw en infra
WAAROM WILLEN OPDRACHTGEVERS SOCIAL RETURN Social return; wat, hoe en waarom WAT Maken van afspraken over een bijdrage aan (werk)ervaring voor mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt HOE Verschillende vormen (b.v. percentage van de loonsom) Verschillende doelgroepen (b.v. wajongers) Verschillende contractvormen (b.v. detachering) WAAROM WILLEN OPDRACHTGEVERS SOCIAL RETURN Ter ondersteuning van het beleid Financiële redenen Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Wat zijn ervaringen? Wie werkt al met social return?
Stelling Alle overheden praten elkaar na als het om het social return percentage gaat Voorbeeld: 2% bij GWW-klussen in Amsterdam
Stelling Invulling met een praktijkplaats voor een leer-werk traject is de beste optie in crisistijd voor de bouw en infra Voorbeeld: convenant Rutte Groep
Bouwend Nederland pleit voor: Win-win-win, voor opdrachtgever, opdrachtnemer én social return kandidaat (d.m.v. dialoog) Duurzame social return, dus o.a. mét opleiden SMART afspraken opdrachtgever – opdrachtnemer Ook op bedrijfsniveau social return bijdrage beoordelen, niet alleen op projectniveau Geen verdringing
Hoe kunnen we er een succes van maken?
Aanleiding voor de handleiding Veel vragen uit de sector over social return Opdracht van sociale partners aan TNO Brede beoordeling van het concept Definitieve handleiding
Waar kunt u de handleiding vinden De handleiding kunt u vinden op: http://www.bouwendnederland.nl/web/advies/contractenenaanbesteden/socialreturn/Pages/default.aspx Als u de digitale versie gebruikt, kunt u binnen het document snel doorklikken, ook naar veel andere documenten die genoemd zijn in de bijlage. De handleiding is openbaar en wordt gratis ter beschikking gesteld door de bedrijfstak.