Oorzaken van segregatie in het basisonderwijs Anneloes Vandenbroucke & Ward Nouwen
SinBa onderzoek Sociaal-etnische segregatie in het Basisonderwijs Steden Antwerpen, Genk en Gent Bestuderen van omvang (absoluut en relatief), oorzaken en effecten Onderzoeksmethoden & data oorzakenluik: Survey bij ouders (#1933) Diepte-interviews met schooldirecties (#21) Focusgroepen met ouders (#11)
Oorzaken van segregatie Toegang tot en gebruik van informatiebronnen Schoolkeuzemotieven van ouders Inschrijvingskansen van ouders Profilerings- en aannamebeleid van scholen Quasi-marktwerking bij vrijheid van onderwijs
Toegang tot en gebruik van informatiebronnen
Toegang tot en gebruik van informatiebronnen
Negatieve schoolkeuzemotieven
Schoolkeuzemotieven naar religie (*) Minstens een deel van de verschillen tussen de geloofsgemeenschappen kan niet worden verklaard vanuit opleiding of etnische afkomst
Rol van etnische schoolcompositie in schoolkeuzemotivatie
Rol van etnische schoolcompositie in schoolkeuzemotivatie
Rol van etnische schoolcompositie in schoolkeuzemotivatie Achtergrondkenmerken van ouders SES, etniciteit en geloofsovertuiging Etnocentrische schoolkeuzemotivatie Proxy voor kwaliteit EN/OF voorkeur gesegregeerd BaO Tolerantieniveau t.a.v. aandeel etnische minderheden op school
Inschrijvingskansen
Inschrijvingskansen
Profilerings- en aannamebeleid van scholen Gepercipieerde noodzaak tot profilering beïnvloed door (weerspiegeling) buurtcompositie Uitgesproken pedagogische profilering trekt aan maar stoot ook af Mate waarin een school uitpakt met open en multicultureel karakter bepaald door huidige (etnische) schoolpopulatie
Profilerings- en aannamebeleid van scholen Kansarmere leerlingenpopulatie: meer nadruk op zorg => ongewenste push- en pulleffecten Kansrijkere leerlingenpopulatie: differentiatieaanbod naar boven en minder nadruk op zorgnoden van kansarmer publiek Getuigenissen geven sterke indicaties van ongegronde weigeringen en ontrading
Quasi-marktsituatie en implicaties voor het lokaal onderwijsbeleid Quasi-marktwerking bij vrijheid van onderwijs Groepsgerelateerde tolerantiedrempels => ongewenst proces van segregatie en polarisatie Spanning tussen vrijheid van onderwijs en vraag naar desegregatie Nood aan extra ondersteuning van ouders én scholen met zwakkere marktpositie
Vragenronde