Informatieavond Masterplan Maasplassen 1 december 2011
Programma 20.00 Opening door avondvoorzitter Wil Janssen (kwartiermaker GOML) 20.05 Welkomstwoord gedeputeerde Patrick van der Broeck (voorzitter bestuurlijke werkgroep) 20.10 Voorgeschiedenis masterplan Paul Vossen (programmalijnmanager) 20.25 Toelichting Masterplan Maasplassen Ramón Copier (bureau Heusschen * Copier) 21.15 Vervolgtraject 21.25 Vragen en discussie 21.55 Slotwoord en afsluiting
Welkomstwoord Gedeputeerde Patrick van der Broeck, Voorzitter bestuurlijke werkgroep Maasplassen 1 december 2011 3
Paul Vossen, Programmalijnmanager Maasplassen 1 december 2011 Voorgeschiedenis Paul Vossen, Programmalijnmanager Maasplassen 1 december 2011 4
Gebiedsontwikkeling Midden-Limburg (GOML) Gemeentelijke herindeling per 1 januari 2007 vormde aanleiding voor ‘Samenwerking Midden-Limburg’ Stuurgroep Samenwerking Midden-Limburg gaf Riek Bakker opdracht om Regiovisie op te stellen Definitieve regiovisie (eind 2008) Uitwerking in vier programma- lijnen, waaronder de programmalijn ‘Maasplassen’
Urgentie programmalijn ‘Maasplassen’ Maasplassengebied heeft bijzonder karakter, maar economische potenties worden niet / onvoldoende benut Gebied heeft veel functies die ruimte claimen soms versterken ze elkaar en soms conflicteren ze met elkaar Na hoogwaters in 1993 en 1995 en de daarop volgende stringente regelgeving voor ‘bouwen in het winterbed van de Maas’ stagneren ontwikkelingen gebied zit op slot ruim 40 initiatieven hebben geen doorgang gevonden Het gebied is in onbalans als gevolg van jarenlange grindwinning en hoogwaterproblematiek
Doel programmalijn Doel: optimaal en duurzaam benutten van het economisch potentieel van de Maasplassen en het in balans brengen van de verschillende functies zodat de Maasplassen als een herkenbaar samenhangend gebied op de kaart worden gezet.
Strategie en beoogd resultaat Herstellen balans in het gebied Geen individuele projecten (postzegels) beoordelen maar toetsing (plussen en minnen) op niveau gebiedsontwikkeling (postzegelvel) Alle functies in Maasplassengebied passen binnen integraal en samenhangend plan … het ‘Masterplan Maasplassen’ Resultaat: Door het masterplan uit te voeren wordt de onbalans in het gebied hersteld en ontstaat er ruimte voor gewenste ontwikkelingen waardoor de economische potenties beter kunnen worden benut
Plangebied Van Roosteren / Maaseik tot aan sluizen Belfeld / Baarlo Oppervlakte: circa 17.000 ha Rivierkilometers: circa 45 km
Fasen Stap 0 Ontwikkelen ‘blauwe visie’ en ‘groene visie’ en quickscans ‘bedrijvigheid’ en ‘leisure / (water)sport’ (juli 2009) Stap 1 Vlekkenplan (april 2010) Stap 2 Masterplan (oktober 2011) Stap 3 Intergemeentelijke structuurvisie (medio 2013) Samenwerkingsovereenkomst(en) Uitvoeringsprogramma
Vlekkenplan Tussenstap gevoel krijgen voor: bestuurlijk wenselijk geachte richting wensen / draagvlak private sector
Aansluiten bij kernwaarden
Zonering Maasplassengebied …. acht deelgebieden
Vlekkenplan ‘Maas en Meer’
Samenwerkende partijen Midden-Limburgse gemeenten Provincie Limburg Gemeente Beesel Gemeente Peel en Maas Gemeente Kinrooi Gemeente Maaseik Rijkswaterstaat Limburg
