Veranderingen in het klacht- en tuchtrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Advertisements

Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Een gebrek aan patiëntveiligheid
Medisch beroepsgeheim onder druk: trend of toeval?
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Juridische aspecten van eHealth Startconferentie INPREZE 25 juni 2013 mr. dr. Anton Ekker.
De Wet BIG en taakherschikking
VOORSTEL TOT HERVORMING VAN DE ORDE DER GENEESHEREN Walter Michielsen Ondervoorzitter Nationale Raad.
Beroepsgeheim en samenwerking
Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
8 november 2010 Bemiddeling bij medische klachten Huidige situatie en wat gaat er veranderen? E.Y.R. Roeleveld-Kuijper, medisch adviseur Afdeling Gezondheidszorg.
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
Op weg pensioencommunicatie nieuwe stijl
1 De overheid wil marktwerking en ondernemerschap bij zorgaanbieders. Dit kan gevolgen hebben voor de kwaliteit, duurzaamheid en financierbaarheid van.
WCZ en communicatie met patiënten Uitdaging of probleem?
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
DE KLACHTENCOMMISSIE Rotterdam en Zuid-Holland Zuid. mr A.G. Scheele- Mülder, voorzitter klachtencommissie Infoavond 14 oktober 2010.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland en Iatrogenic Europe Unite-alliance op de bres voor patiëntveiligheid! Wie zijn wij en waar staan we voor?
Recht op veiligheid? 14 november 2009 Brenda Frederiks VUMC.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Doorbreek de muur van stilte:
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
De Patiëntenrichtlijn
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
De nieuwe voorschrijvers
After-lunch dip en juridische zaken
Patientveiligheid: juridische aspecten
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
Tuchtrecht in Nederland
SKE Klachtencommissie Rotterdam en Zuid-Holland Zuid
Juridische aspecten van opname en behandeling in de ggz
Angelique M. Reitsma, arts
Klinische psychologen en hun aansprakelijkheid
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
coördinator gezondheidsrecht KNMG
PARTICIPATIE VAN PATIËNTEN IN TRANSMURAAL PERSPECTIEF PATIËNT ALS PERSOON PARTICIPATIE ALS PRIORITEIT REGIOVISIE SAMENWERKING 1 STE EN 2 DE LIJN 25 MAART.
Over de schotten heen kijken!
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Klachtenloket KINDEROPVANG Landelijk loket klachten en geschillen voor Kinderopvang en Peuterspeelzalen.
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Rianne Ronden, Huisarts
Landelijke Agenda suïcidepreventie Directie Curatieve Zorg, Mw. Mr. M.O. Samuels.
VGS-CCO symposium 2010 fouten door zorgverleners Gerard GM Essed.
Help, mijn dokter maakt een fout?! Symposium Dokter in nood 8 november 2011 Mevrouw mr. J.C. van den Dries
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Congres 2009 Zorgbelang Nederland Nieuwe wetgeving en Positie Informatie en Klachtenopvang (workshop 4) drs. M. (Marga) J.M. Timmers SOKG expertisecentrum.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten.
De klachtenfunctionaris: het perfecte plaatje…
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Klachtenafhandeling GGD 2015Klachtafhandeling GGD Haaglanden 1.
Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar.
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
Welkom Themathee 18 oktober 2016 Internetconsultatie WMCZ
Wet BIG ?.
EUTHANASIE.
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
Wie is waarvoor verantwoordelijk?
Hans van Santen, huisarts hoofdredacteur Medisch Contact
Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Transcript van de presentatie:

Veranderingen in het klacht- en tuchtrecht De praktische gevolgen voor huisartsen. mr Hilde van der Meer KNMG SKE Rotterdam & Zuid-Holland Zuid 1 oktober 2009

Welke ‘klachtwegen’ zijn er nu? Stel: De patiënt met opgezwollen voet blijft ontevreden. Tijdens vakantie eigen huisarts bezoekt hij op eigen initiatief de SEH. Diagnose: gebroken middenvoetsbeentje. Hij wil actie ondernemen tegen eigen huisarts en waarnemer. Welke mogelijkheden?

