Corruptie, fraude, en compliance

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Welvaartsverhogende Innovaties in Instituties en Bestuur Maatschappelijke Innovatie Prof Dr Erik Stam Leerstoel Economie van Ondernemerschap en.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
Naar fair en effectief toezicht Jan Maas, Maas Bestuursvraagstukken Landelijke bijeenkomst Kinderopvang 5 november 2009.
De marketing-omgeving
HOOFDSTUK 12 HANDEL EN MARKETING
BRZO dag 15 mei 2014 Mr. M.G.J. Maas-Cooymans.
Antibioticaresistentie in de veehouderij
van privaat naar publiek Johan G. Hakkenberg Algemeen directeur RDW.
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Veiligheidsincidenten de afgelopen maand? 21 mei
De rekenkamer van Venlo
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
INTERNE AUDIT : uw partner ? MBA-dinnercauserie 7 februari 2002 Rudi Hex, cia Hoofdauditor kredieten KBC.
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
MVO is de opdracht Seminarie VVSG
Hoe betere handhaving en naleving bereiken?
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
De onderneming als partner in de ketenwerking
PA7b overstromingen overzicht activiteiten Richtlijn 2007/06/EG Context: Plenaire vergadering, Brussel, 12 december 2007 D.8.1.c De plenaire vergadering.
Van tweeluik naar driehoeken
INTEGRITEIT VAN HET BESTUUR EN TRANSPARANTIE
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
II. SPELERS (1) Staten als regelgevers Staat als regelgever (overheid) Staat als regelgever (overheid) - rechtstreeks (nationale bronnen van nationaal.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
INTERNATIONALE ASPECTEN VAN HET PENSIOENRECHT 6 maart 2007 R.J.G. Veugelers Vereniging voor Pensioenrecht.
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
ONGEWENSTE BELASTINGONTWIJKING? DE JACHT NAAR EEN FAIR SHARE PROF. DR. PETER KAVELAARS 21 JUNI 2013 pagina 1.
Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek
Introductie OHSAS
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
THE END OF ORGANISED CRIME IN THE EUROPEAN UNION NICHOLAS DORN.
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Politiek.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Van tweeluik naar driehoeken
South Africa study tour 2004 Lodewijk Liebrecht Bart Prinsen Sander Reijerkerk Meso studie - Manufacture of refined petroleum products.
Analysegestuurde handhaving we weten niet wat we weten.
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
VERANTWOORD ONDERNEMEN IN DE KLEDINGSECTOR Internationale en nationale initiatieven.
TTIP: kansen, bedreigingen?
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) T. Vander Beken - De kwetsbaarheid.
Seminar ‘Bestrijding fin. econ. criminaliteit’
Tax Assurance Corporate Governance. Definitie I Corporate Governance (CG) is Engels voor ondernemingsbestuur. Daarnaast wordt wel de term Good Governance.
Een kwestie van kiezen Samenwerken op basis van … Vertrouwen blauw Contracten roze.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Minder last, meer effect Zes principes van goed toezicht Presentatie Kaderstellende Visie op Toezicht
BCBG Workshop Corporate Governance en Compliance Door Jean Frijns.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
AMS O / 1 CDD onder de Wwft Vereniging van Compliance Officers Amsterdam, 22 januari 2008 Kleis Broekhuizen Joost Italianer.
Adaptatie in de wereld Johan Bogaert. Adaptatie in de wereldJohan Bogaert 28 juni 2010 Wat is klimaatverandering?
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
De kwaliteit van de Juridische Infrastructuur en concurrentiekracht: Het belang van internationale vergelijkingen Korte presentatie voor de Centrale Eenheid.
Ervaringen uit de praktijk
Privatiseringstendensen binnen de veiligheidszorg:
FHI Federatiecongres 20 april 2017.
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
“Omgeving in beweging”
Netwerkcorruptie Nationaal Compliance Congres 2017
2 Verantwoordelijkheden
Transcript van de presentatie:

Corruptie, fraude, en compliance Drs A.P. Ranner (Bestuur Transparency International Nederland/ Sovereign BV) Comenius themaleergang financiële ethiek , 10 maart 2011

Use of entrusted power for private gain Transparency International Corruption: Use of entrusted power for private gain Private gain: geld, sexuele gunsten, gunnen van banen aan vrienden & kennissen, politieke steun van machtige belangengroepen en dergelijke en state capture. Private gain: Geld, facilitating payments /”versnellingsgelden” Sexuele gunsten, Gunnen banen /opdrachten aan vrienden & kennissen, Politieke steun van machtige belangengroepen State capture (mn bij dictaturen).

