Deel 3 Groepen en teams.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Arbeidstevredenheid en prestaties
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Communicatieproces .
Professionele ontwikkeling
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De fundamenten van groepsgedrag
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Deel 2 Individu.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Hoofdstuk 15 Groepen en teams © Pearson Education Benelux,
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
De fundamenten van groepsgedrag
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Retailmanagement hoofdstuk 3, paragraaf 3.6.5
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samenvatting teambuilding
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Groepsdynamica.
Groepsdnamica Lesweek 8 – Les 7
Groepsdynamica.
HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 1. Hoe populair zijn teams? Wat is een team? Welke typen van teams bestaan er? − Adviserende teams − Zelfsturende.
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Groepsdynamica Forming
Transcript van de presentatie:

Deel 3 Groepen en teams

Management van gedrag Hoofdstuk 7 Groepen en teams 1

Definities van groepen Een veelgebruikte definitie van groepen heeft een psychologische inslag: Een bepaald aantal mensen dat – contact met elkaar heeft zich psychologisch bewust is van de andere groepsleden zichzelf als lid van de groep beschouwt. Schein 2

Kenmerken van groepen Een definieerbaar lidmaatschap Groepsbewustzijn Een algemeen doel Afhankelijkheid van elkaar Interactie Het vermogen om eendrachtig op te treden Mitchell 3

Essentiële kenmerken van groepen Groepen vormen een belangrijk element van de werkpatronen van organisaties Groepsleden beïnvloeden elkaar op verschillende manieren en groepen kunnen hun eigen hiërarchieën en leiders ontwikkelen Groepsdruk kan veel invloed hebben op het functioneren van afzonderlijke groepsleden 4

Essentiële kenmerken van groepen (vervolg) De activiteiten van de groep worden geassocieerd met het leiderschapsproces De door de manager gebruikte stijl van leiderschap heeft een grote invloed op het gedrag van de groepsleden 5

Het verschil tussen groepen en teams Omvang – gemiddeld of groot Selectie – onbelangrijk Leiderschap – solo Perceptie – gerichtheid op leider Stijl – conformiteit met convergentie Teamgeest – met z’n allen tegen de rest Team Omvang – beperkt Selectie – cruciaal Leiderschap – afwisselend Perceptie – gedeelde kennis Stijl – coördinatie op basis van rollen Teamgeest – dynamische interactie 7

Invloeden op groepscohesie en -prestaties Lidmaatschap Werkomgeving Organisatorisch Groepsontwikkeling en wasdom 15

Uit hoeveel mensen moet een team bestaan? Volgens verschillende organisaties varieert het aantal mensen in een team tussen vier en vijftien Vier is het minimum, wat betreft de creativiteit en variatie die men dan kan genereren Vijftien is ongeveer het maximum aantal mensen waarmee men kan communiceren zonder dat men de stem hoeft te verheffen Cane 20

Groepsontwikkeling en wasdom De vier fasen in het ontwikkelingsproces van groepen: Wederzijdse acceptatie en lidmaatschap Communicatie en besluitvorming Motivatie en productiviteit Controle en organisatie Bass en Ryterband 21

Kenmerken van effectieve werkgroepen Geloof in gedeelde doelen en doelstellingen Inzet voor de groep Acceptatie van groepswaarden en -normen Wederzijds vertrouwen en wederzijdse afhankelijkheid Participatie van alle leden en besluitvorming op basis van consensus 22

Kenmerken van effectieve werkgroepen (vervolg) Een vrije informatie- en communicatiestroom De openlijke expressie van gevoelens en meningsverschillen Oplossingen van conflicten door de leden zelf Een lager personeelsverloop en minder absentie, ongelukken, fouten en klachten 23

Rolrelaties en -conflicten 29 Figuur 7.7 Bron: Miner, J. B., Management Theory, Macmillan (1971), blz. 47.

De negen teamrollen van Belbin Plant Onderzoeker van middelen Coördinator Vormgever Monitor/beoordeler Teamspeler Uitvoerder Afronder Specialist 31 Belbin

Communicatienetwerken (deel a) 42 Figuur 7.9

Communicatienetwerken (deel b) Figuur 7.9

Communicatienetwerken en taakcomplexiteit (deel a) 43 Figuur 7.10a Bron: overgenomen uit Greenberg, J. and Baron, R.A. (1997), Behaviour in Organisations: Understanding Managing, derde editie, Prentice-Hall Inc., Upper Saddle River, NJ. Met toestemming overgenomen.

Communicatienetwerken en taakcomplexiteit (deel b) Figuur 7.10b Bron: overgenomen uit Greenberg, J. and Baron, R.A. (1997), Behaviour in Organisations: Understanding Managing, derde editie, Prentice-Hall Inc., Upper Saddle River, NJ. Met toestemming overgenomen.

Het risky-shift-fenomeen Je zou denken dat groepen weinig risico’s nemen en veilige en behoudende beslissingen nemen, maar het tegenovergestelde is vaak het geval. De druk tot conformiteit betekent dat men de neiging heeft beslissingen te nemen die risicovoller zijn, dan de beslissingen die men als individu neemt. 47

Symptomen van groepsdenken Suggestie van ontastbaarheid Rationalisering Inherente moraliteit van de groep Negatieve stereotypering Druk op de individuele leden om zich te conformeren Zelfcensuur Valse indruk van unanimiteit Ontstaan van ‘denkwachters’ 48