Welke ‘klachtwegen’ zijn er nu?(vervolg) Klacht bij Klachtencommissie (WKCZ); laagdrempelig, oordeel over handelen, genoegdoening klager Klacht bij Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg; bewaken kwaliteit beroepsuitoefening, oordeel over handelen ‘individuele verwijtbaarheid’, opleggen maatregel Civielrechtelijke aansprakelijkstelling; schadevergoeding; Geschillencommissie: laagdrempelig: tot € 5000 of Civiele Rechter (beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar)

Andere juridische wegen Strafrecht “Wetboek van Strafrecht”, Officier van Justitie beslist over vervolging, uitzonderingssituaties Melding Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) “Leidraad Meldingen”: alleen actie als ernstige bedreiging patiëntveiligheid of gezondheidszorg

Huidig Klachtrecht Stel: De patiënt met de gezwollen voet gaat naar de klachtencommissie; Hij dient een klacht in tegen de eigen en de waarnemend huisarts: ze hebben hem beide schandalig bejegend en de waarnemend huisarts heeft een diagnose gemist; Herstel heeft hierdoor langer geduurd. Hij wil een schadevergoeding van € 10.000 van de waarnemer; Wat gebeurt er met zijn klacht?

Kern Wet klachtrecht cliënten zorgsector (1995) Elke zorgaanbieder treft regeling voor de behandeling van klachten door een klachtencommissie. Geen verplichte klachtenbemiddelaar De wet stelt eisen inrichting klachtenbehandeling en klachtencommissie: onafhankelijke voorzitter, recht hoor en wederhoor gewaarborgd. Uitspraak: - oordeel over gegrondheid/ aanbevelingen (niet-bindend) - geen schadevergoeding Geen hoger beroep mogelijk Samenloop andere procedures mogelijk Per 17 juni 2005: Meldingsplicht klachtencommissies bij IGZ bij onverantwoorde zorg

Evaluaties WKCZ Evaluatie Wet klachtrecht 1999 Onderzoek NIVEL 2004: Toegankelijkheid klachtcommissie Onafhankelijkheid en deskundigheid commissie invulling hoor en wederhoor Veel onvrede over uitspraken hoger beroep zou mogelijk moeten zijn Klachtenbemiddeling verder ontwikkelen Onderzoek NIVEL 2004: Cliënten menen dat klachtencommissies tekort schieten op gebied onpartijdigheid, begrip, etc. 55% van klagers: met klachtbehandeling geen recht gedaan. Verbetering voorlichting aan cliënten Instelling laat onvoldoende weten wat met aanbeveling wordt gedaan Meer uitleg hulpverleners aan cliënten over wat is gebeurd Geef toe als er iets is mis gegaan.

Hoe ziet de minister dit? Minister constateert ontevredenheid bij cliënten over klachtafhandeling Introduceert recht op een effectieve en laagdrempelige klacht- en geschillen behandeling Doel: betere individuele genoegdoening, meer vertrouwen in klachtenafhandeling, en relatie met kwaliteitsbeleid WKCZ wordt ingetrokken

Voorgenomen wijziging Wet Cliëntenrechten Zorg concept wetsvoorstel tekst 12 maart 2009 (meest recente openbare versie) noodzaak volgens minister: verbetering positie cliënt en versnippering patiëntenrechten vervangt WKCZ, WMCZ, KWZ, WTZi en wijzigt groot aantal wetten waaronder delen Wet BIG en WGBO formuleert 8 ‘afdwingbare’ patiëntenrechten waaronder: recht op effectieve en laagdrempelige geschilbehandeling

Klachtrecht in de voorgestelde WCZ Artikel 31 WCZ: effectieve & laagdrempelige geschillenbehandeling is recht van cliënt t.o.v. zorgaanbieder eisen: - schriftelijke regeling - klachten over naleving WCZ, kwaliteit van zorg & bejegening - zorgvuldig onderzoek & behandeling - gericht op voorkomen van geschillen NB: onafhankelijke klachtencie. niet langer verplicht!

