Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Borging Gonnie Albrecht Kenniscentrum SWPBS NL 1 1.
Kandinsky College Malderburchtstraat
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Omgaan met goed gedrag / pbs
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Omgaan met internaliserende problemen op school
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Welkom bij onze PBS reis
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
SWPBS Voorlichting SWV Zuid-Kennemerland
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Presentatie SWPBS-team
Week van de intern begeleider
Themadag Persoon & Beroep jaar 2
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Opdrachten en eindopdracht
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Ouderavond Toermalijn
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
(of belonen of bekrachtigen)
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
SWPBS activiteit Week 1 Les in goed gedrag in de gang geven en goed gedrag in de gang belonen met kaartjes (schoolbreed)
Naam school Datum Logo van de school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Overzicht modules CKG Glorieux
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk SWPBS conferentie 2013 door: T.Heimerikx (Regio-directeur) en J. Bijker (Intern Begeleider) datum: 15 november 2013

Huidige stand van zaken Binnen de Ambelt = pilot SO Oosterenk volledige team is geschoold vanuit Windesheim Stuurgroep en coach Matrix gedragsverwachtingen uitdiepen op basis van respect, veiligheid en verantwoordelijkheid positief bekrachtigen, beloningssysteem concreet gang- en pleininterventies op basis van data didactische lijn t.a.v. lezen in ontwikkeling voortdurend bewustwording binnen het team van het gedachtegoed SWPBS SWPBS wegzetten in groepsplan

Interventies in de klas, Gedrags Functie Analyse (GFA) Individueel pedagogisch handelingsplan Oudertraining en begeleiding Multidisciplinaire aanpak 3-5% Enkele leerlingen (hoog risico) Individuele interventies 7-10% Sommige leerlingen (risicoleerlingen) Interventies in de klas, in kleine groepen Intensieve training sociale vaardigheden Individuele pedagogische begeleiding Preventieve groepstraining voor ouders Individuele didactische begeleiding Trainen sociale vaardigheden Positieve, proactieve benadering Onderwijzen van gewenst gedrag Actief toezicht houden Positieve beloningssystemen Consequente, duidelijke sancties Gedragsaanpak op basis van geregistreerde gegevens 85-90% Alle leerlingen schoolbrede aanpak

Vijf pijlers (SW)PBS Kop Schoolbrede aanpak vanuit gedeelde waarden Subkop Platte tekst Schoolbrede aanpak vanuit gedeelde waarden Gericht op preventie. Positieve insteek; versterken van gedrag aan de hand van heldere, eenduidige verwachtingen ten aanzien van gedrag. Planmatige aanpak op basis van data. Partnerschap met ouders en samenwerking met de keten.

Vanuit welk doel werken met data? Kop Subkop Platte tekst Vanuit welk doel werken met data? nodig om een beslissing te onderbouwen/ te komen tot beleidsvorming implementatie te monitoren wat speelt er? Inzetten van welke interventie? Wat werkt en wat niet?

Oefening Kop Subkop Platte tekst Ben jij een datatijger binnen jouw school? Schrijf op een post-it welke data jullie verzamelen op de school waar je werkt? Individueel laten opschrijven, post-it. Daarna op flapover, bespreken.

Ambelt Oosterenk SO – cluster 4

Ingezette interventies: Kop Leerkrachtgedrag aanpassen; verspreiden op het plein (specifiek zandbak jonge kinderen), gelijktijdig met je klas naar buiten. Positief bekrachtigen bij gewenst gedrag; munt als beloning. Gedragsverwachtingen helder maken aan de hand van de gekozen waarden; per onderdeel op het plein, visualiseren In de klas les geven over deze gedragsverwachtingen; koppelen aan methode Leefstijl. Kop Subkop Platte tekst