Parallelsessie 2.4 Studiebelemmerende en –bevorderende factoren bij schakel- en werk-studenten Onderzoek en implementatie Rob Vierendeels K.H.Kempen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Invoering van Corona Belangrijke wijzigingen voor studenten Check regelmatig voor updates van deze presentatie.
FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Edushock leerfestival
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Welkom.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Vapro -D Month Year Givaudan.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Probleem gestuurd onderwijs
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Wetenschappen 2e en 3e graad
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
Toelichting examenreglement academiejaar
Toelichting examenreglement academiejaar Faculteit psychologie en educatiewetenschappen.
Erasmus infodagen juni 2004-Oostende ECTS AAN DE UNIVERSITEIT GENT van 1989 tot nu Geneviève Cochez Afdeling Internationale Betrekkingen.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Masterprogramma Taal, Mens en Maatschappij
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Workshop Onderzoeksontwerp
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
Studenten ondersteunen eerstejaars
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Enkele voorbeelden.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven
Programmahervorming semester 3 van burg ir.. waarom programmahervormingen kwaliteitscultuur –rekening houden met onderwijslandschap en decreten bv bachelor/master.
LEREN LEREN & PAL.
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
moderniseren van het curriculum.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Informatie bijeenkomst Kansrijk Eigen Baas Eindhoven.
Module Communicatie 3de dag
Startmoment Master Politieke Communicatie 24 september 2007.
Schakelstudenten begeleiden nog voor de start Lynn Van den Broeck - Doctoraatsstudent Should I stay or should I go - 26 maart 2015.
Eerstejaarsproblemen
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Voorlichtingsavond 5 havo
Startcollege B2 Psychologie
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
Onderzoek naar gebruik en effectiviteit van de WERK-portal Saskia Verstegen.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Schakelprogramma.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Opleiding Kunst-, Muziek en Theaterwetenschappen Informatie Minors & Majors in het opleidingsprogramma Kunstwetenschappen Bachelor II & III Prof. dr. Linda.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Resultaten studietijdmeting schakelprogramma komische wetenschappen 1 e semester academiejaar
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
TOOL MEDIA DESIGN Onderwerp van de les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Ouderinfo - 15 november 2017 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 15 November Studiegebied IWT.
Het BSc Honours Programme
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Parallelsessie 2.4 Studiebelemmerende en –bevorderende factoren bij schakel- en werk-studenten Onderzoek en implementatie Rob Vierendeels K.H.Kempen

Inhoud Overzicht schakelopleidingen Historiek Studietijd Van sterkte-zwakte naar studeerbaarheidsfactoren Werkende studenten - BLAID Factoren voor werkende studenten Antwoorden voor werkende studenten

Schakelopleidingen Van: Technologische of Chemische of Biotechnologische Professionele Bachelor Naar: Masters Industrieel Ingenieur Doel: Vormen van academische en domeinspecifieke competenties Begincompetenties één of een paar masters Wetenschappelijk denken: wiskunde, wetenschappen, logisch denken Onderzoekscompetenties: onderzoekende houding, wetenschapplijke taal gebruiken Andere ingangshoek op domeinspecifieke competenties: klemtoon van hoe naar waarom

Schakelopleidingen van Bachelor in: naar Master in de: Agro- en Biotechnologie Biowetenschappen, Landbouwkunde Tuinbouwkunde    Voedingsindustrie Natuur en Milieu Chemie, Laboratorium- en Biowetenschappen, Voedingstechnologie Voedingsindustrie Voedings- en Dieetkunde Biowetenschappen,   Voedingsindustrie

Schakelopleidingen van Bachelor in: naar Master in de: Elektromechanica Automatisering of Elektromechanica Elektrotechniek Elektrotechniek Elektronica-ICT Elektronica of ICT Toegepaste Informatica Elektronica-ICT* Studieduur 60 studiepunten (of meer *)

Historiek Start: Nieuwe decreet van 1994 Studenten (viertal IW) volgen “enige kandidatuur” Programma: bestaande opleidingsonderdelen kandiatuur Allen afgehaakt voor 30 januari

Historiek 1996 Oprichten kwaliteitswerkgroepje, voorbereiden nieuwe aanpak Analyse problemen - studenten “lopen verloren”, sociale contacten - wiskunde: volgorde onderwerpen - wiskundekennis is onvoldoende voor vele opleidingsonderdelen (mechanica, elektronica) Voorgestelde oplossingen:

Historiek 1996 Oprichten kwaliteitswerkgroepje, voorbereiden nieuwe aanpak Analyse problemen - studenten “lopen verloren”, sociale contacten - wiskunde: volgorde onderwerpen - wiskundekennis is onvoldoende voor vele opleidingsonderdelen (mechanica, elektronica) - Geen begeleiding of onaangepaste begeleiding