Klachtrecht in de voorgestelde WCZ wel verplicht: gratis voor cliënt beschikbare klachtenfunctionaris uitspraak z.s.m., uiterlijk binnen 6 weken klager op de hoogte houden van voortgang schriftelijke mededeling aan klager van oordeel, maatregelen door zorgaanbieder + termijn waarbinnen gerealiseerd regeling in overleg met cliëntenraad of cliëntenorganisatie

Klachtrecht in de voorgestelde WCZ klachtgerechtigden: - cliënten - nabestaanden - vertegenwoordigers NB: klachtenregeling kan bepalen dat geen klachten over geleden schade

Klachtrecht in de voorgestelde WCZ Artikel 32 WCZ verplichte aansluiting zorgaanbieder bij geschillencommissie voor: - hoger beroep - geleden schade tot € 25.000,-- - klachten over ontbreken regeling 1e aanleg - cliënten ‘van wie in redelijkheid niet kan worden verlangd dat zij zich met klacht tot zorgaanbieder zelf wenden’

Klachtrecht in de voorgestelde WCZ klachtgerechtigd bij geschillencommissie is ook belangenorganisatie! schriftelijke klachtenregeling met mogelijkheid van spoedprocedure (geen max. termijn!) bij bindend advies schadevergoeding tot max. € 25.000,-- toezending uitspraken aan IGZ geschillencommissie maakt jaarverslag

Wat betekent dit voor onze klager? Zowel eigen huisarts als waarnemer moeten een klachtenbemiddelaar hebben. Onafhankelijke klachtencommissie niet langer verplicht. kritiekpunt KNMG: gebrek aan onafhankelijkheid Zowel eigen huisarts als waarnemer kunnen hun eigen verschillende klachtenregeling hebben. kritiekpunten KNMG: gebrek aan uniformiteit, ‘niet-ketenproof’

Wat betekent dit voor onze klager?(vervolg) Hij kan (mogelijk) ook schadevergoeding krijgen. kritiekpunt KNMG: onwenselijke vermenging klacht en aansprakelijkheid, risico op formalisering klachten. Hij kan in hoger beroep bij Landelijke Geschillencommissie (+schadevergoeding). kritiekpunt KNMG: onafhankelijkheid alleen voor ‘door-procedeerders’?

Reactie KNMG op concept WCZ Algemeen: noodzaak empowerment cliënten onderschreven maar grote bedenkingen t.a.v. WCZ. Klachtrecht: verbeteringen procedure en inhoudelijke kwaliteit klachtencommissies in sommige sectoren noodzakelijk, maar niet op voorgestelde wijze:

Reactie KNMG op concept WCZ alternatief voorstel: klachtenfunctionaris (of pvp) op niveau zorgaanbieder of instelling verplicht zorgaanbieders tot aansluiting bij klachtencommissie eerste aanleg op regionaal niveau

Vervolg traject KNMG en andere veldpartijen stuurden reactie naar VWS en RvS. Aangedrongen op openbare consultatieronde. Nu: Advies RvS. Wetsvoorstel in definitieve versie naar Tweede (eind 2009) en - daarna – Eerste Kamer. Minister: wil inwerkingtreding 2011.

Ontwikkelingen in het tuchtrecht

Standpunt kabinet: Het systeem en belang van tuchtrecht staat niet ter discussie Wel verouderd en tussen beroepsgroepen verschillen Kader nodig waarlangs het tuchtrecht kan worden vormgegeven : Kaderwet Tucht (proces-)recht Inhoudelijk Tuchtrecht: Wet BIG

Voorgenomen wijziging (1) Eén loket voor alle klachten Klager kan direct naar tuchtrechter maar kan worden terugverwezen naar klachtenprocedure. Uniforme regels voor tuchtprocesrecht

Voorgenomen wijziging (2) Klachtgerechtigden: iedereen met een persoonlijk belang, of iedereen die een maatschappelijk belang heeft Reikwijdte: Alle activiteiten die een beroepsbeoefenaar in zijn hoedanigheid beroepsmatig uitoefent klacht mogelijk tegen een collectief van beroepsbeoefenaren Uitspraken: gegrondverklaring zonder oplegging van maatregel Verbetering kenbaarheid uitspraken Financiering Bezoldiging leden-beroepsgenoten

Beschouwing KNMG: Kabinetsstandpunt bevat belangrijke verbeteringen tuchtrecht. Enkele punten die volgens KNMG geen recht doen aan doel medisch tuchtrecht: - toegang tot tuchtrechter - uitbreiding klachtgerechtigden - ook bij collectieve klachten rechten individuele artsen waarborgen! Aandachtspunt - deskundigheid leden-beroepsgenoten: zelfde specialisme als aangeklaagde!

Voorlopige Eindbalans Voorgestelde wijzigingen klachtrecht: positieve elementen bijv. klachtenbemiddelaar klachten eindbalans toch negatief kansen? Voorgestelde wijzigingen tuchtrecht: positieve eindbalans