Overige betrokken partijen Stichting Limburgs Landschap Staatsbosbeheer Stichting Natuurmonumenten Waterschappen NV de Scheepvaart Branche- en belangenorganisaties, zoals LWV, LLTB, Hiswa, MKB, KHN, Recron ….. Individuele ondernemers
Toelichting Masterplan Maasplassen Ramón Copier, Bureau Heusschen * Copier 1 december 2011 17
Opbouw presentatie Indeling masterplan Conclusies masterplan Inzoomen op deelgebieden Ruimtebeslag Topwaterrecreatiegebied
Indeling Masterplan 1. Voorwoord en inleiding 2. Procesverantwoording 3. Samenvatting Vlekkenplan 4. Taakstelling water 5. Ontwerp Masterplan Maas en Meer 6. Rivierkundig en landschappelijk casco 7. Deelgebieden 8. Leisure 9. Status en vervolgtraject Bijlagen
Conclusies Taakstelling wordt ten zuiden spoorbrug Buggenum gehaald, ten noorden spoorbrug niet Kansen voor beter benutten economisch potentieel Maasplassengebied liggen vooral op het gebied van leisure Qua focus van het gebied moet een duidelijke keuze worden gemaakt, waarbij de meeste kansen worden toegedicht aan een watersportregio met natuurrecreatie de regio moet hier consequenties aan verbinden Publieke investeringen (op het vlak van infrastructuur) worden noodzakelijk geacht zodat private partijen hierop kunnen anticiperen
Conclusies Rivierkundig en landschappelijk casco schept het decor waarbinnen ontwikkelingen ruimtelijk worden geaccommodeerd Geen oordeel geveld over aantal vakantiewoningen (meer dan 3.300 vakantiewoningen in het Maasdal en nét daarbuiten) Niet uitgaan van bestaande vraag / behoefte, maar bezien of door sterk onderscheidend vermogen nieuwe doelgroepen kunnen worden bereikt Toepassen plassentypologie
Ontwerp Masterplan Maasplassen xxx
7.1 Maaseik / Echt-Susteren xxx
Rivierkundig en landschappelijk casco xxx
Ecologische verbindingen xxx
Leisure xxx
Wonen xxx
Bedrijvigheid xxx
Waterstandseffect xxx
Stroombanen xxx
Z R Plassentypologie N R xxx A N D W A R A N A A N N R R N N N R A N N
7.1 Maaseik / Echt-Susteren xxx
7.1 Maaseik / Echt-Susteren xxx R
7.2 Eiland in de Maas xxx
7.1 Maaseik / Echt-Susteren xxx N A R R N N N N
7.3 Ophoven, Geistingen, Kessenich, en het Land van Thorn xxx
7.1 Maaseik / Echt-Susteren xxx Z N A R A
7.4 Maasbracht e.o. xxx
7.1 Maaseik / Echt-Susteren xxx N
7.5 Panheel / Heel xxx
7.1 Maaseik / Echt-Susteren D N A A xxx W A A N N
7.6 Linne / Beegden / Horn xxx
7.1 Maaseik / Echt-Susteren xxx A N N
7.7 Roermond e.o. xxx
7.1 Maaseik / Echt-Susteren xxx R A R R N A R
7.8 Buggenum / Neer / Kesseleik / Beesel / Kessel xxx
7.1 Maaseik / Echt-Susteren xxx N N
7.1 Maaseik / Echt-Susteren xxx N
Ontwerp Masterplan Maasplassen xxx
Bestaande situatie xxx
Wat merken de burgers van implementatie visie Masterplan? Maatregelen zodat hoogwaters sneller en beter kunnen afstromen weerdverlagingen, nevengeulen, retentiegebieden enz. Meer groen(structuren) bossages op steilranden, kronkelwaarden, natuurlijke oevers, ecologische verbindingszones enz. Herkenbare Maas Doorlopende fiets- en wandelpaden Realisatie initiatieven op het vlak van leisure en wonen Groei naar topwaterrecreatiegebied
Ruimtebeslag Bij IVM2 vergen hoogwatermaatregelen circa 300 ha akkerland en 287 ha grasland. De hoogwatermaatregelen bij masterplan kosten circa 86 ha akkerland en 501 ha grasland.
