Leefschool Kameleon Opvoeding en onderwijs in een methodeschool.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studie- & opvoedingsondersteuning aan huis in kwetsbare gezinnen
Advertisements

Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Leefgroepen in de kleuterschool
Zorgwerking in onze school
Kleuterschool De Zevensprong
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Doorstroming en kritieke overgangen
De Van Damschool in ontwikkeling
Welkom bij Leefstijl.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Titel: Groeiproces de Ceder.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Ontwikkelingstraject kinderen
Infoavond september. Uurverdeling  maandag: juf Gemma 1u l.o.  dinsdag: juf Isabelle 1u levensbeschouwelijke vakken  woensdag: juf Isabelle 25 min.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Brede school in Berkenbos
WO en Nederlands een succesvolle combinatie?
Evaluatie van een proces
Implementatie HGD/ HGW
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Bevorderen van de taalvaardigheid
>presentatie: Voorlichting stage >datum: 29 maart 2010.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Welkom op onze infoavond
Welkom op onze infoavond
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Inge, juf Heidi, meester Ward.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Zorgteam: juf Inge P, juf Inge DW, juf Martine, juf Heidi L, meester Dirk, juf Caroline V, juf Caroline P, juf Nicol.
Welkom op onze infoavond
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Sportpleinstraat Hoeselt tel. : 012 / website:
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
M-decreet Een korte toelichting.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Schoolopbouwwerk Menen
Tevredenheidsonderzoek 2015
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Infoavond /09/2017 (L 1.2.3) 14/09/2017 (L 4.5.6) 18/09/2017 (K 1.2.3)
Omgaan met meerdere talen
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Wie is juf Anita ? Diploma ‘Bachelor in het lager onderwijs’ behaald aan de hogeschool Thomas More te Mechelen. Vijfde schooljaar in de Sterrenhemel. Twee.
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Leefschool Kameleon Opvoeding en onderwijs in een methodeschool

Basisdoelstellingen van onze school Naast het nastreven van algemene doelstellingen onderscheidt onze leefschool zich in het vormen van vrije mensen, die vertrouwen hebben in zichzelf en openstaan voor de opinie van iedereen voldoende taalvaardig zijn om met hun medemensen van gedachten te wisselen leergierig blijven de nodige verantwoordelijkheidszin hebben sociaalgericht zijn en openstaan voor de noden van hun medemensen

Leefschool Kameleon, een thuis voor elk kind In onze school moet elk kind zich thuis voelen. Onze school is een kindvriendelijke school, waar kwalitatief onderwijs wordt verstrekt en waar elk kind de kansen krijgt om zich te ontwikkelen.

Visie van onze school Tijdens het onderwijs- en opvoedingsproces houden we rekening met de ontwikkelingsfactoren van de kinderen. We bieden de leerlingen de kans om uit te groeien tot harmonisch gevormde persoonlijkheden.

1. Een veilige thuis Huiselijke geborgenheid en gezelligheid Elke leefgroep beschikt over een leefruimte en een werkruimte: In de leefruimte wordt een huiskamersfeer gecreëerd met een keuken, een zithoek, tapijten, planten, … De werkruimte is functioneel ingericht met werkhoeken, instructietafels, open materiaalkasten, ... Hoog welbevinden Goede groepssfeer Een thuis voor iedereen

Leefgroep I

Leefgroep II a

Leefgroep II b

Leefgroep III a – 1ste leerjaar

Leefgroep III

Leefgroep IV

Leefgroep V

Wereldklas

2. Geïntegreerd in de groep Samenwerken in de leefgroep met leerlingen van verschillende leeftijd met leerlingen van verschillende origine Elk kind, een individu en elk kind, lid van de groep Ontwikkelen van een positief zelfbeeld Bevorderen van hun zelfmotivatie Sociale vaardigheden verhogen Praatrondes in de leefgroepen Forums Wat er leeft in elke leefgroep staat in de kijker tijdens een forum. Groepsgevoel Groepsdynamiek, leerkracht is begeleider van de leefgroep. Teamspirit De leerkrachten werken onderling samen als één team

Sociale vaardigheden verhogen Bespreken van de sociale vaardigheden met de axenroos Zoveel mogelijk belonen, zo weinig mogelijk straffen! Conflicten uitpraten Afspraken vastleggen in overleg met de kinderen Praatrondes

Samenwerken

Elk kind is lid van de groep

Samen met de kinderen afspraken vast leggen.

