Presentatie 28 september 2006

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Realisatie kindcentrum
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Opleidingsinfrastructuur
Welkom.
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
MBO passend onderwijs
Het leerkansenprofiel in Den Haag
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? ? Jan Smits: contactpersoon ILS-HAN Astrid Breukers: staflid “opleiden in de school” Edison-college,
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 5 oktober 2010.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
Opleiden in school 22 juni 2004
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
TOM keurmerk Marius Berendse.
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Het opleidingsprofiel:
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Stichting Prisma Helden Karin Iking Zwolle
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
moderniseren van het curriculum.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Functiemix in de Aloysiusstichting Voorhout, 23 maart 2010 Piet-Hein Mees Marjan van Hof.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Informatieavond 15 november 2017
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Presentatie 28 september 2006 Partners in opleiden De professionele opleidingsschool Presentatie 28 september 2006

Doelen van vanmiddag Waarom dit project? Uitwisselen van verwachtingen over de opbrengst Kennismaken Hoe gaan we aan de slag ?: het projectplan Concrete afspraken

Waarom een opleidingsschool? - kwaliteit van onderwijs - kwaliteit van leerkracht/ medewerkers - je leert het in de praktijk

Wat is een goede opleidingsschool? - Leren vindt plaats in de praktijk - Kwaliteit in proces en resultaat - Innovatief/onderzoekend Zorgt voor genoeg leerkrachten in de toekomst (imago) Systeem van opleiden van aankomend, nieuw en zittend personeel (IPB)

Kwaliteit in resultaat wat is een goede leerkracht? - competenties wet BIO ( vakinhoud/pedagogisch didactisch, schoolorganisatie, omgeving) - profiel 'Alliantie/ NddA‘ en scholen - benutting talenten

Kwaliteit in resultaat - tevredenheid afgestudeerde studenten - tevredenheid afnemende scholen - tevredenheid leerlingen en ouders - 'de samenleving van 2010-2040'

Kwaliteit in proces wat is goed praktijkopleiden? - Onna tijd voor onderzoek/experiment sociale interactie leercultuur opleidingsact. op school

Kwaliteit in proces - effectiviteit en efficientie - tevredenheid studenten opleidingsinstituut opleidingsschool

Hoofddoelstelling De projectscholen willen zich ontwikkelen tot opleidingsscholen Het opleiden van leraren is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van ILS (HAN / KUN) en VO-scholen. Van coördinatiemodel naar partnermodel

Projectdoelstellingen Scholen zijn in 2009 professionele opleidingsscholen. De scholen dragen bij aan goed en eigentijds imago van het docentenberoep. Opleiden in de school is structureel onderdeel van het IPB

Opleidingschool Medeverantwoordelijk voor curriculum VO-school verzorgt deel van de opleiding. Samen verantwoordelijk voor de vormgeving van de opleiding

Kennismaking en verwachtingen Kennismaken Verwachtingen: hoe ziet de opleidingsschool er anno 2009 uit? Wie is er bij betrokken? Wat wordt er gedaan? Mogelijke aandachtspunten voor het project Vragen

Vier deelprojecten Opleiden (1A) Leren, werken en onderzoek (1B) Imago (2) Integraal P&O-beleid (3)

1a Opleiden Opleidingsconcept: breed gedragen, leren vindt afwisselend plaats op ILS en VO- school, zowel specialiseren als differentiëren Curriculum Verbreding begeleidingsstructuur ABS. Brede betrokkenheid opleidingsschool (oop-op-man). Vormgeven aan gezamenlijke verantwoordelijkheid (convenant)

Expertisegroep Opleiden voorzitter P.H. v.d. Ven ILS Run, Gerald Steverink / ILS Han. iedere school ABS, (inzet 248 uur per jaar)

1b Leren, werken en onderzoek Iedere opleidingsschool doet praktijkonderzoek. Innovaties worden gevolgd. Thema’s zijn: vormgeving leerrijke omgeving, beoordeling van resultaten, competenties begeleiders, onderzoek bij innovaties Blijvend arrangement tussen ILS en opleidingsschool t.b.v. praktijkonderzoek.

Expertisegroep leren werken en onderzoek voorzitter Ruud Klarus (ILS/Han) Thijs van den Hark (PCC) Marijke van Deutekom (NDdA) Marcel Janssen(SSGN) Roel Scheepens of Harry van Steen (SGN) Roel Grol (ILS/HAN) Miranda Timmermans (ILS/HAN)

2 Imago Beroepsbeeld VO-leerlingen interesseren door project opleidingskunde (opleidingskunde en tutoring) Buitenstaanders interesseren voor onderwijs (snuffel/orienterende stages). Communicatie en PR (regionale media en eigen publiciteitsmedia)

Expertisegroep Imago voorzitter Ed Peters, DC Wim Zegers LC Etha Schoemaker MWC José Derksen (SSGN/P&O). Henny Komduur (hoofd onderwijs lerarenopleiding)

3 Integraal P&O-beleid Formatieplanning (LIO’s, vacatures) Gesprekkencyclus Opleidingsschool inpassen in managementopleidingtrajecten. Samenhang onderwijsondersteunende en onderwijsuitvoerende functies. Opleidingstraject MBO OAS 4 Opleidingstraject LC- en LD-functies.

Expertisegroep P&0: Voorzitter Gert Jan Jansen (opleidingskunde HAN), Harrie Koolen (lid beleidsgroep P&O), Marijke van Deutekom (NDdA) Sammy Amusah (P&O), Enny Keijsers (NDO)

Projectstructuur Expertisegroepen Projectgroep Projectleider Stuurgroep Rectorenraad

Communicatie Bijeenkomst ABS’ers Rol ABS’ers binnen school Digitale nieuwsbrief website scholen/infoblaadjes scholen Jaarlijkse manifestatie Management-conferentie Rapportage projectleider Rol stuurgroep, RR, beleidsgroepen. Snelle start