Historiek 1998 Start schakelprogramma’s Bio Voordurende aanpassingen door Resultaten sterkte-zwakte, slaagcijfers Programmawijzigingen Ingenieurs Bama-hervormingen Flexibiliseringsdecreet: Minder afhakers na schakel door kans om te slagen in 2,5 jaar-traject 2004: Start werkende studenten

Historiek 1996 - vervolg Voorgestelde oplossingen - Vakantiecursus wiskunde openstellen - Schakel-idee: OO’s uit 1,2,3 - Aangepaste cursus wiskunde - Schakelstudenten groeperen - Begeleiding - Publiciteitsactie: kritische massa nodig 1996 - 1997 Uitvoering – weerstand docenten en verificateurs Kwaliteitsbewaking (zie verder) Succes: 12 op de 16 studenten slagen 2004: Start werkende studenten

Studietijd Methode: schatten achteraf, onmiddellijk na de gemeten periode 2003-2004 in de IW-richtingen Aantal: Beginperiode: 31 deelnemers (100%) Laatste gemeten periode: 12 (op 30) (40%) Middel: Vamos Verwerking: Excel De OO’s werden niet gemeten, door de verschillende programma’s was het aantal studenten te klein

Studietijd in schakel IW

Studietijd

Factoren studeerbaarheid Gissen is missen Meten is weten

Factoren studeerbaarheid Methode: Gebruik van gegevens uit kwaliteitszorg Sterkte-zwakte, verrekend: gewicht 3-2-1 Volledig open vraagstelling: Geef drie sterke punten van de opleiding tot nu toe, geef drie verbeterpunten Synthese in een rapport/jaar Verwerking van deze rapporten naar factoren studeerbaarheid

Factoren studeerbaarheid Methode: Gebruik van gegevens uit kwaliteitszorg Sterkte-zwakte, verrekend: gewicht 3-2-1 Volledig open vraagstelling: Geef drie sterke punten van de opleiding tot nu toe, geef drie verbeterpunten Synthese in een rapport/jaar Verwerking van deze rapporten naar factoren studeerbaarheid

Factoren studeerbaarheid Basis: Vragenlijst studeerbaarheid: Studiebelemmerende en -bevorderende factoren in de opleiding De vragen die het best overeenkwamen met die vragenlijst werden geselecteerd Aangevuld met een paar opvallende categorieën

Factoren studeerbaarheid

Factoren studeerbaarheid Bespreking Methode De (open) perceptiemeting is de tweede afgeleide van de wetenschap

Factoren studeerbaarheid Perceptiemeting: nieuws van de dag, grote spreiding: overbeklemtonen Realiteit Wetenschap: schommelingen elimineren, gemiddelde, wetten

Factoren studeerbaarheid Perceptiemeting: nieuws van de dag, grote spreiding: overbeklemtonen Realiteit Wetenschap: schommelingen elimineren, gemiddelde, wetten

Factoren studeerbaarheid Voorbeeld Indien nodig voorzag de opleiding mogelijkheden om het tekort aan voorkennis bij te sturen (bv. extra oefeningen, begeleidingssessies) . Regelmatig beperkte tot groot aantal opmerkingen, meestal positief. Indien nodig voorzag de opleiding mogelijkheden om het tekort aan voorkennis bij te sturen (bv. extra oefeningen, begeleidingssessies) . "+" 2 16 12   5 8 6 4 17 45 3 9 135 5,9% "-" 1 0,4% Totaal 51 144 6,3%

Factoren studeerbaarheid Voorbeeld De inhoud van opleidingsonderdelen was niet overbodig overlappend (met Prof Bachelor) Het ging meestal over opleidingsonderdelen die door de studenten ervaren werden als dubbel met hun vorige opleiding. Soms was dit terecht, dikwijls was dit herhaling die later fel uitgebreid werd op dieper niveau. Voorbeeld: practicumzitting: zelfde toestel, maar meer nadruk op rapportering en statische verwerking. Studenten zien niet altijd het nut in. De inhoud van opleidingsonderdelen was niet overbodig overlappend (met Prof Bachelor) "+"   4 15 19 0,8% "-" 8 3 10 16 6 12 78 3,4% Totaal 14 21 97 4,3%