Fraude Vorm van bedrog Geen duidelijke definitie (komt als zodanig niet voor in wetboek van strafrecht) Opzettelijk handelen Misleidende voorstelling van zaken Oogmerk economisch voordeel benadeelde Onrechtmatig of onwettig handelen

Transparency International (TI) : Civil society organisation leading the global fight against corruption. Address corruption through many tools and nearly 100 national chapters. Politically non-partisan / non confrontational approach

Monopoliemacht + bevoegdheden -verantwoording Theoriёn politiek Monopoliemacht + bevoegdheden -verantwoording economisch economische voordelen,risico’s relatieve onderhandelingspositie ethiek Ontbrekende standaarden goed en kwaad cultuur van delen voordelen/ondersteunen relaties en trading in interests.

Corruptie altijd ten minste twee partijen: omkoper en omgekochte Meestal ook achterliggende motieven Vaak lage reguliere lonen overheidspersoneel Nogal eens multinationale ondernemingen in minder ontwikkelde landen Stolen assets en bevroren tegoeden in financiele instellingen rijke landen

Bedreigt integriteit van markten en optimale middelenallocatie Beperkt concurrentie, benadeelt overheden (value for money), tast vertrouwen in maatschappij en publieke sector aan en Ondermijnt rechtssysteem Verstoort menselijke ontwikkeling, economische groei, vrijhandel Beperkt ontwikkeling door hoge onderwijskosten voor armen, fake medicijnen, milieuverontreininging , tekortschietend water slechte rivieren, wegen en andere infrastructuur, verdwijning bodemschatten

Meer maatschappelijke aandacht voor corruptie Trends Meer maatschappelijke aandacht voor corruptie door westerse bedrijven Internationaal opererende bedrijven meer bewust van maatschappelijk verantwoord ondernemen en good governance gericht op voorkoming reputatieschade Groeiende rol klokkenluiders, onderzoeksjournalistiek, en burgermaatschappij Meer internationale samenwerking bij aanpak corruptie (UNCAC/GRECO/OECD en G20) Na FCPA (US) nu ook Bribery Act (UK) met name overzee Verscherping debat corruptie en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking

Belangrijke corruptiebevorderende trends: Recent veel aandacht voor Stolen Assets Corruptie tbv terrorisme/witwassen Draaideur politici Sport Belangrijke corruptiebevorderende trends: Toenemende concurrentie om schaarse bronnen Stijgende betekenis (corrupte) BRIClanden in wereldeconomie Technologische ontwikkeling

Internationale corruptie vooral bij: internationale handel, (infrastructuur) investeringen mijnbouw, klimaatverandering, verkoop/handel financiele producten Kenmerkend : Grote financiele bedragen & misbruik van machtspositie

Regulatory regime concerning Bribery in other Global Financial Centres[1] Market Country corruption perceptions index (2009) OECD Anti-bribery Convention signatory OECD enforcement ranking UN Convention against corruption signed and ratified London (UK) 17 Yes Moderate New York (US) 19 Active Paris (FR) 24 Frankfurt (GE) 14 No Zurich (SW) 5 Amsterdam (NL) 4 Tokyo (JAP) Toronto (CAN) 8 Little or none Hongkong (CH) 12 n/a Singapore 3 Dubai (UAE) 30 See resources on page 4 of “Avoiding Corruption Risks in the City: The Bribery Act 2010, City of London. [1] See resources on page 4 of “Avoiding Corruption Risks in the City: The Bribery Act 2010, City of London.

Bribery Act (1 april 2011) Nadruk op verplichte adequate procedures ter voorkoming van omkoping : 1.Risicobeoordeling 2. Topmanagement verplicht werken aan anti-omkopingscultuur 3. Due diligence bedrijfspartners 4. Helder ,practisch beleid en procedures voor eigen personeel 5. Effectieve implementatie (cultuurverandering) 6. Monitoren en herzien Facilitatition payments strafbaar Alle bedrijven gelieerd aan UK Boetes bedrijven geen maximum, Individuen tot 10 jr gevangenisstraf Directeuren tot 10 jaar verbod uitoefening directeursfunctie

