Sociaal infopunt- sociaal huis •Elke gemeente/stad is verplicht om een sociaal huis uit te bouwen Decreet Lokaal Sociaal beleid.
Sociaal huis –wat? •Iedere gemeente kan zelf invullen hoe ze het sociaal huis gestalte geeft. •Doel is voor elke gemeente hetzelfde: toegankelijkheid tot alle sociale producten van stad en OCMW verhogen. •Gent is specifiek- en heel veel gedecentraliseerd aanbod. Het is niet mogelijk om alle diensten onder 1 dak onder te brengen.
Gent sociaal huis heet in Gent ‘sociaal infopunt’ •Alle diensten blijven decentraal gehuisvest •We gaan voor elkaar aanvragen opnemen, informatie geven over elkaars aanbod en gericht doorverwijzen naar elkaars aanbod.
Drie functies in het sociaal infopunt -Informatie geven over de dienstverlening van de andere dienst -Doorverwijzen -Aanvraag opnemen.
Pilootprojecten ‘sociaal infopunt’ op 3 lokaties •Welzijnsbureau gent noord (gebied binnenstad) •Lokaal dienstencentrum Wibier (gebied St. Amandsberg) •Buurtcentrum Kokerstraat (Brugse poort- voor de rooigemlaan)
3 pilootprojecten Baliemedewerker in tandem met onthaalmw zal -info geven -doorverwijzen -vragen opnemen over enkele producten van - het lokaal dienstencentrum - departement Bevolking en Welzijn van de Stad.
Selectie van de producten van de stad en het lokaal dienstencentrum Enkele meest courante producten van de 2 andere diensten. De producten van de 2 andere diensten dienen rechtstreeks toegankelijk zijn voor de burger
Proefproject sociaal infopunt- alleen fysieke loketten In een latere fase: elektronische en telefonische loketten.
timing •Start proefproject: 16 januari 2012 •Evaluatie: 30 juni 2012
Communicatie naar de burger •Opstart: persconferentie op 13 januari •Flyers en affiches voor de buurtbewoners van de betreffende wijken •Personeelsmagazines stad en ocmw •externe partners via de WZO’en