Factoren studeerbaarheid Voorbeeld De opleidingsonderdelen volgden elkaar zo op dat ik steeds vooraf beschikte over de nodige kennis en vaardigheden. In 2003 waren er problemen met één OO, in 2005 was de aandacht gefixeerd op aansluiting. Oorzaak? Een paar “kleine” incidenten, die voor de meeste studenten positief opgelost werden. Studenten vinden dit “normaal”, gaan er zelden spontaan melding van maken. De opleidingsonderdelen volgden elkaar zo op dat ik steeds vooraf beschikte over de nodige kennis en vaardigheden. 2003 2005 "+" 4 11   35 50 2,2% "-" 8 3 2 24 14 63 2,8% Totaal 12 49 113 5,0%

Factoren studeerbaarheid Voorbeeld De inhoud van de opleidingsonderdelen had een gepaste moeilijkheidsgraad Dit komt regelmatig voor, zowel positief als negatief. Merk ook de schommelingen op, veroorzaakt door “incidenten” De inhoud van de opleidingsonderdelen had een gepaste moeilijkheidsgraad. "+" 6 8   1 5 12 19 25 105 4,6% "-" 10 21 16 18 3 15 38 4 167 7,3% Totaal 14 22 28 37 20 50 272 12,0%

Factoren studeerbaarheid Voorbeeld De docenten brachten de leerstof goed aan Blijft een zeer belangrijk item. Merk op dat de studenten “traditioneel” lesgeven appreciëren. Natuurlijk hebben ze ook kritiek. De docenten brachten de leerstof goed aan "+" 18 10 36 4 33 11 29 28 14 30 39 46 6 16 320 14,1% "-"   2 27 12 25 67 31 40 8 24 294 12,9% Totaal 22 66 60 23 47 53 20 97 70 86 614 27,0%

Factoren studeerbaarheid Voorbeeld Het studiemateriaal was tijdig ter beschikking Studenten geven soms positieve opmerkingen, meestal studenten uit professionele bachelor van andere hogescholen. Eenmaal een cursus te laat: reactie als belangrijk. Het studiemateriaal was tijdig ter beschikking "+"   2 5 7 0,3% "-" 13 3 18 0,8% Totaal 25 1,1%

Factoren studeerbaarheid Voorbeeld Samenhang programma Dit komt gedeeltelijk voor in de vragenlijsten. Studenten hebben ook regelmatig opmerkingen gegeven op de samenhang van het ganse programma. Dit is een accreditatie-aspect, dat misschien wel eens wat meer benadrukt mag worden in studeerbaarheid. Ook in competentievorming is de samenhang van groot belang. Samenhang programma "+" 6 4   5 14 9 21 2 10 93 4,1% "-" 18 28 8 87 3,8% Totaal 12 32 13 7 16 38 180 7,9%

Factoren studeerbaarheid Voorbeeld Sociale docenten, persoonlijke begeleiding, contact Dit komt gedeeltelijk voor in de vragenlijsten. Zeer belangrijk door studenten. Staat niet zo uitdrukkelijk in het project. Sociale docenten, persoonlijke begeleiding en contact "+" 6 10   7 32 20 1 8 23 21 25 12 3 174 7,6% "-" 2 4 5 27 1,2% Totaal 34 24 15 28 201 8,8%

Factoren studeerbaarheid Voorbeeld Organisatie Dit komt gedeeltelijk voor in de vragenlijsten. Zeer belangrijk, daarom gegroepeerd. Wordt ook dikwijls positief vermeld. Goede organisatie (lessenroosters, info, cursusverdeling, administratie) "+" 49 10 1 42 20 64 38   8 23 21 28 22 368 16,2% "-" 4 30 25 19 41 7 5 3 12 209 9,2% Totaal 53 40 9 67 39 86 79 15 24 54 577 25,4%

Factoren studeerbaarheid

Factoren studeerbaarheid Werkstudenten Ervaringsgegevens, uit gesprekken en mails Problemen: Integratie van werk en gezin Gebrek aan sociale contacten (docent en medestudent) Logistieke en practische problemen Niet iedere docent bereid tot soepelheid Moeilijkheden met EVC-EVK: klemtoon op competenties te didactisch, band tussen competenties en opleidingsonderdelen, nuanceringsmogelijkheden te klein Cursusmateriaal niet geschikt voor zelfstudie

Factoren studeerbaarheid Werkstudenten Pogingen tot oplossing: EVC-EVK soepel maar correct Statuut werkende student Ontwikkelen materiaal: U-SolveIt, masterproeven Ontwikkelen tools: Remote Lab E-begeleiding (mail, using VoIP technology) Oefenbaden E-pal fysica (wordt blended…) Masterproef in de werkplek Andere werkvorm voor ontwikkelen competenties Studiecentrum Meest succesvol: Blended Learning, vraaggestuurd door de student.

Factoren studeerbaarheid B L A I D P R J E C T Dynamiek Humans and technology in a cultural embrace: our project (work by Mariko Mori at Aros museum, Aarhus)