Alle lagen overheid, incl. rechtelijke macht Aanleg infrastructuur Beïnvloeding politieke processen Toezicht en bestuurlijke handhaving Complexe projecten met veel expertise Projectontwikkeling Aanbesteding investeringen / IT / bouwactiviteiten/gronduitgifte Milieubeheer /afvalwerking RO /bestemmingsplannen/toezicht en handhaving vergunningverlening Draaideurpolitici Alle lagen overheid, incl. rechtelijke macht Nederland Bron: rijksrecherche

Corruptie niet alleen: overheid tov /particulieren /bedrijfsleven /crimineel Ook private partijen ten opzichte van elkaar Problematiek krijgt echter (nog te) weinig aandacht

Versterking anti-corruptie standaarden Benadering TI Global priorities Versterking anti-corruptie standaarden private sector (zoals business principles) Tegengaan corruptie bij overheidscontracten Bevordering toepassing internationale conventies tegen corruptie Vermindering corruptie bij arme bevolkingsgroepen en minder ontwikkelde gebieden Vermindering van corruptie in politiek Beperking corruptie in gebieden met natuurrampen

Benadering van TI Huidige prioriteiten in Europa Versterking anti-corruptiebeleid op EU niveau (ook financiele regelgeving) Helpen van burgers om in aktie te komen tegen corruptie, via opzet en onderhouden van ALACS (centra voor aanbieden van anti-corruptiemiddelen, en advisering inzake kennisverspreiding en juridisch advies

Corruptiebestrijding vraagt om harde en zachte maatregelen: Aanbevelingen Corruptiebestrijding vraagt om harde en zachte maatregelen: Heldere wetgeving: a)strafrecht b) administratief c) bestuursrecht Preventie (beleid, compliance, interne regelgeving, bewustmaking risico’s, bevordering integere cultuur, inrichting processen ,control , meldpunten) Bij omkoping intern / extern onderzoek aangifte OM vervolging (veroordeling vs financiele schikking) (NB Vertrouwen rechtssysteem vs boete-inkomsten en beperking aanslag vervolgingscapaciteit) Publicatie vonnissen / schikkingen, monitoring en bijstelling wetgeving Goede klokkenluidersregeling Companies Assess vulnerability to corruption risk in all areas of business and their potential exposure and liabilities under the domestic and foreign laws Should design and implement robust procedures to prevent bribery and corruption occurring. Risk management in corporate government systems should include the assessment of corruption hazards.

Bedrijven/instellingen Aanbevelingen Bedrijven/instellingen Risicobeoordeling op kwetsbaarheid voor corruptie in alle bedrijfsonderdelen en mogelijke blootstelling aan / verplichtingen door binnenlandse en buitenlandse wetten Robuuste procedures te ontwikkelen en toe te passen om omkoping en andere vormen van corruptie te voorkomen Riscomanagement als onderdeel van corporate government systemen moeten ook de beoordeling van corruptie omvatten Companies Assess vulnerability to corruption risk in all areas of business and their potential exposure and liabilities under the domestic and foreign laws Should design and implement robust procedures to prevent bribery and corruption occurring. Risk management in corporate government systems should include the assessment of corruption hazards.

Aanbevelingen Bedrijven Anti-corruptie verplichtingen verbindend en toetsbaar maken Transparant en openbaar verslag uitbrengen over sleutelaspecten van de uitvoering van compliance Anticorruptie beleid en -systemen invoeren en onafhankelijk laten monitoren en toetsen Proactief reageren op uitvoeringsmaatregelen wat betreft anticorruptiewetgeving door de regelgever Acties ondernemen om de transparantie, verantwoording en integriteit van corporate governance te versterken

Representatieve koepelorganisaties Aanbevelingen Representatieve koepelorganisaties Adviseren over hoe om te gaan met sector-specifieke corruptierisico’s Should make anti-corruption commitments binding and verifiable and report on key aspects of compliance and adherence in a transparent and publicly available manner Anti-corruption policies and systems should be implemented, monitored and checked independently. Proactively react to to regulators’ enforcement efforts. Should take action to strengthen transparency, accountability and integrity of corporate governance .

Aanbevelingen Toezichthouders/regelgevers Voorlichten bedrijven over ontwikkeling anti- corruptieregelgeving en -conventies Ontwikkeling stimulantia voor bedrijfsleven om ondernemingen en instellingen te helpen corrupte praktijken te herkennen en te bestrijden. Onafhankelijk en transparant actief werkzaam zijn en belangenconflicten vermijden om adequaat te kunnen ingrijpen als zich corruptie voordoet.