Praktijkvoorbeelden transport GS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Handreiking: Verantwoorde brandweeradvisering
Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
Kennismaking Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Regionale brandweer
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Toekomst voor buisleidingen
Takes gas transport further Groningen, Groepsrisico bij hogedruk aardgasleidingen Kennistafel Buisleidingen 20 oktober 2009.
Casus kennistafel buisleidingen 30 oktober 2009 Casus deel 1 Probleembeschrijving.
Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw
Takes gas transport further Groningen, Externe veiligheid Voor TAJX buitendienst
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Stand van zaken buisleidingen
Praktische zaken bij de risicosanering Bevb Themabijeenkomst buisleidingen 22 juni 2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Vijf-gelijke-dagen model
Groeprisico rond Rotterdam The Hague Airport
bedrijvenvereniging Weststad/ De Wijsterd 25 maart 2014
Besluit Stralingsbescherming 2011 Niveau 3 - 4
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
PH-berekeningen.
Chemisch rekenen In de derde klas hebben we bij scheikunde geleerd met massaverhoudingen te rekenen. Nu gaan we de reactievergelijkingen gebruiken om.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
De schaal Hoe bereken je die?.
VOORLICHTING BEVI IPO-VOORLICHTINGSBIJEENKOMST
Nieuwe ruimte! Ontslakken in Eindhoven 20 september 2013.
VERANTWOORDINGS- RAPPORTAGE
voorbeelden Windpark Delfzijl Noord en Windpark Eemshaven
Casus propyleenleiding Oud-Beijerland
Buisleidingen: stand van zaken AMvB buisleidingen en Structuurvisie
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Buisleidingen Het op orde brengen van een dossier!
THEMABIJEENKOMST BUISLEIDINGEN - ERVARINGEN MET BEVB -
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Takes gas transport further Groningen, Fictieve casus Kennistafel Buisleidingen.
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Relevant Kennistafel Transport: Basisnet Spoor
Gewonden en zelfredzaamheid
Ondersteuningstraject Attesten. Startmoment Op Fourage – zaterdag 29/11/14: -Algemeen infomoment -Voorstelling programma per trajectdag -Trajectdag 1:
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Vragenlijst ketencoördinatoren
“Schuiven met waterdoelen”
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Intergemeentelijke Structuurvisie Oosterwold
Themadag EV en RO donderdag 1 december 2011
Rekenen groep 4.
Visie informatievoorziening
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Windturbines Klaas Bokma 20 november Doelstelling Provincie om te voldoen aan Rijksbeleid (schone energie) – In 2020 plaatsing van 530 MW aan windenergie.
Bestemmingsplan Poelgeest
Welkom! Eindbijeenkomst Brabant Veiliger
Buisleidingen en het Bevb
Adaptatie aan overstromingsrisico Bestuurlijke aspecten van risicozonering in de RO Nico Pieterse, Joost Tennekes, Leo Pols en Kersten Nabielek.
Signaleringskaart Prof kaart +. Signaleringsfunctie Informatie of externe veiligheid aan de orde kán komen Andere ‘veiligheidsgerelateerde’ onderwerpen.
Externe Veiligheid en Windturbines
* KNOOPERF Achterveldse Eng Anne Jansen PCL, 16 juni 1.
Ruimtelijke Ordening in Dordrecht Presentatie in de adviescommissie fysieke leefomgeving van de gemeenteraad op 20 mei 2014.
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
Niet urgente LPG sanering Ervaringen uit de praktijk door Robbert van 't Veer.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Omgevingswet, omgevingsvisie, omgevingsveiligheid
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
Een veilige leefomgeving?
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Transcript van de presentatie:

Praktijkvoorbeelden transport GS Rogier Wegerif

Praktijkvoorbeelden TGS Invloedsgebieden transportassen Vuistregels Signaleringskaart TGS (beheer) Ruimtelijke ontwikkelingen spoorzone

Invloedsgebieden transportassen RNVGS: invloedsgebied wordt begrensd door 1 % letaliteit Bij toxische scenario’s kan dat oplopen tot 3 kilometer Personen in dit gebied meenemen in GR berekening en bij ruimtelijke plannen binnen dit gebied GR verantwoorden

Invloedsgebieden transportassen Btev (concept nov. 2008): invloedsgebieden worden door Minister vastgesteld Ruimtelijke plannen binnen invloedsgebied: altijd ingaan op bestrijdbaarheid en zelfredzaamheid Plannen binnen 200 meter: “volledige GR verantwoording” behalve als: GR lager is dan 0,1 keer de oriëntatiewaarde; Het GR met niet meer dan 10% toeneemt

Invloedsgebieden transportassen Verschil met Bevi en concept Bevb (zie handreiking “Buisleidingen in bestemmingsplannen”) Bij conserverende bestemmingsplannen dus verschil of dit binnen invloedsgebied van transportassen, buisleiding of inrichtingen ligt

Invloedsgebieden transportassen Verschillende zones: 0-30 meter 30 -200 meter 200-500 meter Binnen zones verschillende kaders

Vuistregels Indicatie bij welke hoeveelheden transport en bevolkingsdichtheden PR 10-6 ontstaat of overschrijding van oriëntatiewaarde kan optreden

Vuistregels RNVGS: lang niet altijd nodig om tijdrovende en dure QRA uit te voeren -> CPR 18 (PGS 3) Naar mijn idee steeds minder gebruikt (verouderd -> gebaseerd op IPO-RBM) Nieuwe vuistregels gewenst o.b.v. RBM II??? Hoe om te gaan met (vernieuwde) vuistregels?

Signaleringskaart TGS Heeft een signaalfunctie wanneer rekening gehouden moet worden met de verantwoording groepsrisico bij een ruimtelijk besluit. Geeft aan welk traject gevolgd kan worden voor de verantwoording groepsrisico. Hier ligt de verbinding met een bestuurlijke visie op de verantwoording groepsrisico. Geeft informatie over de relevante risicozones om desgewenst het groepsrisico te beperken door ruimtelijke keuzes voor de realisatie(mogelijkheden) van objecten. In het vervolg hiervan ook risico’s langs buisleidingen in beeld brengen.

Hoe om te gaan met beheer? 1 keer in de 5 jaar update op basis van tellingen en populatiebestanden? Bij iedere ruimtelijke ontwikkeling rekenen en mogelijk signaleringskaart aanpassen?

Ruimtelijke ontwikkelingen spoorzone Borging van maatregelen vanuit VGR Lang niet alle maatregelen zijn vast te leggen in bestemmingsplan