Tijdens het forum vernemen we wat er in elke leefgroep leeft.

Groepsdynamiek – leerkracht(en) en leerlingen vormen één groep.

3. Ervaringsverrijkend onderwijs Op onze school leren de kinderen zoveel mogelijk vanuit ervaringen. Leren door ervaren door ontdekken en experimenteren door zelf beleven door zelf sturen door zelf bepalen van keuzes en het aanvaarden van de consequenties ervan

4. De school mee maken Leerlingen Ouders Forums Leefgroepraden Schoolparlement Ouders Schoolraad Activiteiten op school

5. Methodiek en didactiek Combinatie van twee leersystemen Taal en wiskunde We volgen leermethodes. Procesmatig bereiken van de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen. Leerstof wordt aangebracht tijdens het instructiemoment en wordt verwerkt tijdens de individueel zelfstandige werktijd, tijdens groepswerk en in hoekenwerk. Wereldoriëntatie en muzische vorming De leefgroep kiest een project. We werken het uit. Doelstellingen worden bepaald, activiteiten worden gepland. We integreren ankerlessen. Via checklijsten bewaken we het bereiken van de doelstellingen.

Taal – eerste leerjaar

Taal – L2 tot en met L6

Wiskunde

Wereldoriëntatie

Frans

Methodes digitaal Op PC in de klas en thuis

6. Kwaliteitszorg op maat van elk kind Uiterst bekwame en gedreven leerkrachten Kind- en leerlingvolgsysteem Het welbevinden, de betrokkenheid en de vorderingen van elk kind worden systematisch bijgehouden in een volgsysteem. Externe toetsen worden op vaste tijdstippen afgenomen. Multidisciplinaire overlegmomenten Periodiek wordt er een MDO gehouden. Dit is een overlegmoment met de leerkracht, de zorgcoördinator, de directeur en de pedagoge van het CLB. Tijdens het MDO worden verslagen gemaakt, worden stappenplannen aangevuld en worden afspraken vastgelegd. Zorgverbreding stap 1 klastitularis stap 2 gokleerkracht/zorgcoördinator stap 3 externe hulpverleners

Leefgroepen Leefgroep I jongste kleuters Leefgroep II a oudste kleuters Leefgroep II b oudste kleuters Leefgroep III a eerste leerjaar Leefgroep III b tweede leerjaar Leefgroep IV a derde leerjaar Leefgroep IV b vierde leerjaar Leefgroep V derde graad Wereldklas onthaalonderwijs

Het Kameleonteam Juf Kristel - leefgroep I Juf Annick - leefgroep II a Juf Evi en juf Els - leefgroep II b Juf Amelie - zorg en gok kleuters Juf Sabine - kinderverzorgster Juf Caroline - leefgroep III a Juf Stefanie - leefgroep III b Juf Lies - leefgroep IV a Juf Patsy - leefgroep IV b + wereldklas Juf Kim - leefgroep V Juf Virginie - zorgcoördinator + wereldklas Meneer Joergen - lichamelijke opvoeding Meneer Donald - n.c. zedenleer Juf Eef - r.k. godsdienst Juf Mounia - islamitische godsdienst Juf Natasa - orthodoxe godsdienst Meneer Jean-Pierre - onthaal Juf Evelyne - administratief medewerker Carine Favoreel - directeur

Onze partners in onderwijs Pedagogische begeleidingsdienst van het GO! bijscholing van onze leerkrachten Clb centrum voor leerlingbegeleiding Som integratiecentrum en tolkendienst Stimulans schoolopbouwwerk, de babbeldoos, de katrol