Het managen van integriteit binnen organisaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Advertisements

Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Naar fair en effectief toezicht Jan Maas, Maas Bestuursvraagstukken Landelijke bijeenkomst Kinderopvang 5 november 2009.
Lid van een organisatie en zonder schuld? Schuld, een individueel of collectief begrip Hans Wesseling.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Visie Mensontwikkeling WSD
COMPETENTIEONTWIKKELING
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en analyse van dilemma’s
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
‘Geef uw team vleugels’
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
© de vries business consultancy, 2008
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Collaborative Strategizing
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
E MPLOYER BRANDING Katrien Put. O VERZICHT Wat is employer branding? Waarom employer branding invoeren? Hoe employer branding invoeren?
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Building Alliances Gezond In … Brian Tjemkes 23 juni 2016.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.

Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Key Process Indicator Sonja de Bruin
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Everyone's dream can come true if you just stick to it and work hard.
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Het E-depot van Rotterdam
Verantwoordelijkheid van Organisaties
JAN HOLSAPPEL.
Dynamic Architecture What about you?
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Het managen van integriteit binnen organisaties Hogeschool InHolland Han van der Pool 19 mei

Inhoud Het managen van integriteit binnen organisaties Visie op borgen en verbeteren van integriteit Aanpak van een project.

Spanning tussen wettelijk en ethisch Er is een verschil tussen een legalistische aanpak (compliance) en een integriteitaanpak.

Duurt ‘Eerlijkheid’ lang? Assignment Duurt ‘Eerlijkheid’ lang? 02/04/2017 Een voetballer maakt hands in het strafschopgebied. De scheidsrechter fluit echter niet. De speler vindt dit onjuist en meldt de handsbal bij de scheidsrechter. De club verliest de wedstrijd a.g.v. de toegekende penalty. Is dit gedrag van de speler ethisch juist?

Een spel met het spel spelen Een voetbal speler maakt, voor iedereen duidelijk zichtbaar, hands in het strafschopgebied. De club verliest de wedstrijd a.g.v. de toegekende penalty. De betreffende speler had dit vooraf afgesproken met een Aziatisch goksyndicaat en ontvangt een behoorlijke bonus. Is dit gedrag van de speler ethisch verwerpelijk?

Is je aan de wet / regels houden voldoende? Assignment Is je aan de wet / regels houden voldoende? 02/04/2017 Er is een spanning tussen wettelijk en ethisch: Je aan de wet houden kan leiden tot inbreuk op b.v. mensenrechten (Sharia) of het is niet genoeg (b.v. geluidsnormen). Wetgeving loopt in het algemeen achter bij maatschappelijke ontwikkelingen. Afwezigheid van wetgeving (b.v. in ontwikkelingslanden) dwingt tot het (in dialoog) formuleren van de eigen rol in de samenleving. Er is een verschil tussen een legalistische aanpak (compliance) en een integriteitaanpak.

Normen voor veiligheid en gezondheid Assignment Normen voor veiligheid en gezondheid 02/04/2017 Een internationale onderneming produceert in Afrika tenminste volgens de lokale wetgeving en lokale standaarden. Soms zijn deze normen echter te laag / afwezig om blijvende schade aan de gezondheid van medewerkers op langere termijn te voorkomen. (b.v. tilgewichten) Introductie van Europese normen zou investeringen vergen die economisch niet te rechtvaardigen zijn. Wat moet deze onderneming volgens jou doen?

Wat kunnen we van dit alles leren? Assignment Wat kunnen we van dit alles leren? 02/04/2017 We hebben verschillende opvattingen gebaseerd op onder meer: Culturele Diversiteit Locale en internationale waarden Principiële vs. Pragmatische aanpak Individuele morele sensitiviteit en oordeelsvermogen Hoe kunnen we als onderneming deze problemen dan managen?

Het permanent legitimatiedeficit Assignment Het permanent legitimatiedeficit 02/04/2017 Er is een gebrek aan internationale legitimeringprocedures. We hebben internationaal te maken met niet-universele, niet-gedeelde, steeds veranderende waarden en normen. De opvatting over de rol van het internationale bedrijfsleven blijft verschuiven. Er zijn voortdurend veranderende eisen en inzichten.

De consequentie Het managen van verantwoordelijkheden behoort dus: een continue programma te zijn Het moet het managen van de diversiteit van waarden en eisen die worden gesteld mogelijk maken Door het actief zoeken van de dialoog met relevante belanghebbenden intern en extern (stakeholders)

Build to last Empirisch onderzoek van Collins & Porras heeft aangetoond dat ondernemingen die hun waarden- en visiekader absoluut transparant hebben en zich daar compromisloos door laten leiden, vele malen succesvoller zijn dan organisaties die die visie en discipline niet hebben. Het hebben en ‘leven’ van een gedeeld bedrijfs kader is echter onvoldoende want qua waarden zal er altijd meer diversiteit dan uniformiteit zijn. Die diversiteit is immers gekoppeld aan het bewust onder één dak brengen van een groot aantal operationele functies.