Top waterrecreatiegebied (1/2) Maasplassengebied is motor vrijetijdseconomie in Midden-Limburg visitekaartje van de regio volop kansen voor economische ontwikkeling Water is verbindend element binnen gevarieerd pallet aan leisurevoorzieningen in Midden-Limburg Regio wil gebied meer profileren als waterrecreatiegebied voor uiteenlopende doelgroepen en wil gebied laten uitgroeien tot top waterrecreatiegebied
Top waterrecreatiegebied (2/2) Aan keuze moeten consequenties worden verbonden, zoals: = inrichten als waterrecreatiegebied; = kwalitatieve verbeterslag bestaand aanbod; = verbreding bestaand aanbod; = jaarrond programmering. Het is aan de private sector om de kansen te grijpen en geboden mogelijkheden te benutten door met eigen initiatieven aan te haken en het water als gebiedseigen kwaliteit te benutten.
Paul Vossen, Programmalijnmanager Maasplassen 1 december 2011 Vervolgtraject Paul Vossen, Programmalijnmanager Maasplassen 1 december 2011 55
Masterplan Maasplassen Functies: Schets blauw-groen kader Referentiekader (bestaande) private initiatieven Kader voor nog te ontwikkelen initiatieven Basis voor vervolgtraject (intergemeentelijke structuurvisie) Het masterplan is door bestuurlijke werkgroep Maasplassen vastgesteld Het masterplan is in oktober 2011 via de Stuurgroep GOML aan Provinciale Staten, de gemeenteraden en RWS aangeboden en openbaar gemaakt
Verbinden korte- en lange termijn Korte termijn: Groen licht voor initiatieven (in combinatie met eerste hoogwatermaatregelen) Lange termijn: Intergemeentelijke structuurvisie met vertaling naar POL Afspraken over financiering hoogwatermaatregelen Verbinding met Deltaprogramma
Korte termijn Toepassing Beleidslijn grote rivieren uiterlijk in mei 2012 afsprakenkader beoordeling ruimtelijke aanvaardbaarheid projecten ligt bij gemeenten en provincie waterstaatkundige randvoorwaarden primair aan de Staat (rivierbeheerder = RWS) uitgangspunten: beperking berging moet duurzaam worden gecompenseerd niet-riviergebonden initiatieven in stroomvoerend deel dient per saldo meer ruimte voor de rivier te worden gerealiseerd initiatiefnemer kan in principe zelf bepalen: a. Zelf maatregel realiseren b. financiële bijdrage leveren om van plicht te worden ontheven overheden nemen plicht over maximale benutting ruimte binnen regelgeving riviereffecten van gehele project/gebied en niet de afzonderlijke onderdelen zijn uitgangspunt fondsvorming Afspraken over volgtijdelijkheid uitvoering van zowel initiatieven als rivierkundige maatregelen door initiatiefnemer en/of overheden
Lange termijn Visie in Masterplan dient planologisch te worden verankerd Gemeenteraden en PS moeten Masterplan Maasplassen als kaderstellend document vaststellen Intentieovereenkomst gemeenteraden en PS inzake opstellen van intergemeentelijke structuurvisie met vertaling naar POL Plan-MER is noodzakelijk Start: maart 2012 (na besluitvorming gemeenteraden en PS) Afronding: zomer 2013
o.l.v. Wil Janssen 1 december 2011 Vragen en discussie o.l.v. Wil Janssen 1 december 2011 60
Slotwoord en afsluiting Gedeputeerde Patrick van der Broeck, Voorzitter bestuurlijke werkgroep Maasplassen 1 december 2011 61