Aanpak Duidelijkheid scheppen over het kader Stakeholder analyse Bepalen van gewenst en ongewenst gedrag tussen de relevante stakeholders op alle niveaus binnen de organisatie Communiceren en verankeren van gewenst gedrag via structuren, procedures en instrumenten Skill en mindset ontwikkelen op het gebied van dilemma reconcilatie Leiden en sturen van de organisatie vanuit het centrale kader (en het gedrag wat daarbij hoort) en omgaan met issues en dilemma’s vanuit een mind-set die gericht is op het vinden van win-win oplossingen

Verantwoordelijkheden binnen een organisatie organisatorische functionaliteit A B C 1 2 3 4 professioneel functioneel algemeen definiëren van de operatie vormgeven van de operatie uitbouwen van de operatie managen van de operatie Management niveau binnen de organisatie

Voorbeeld van een garage Het primair proces Inschrijven van de klanten Repareren en keuren van de auto Aflevering en Evaluatie Infrastructuur (Management en Ondersteunende activiteiten) Strategie en beleid (structuur, beleid, cultuur en procedures) Werving& Selectie van de automonteurs Training en ontwikkeling van de monteurs Administratie (incl. HR en archief) Financiën Facilitaire diensten inclusief magazijn

Verankeren in structuren, procedures en instrumenten Strategie & beleidsvorming Onderzoek/ bijscholing van monteurs Werving & selectie monteurs Inschrijven van klanten Reparaties en keuringen Afleveren en evaluatie Administratie (incl.HR) Financiën Facilitaire diensten

Skill en mindset ontwikkelen op het gebied van dilemma reconciliatie Dilemma Reconciliatie (DR) is een techniek die door Trompenaars Hampden- Turner (THT) is ontwikkeld om de dilemma’s waarmee men binnen de organisatie geconfronteerd wordt, aan te pakken en op te lossen. De methode berust op een analytisch en creatief proces waarin twee schijnbaar tegengestelde waarden, bijvoorbeeld strategieën of acties, worden geïntegreerd in een strategie of actie waarin de voordelen van beide benaderingen elkaar versterken

Naar eigen inzicht/moraal Positief: Consistentie Transparantie  Betrouwbaar of Regels & Systemen Naar eigen inzicht/moraal So often we look at the other side of the dimension in erms of good or bad, right vs wrong; good vs evil. Negatief: -Corruptie -Chaos -Onbetrouwbaar

Inzicht Positief: -Flexibel -Speelt in op de situatie -Persoonlijk of Regels & Systemen Eigen inzicht/moraal Negatief: -Bureaucratie -Rigide -Onpersoonlijk

Respect voor beide inzichten Voorgrond Achtergrond Positief: Consistentie Transparantie  Betrouwbaar Positief: Flexibel Speelt in op de situatie Persoonlijk of Regels & Systemen Eigen inzicht/moraal is begin aware that both the positive and the negative on the continuum and acknowledging that both of these ends, also exist within us, though we may have a (strong) preference for one over the other. Negatief: -Bureaucratie -Rigide -Onpersoonlijk Negatief: -Corruptie -Chaos -Onbetrouwbaar

Reconciliation Worksheet Trompenaars Hampden-Turner Culture for Business 1. Identify the dilemma (OTOH-OTOH) 2. Contextualize the dilemma (what is the root cause of the dilemma and who is the dilemma holder) 3. Chart & Stretch the dilemma a. Label the axes reflecting the opposing positions (positive or neutral). Be specific! b. Describe the positives of each position and also the negative, or pitfalls of each position if taken too far. (don’t stop at 3 on each side, but list as many as you can think of) 4. Stigmatize the extreme positions Put epithets or ‘bumper sticker’ type statements in positions (0,10), (10,0) and (5,5) that capture the essence of each position 5. Reconcile the dilemma (10.10) a) Ask how Value ‘A’ can support Value ‘B’ and vice versa b) Write down an epithet to capture the essence of your reconciliation 6. Develop action points a) Who will take what action b) What is the timeframe/deadline c) How will you measure that you have been successful 2. What is the root cause of the dilemma? _______________ Who is the dilemma holder? ________________ 1. Identify and describe the Dilemma: on the one hand ___________________________________________________ on the other hand___________________________________________________ 10 0,10 10,10 4. ________________________________ 5. ________________________________ 5,5 3a) Y-axis label: ________________________________ 4. ________________________________ 3b. Describe advantages of applying Y-axis: +_______________ List pitfalls: -_______________ 6. Action points, owner and timing: 1 _____________________________________ 2 ____________________________________ 3 ____________________________________ 4 ___________________________________ Continue action points as needed …… 10,0 4. ________________________________ 10 3a) X-axis label: _______________________________________ How to measure results: 1 ____________________________________ 2 ____________________________________ 3 ____________________________________ Continue action points as needed …… Group # Case study concerns _________________ (name of company) 3b) Describe advantages of applying X-axis: +__________________ List pitfalls: - __________________ __________________

Vragen ? Wilt U met ons in contact komen dan kan dat via ons e-mailadres: hr.ethiek@gmail.com